خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم / احیای دریاچه ارومیه همانطوری که خشک شد؟

این روزها که دوباره موضوع خشکی دریاچه در فضای مجازی با هشتگ «اورمو گولو» مطرح شده، به نظر می‌رسد همچنان سوالات زیادی درباره علل خشک شدن دریاچه و سیاست‌گذاری‌های مهلک در طول دو دهه بی پاسخ باقی مانده است.

دریاچه ارومیه سال‌هاست خشک شده و روزهای پرآبی‌اش برای نسل قدیم ارومیه به نوستالژی تلخی بدل شده است. اما این روزها که دوباره موضوع خشکی دریاچه در فضای مجازی با هشتگ «اورمو گولو» مطرح شده، به نظر می‌رسد همچنان سوالات زیادی درباره علل خشک شدن دریاچه و سیاست‌گذاری‌های مهلک در طول دو دهه بی پاسخ باقی مانده است. سیاست‌گذاری‌های اشتباهی که البته همچنان ادامه دارد.

در این ویدیو مهم‌ترین دلایل خشکی دریاچه ارومیه و تبعات احتمالی پس از آن را ببینید. /فراز دیلی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر این دریاچه در یکی از استانهای فارس نشین کشور بود الان خبرنگارهای صدا و سیما هزاران گزارش تهیه می کردند و زمین را به آسمان می دوختند ولی چون دریاچه ارومیه در استانهای تورک نشین ایران قرار گرفته مسئولین فارس و یا خبرنگارها بصورت مسخره به موضوع نگاه می کنند من دقیقا یادم هست که در شیراز یک تالاب خشک شده بود در صدا وسیما چند صد گزارش تهیه کرده بودند که اکوسیستم دنیا بخاطر خشک شدن این تالاب استان فارس بهم خورده در حین مهاجرت پرندگان در این تالاب استراحت می کردند فلان شد و بهمان شد ولی در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه خوشحال هم هستند بعد وقتی که مردم آذربایجان از کشور آذربایجان در مقابل کشور غاصب ارمنستان حمایت می کنند آقایان پان فارس ها ناراحت میشوند، خب مردم آذربایجان هم می بیند دولت مرکزی به مسائل و مشکلات آذربایجانها بیخیال است از خود عکس العمل نشان می دهند که باعث ناراحتی پان فارسها میشود

    70
    21
  2. رودربایستی با مردم مدیریت بد . اینکه توسعه را فقط در افزایش سطح زیر کشت ببریم و مراتع دامداری را نابود. کنیم و تولید گوشت را کمتر کنیم و مثلاً بجاش جزو ده تولید کننده سیب درختی شویم .
    یا جاده و پل تونل بسازیم سازه های ملموس اما از آن طرف کاهش آب را در سفره های زیر زمین نبینیم .
    اگر هم مدیری جرات کند. مقاومت کنه. آن مدیر بد و ضد مردمی است

    21
    2
    1. کاهش اب زیر زمینی به خاطر چاهای زیاد وخشکسالی ، ما که در روستا هستیم از نزدیک شاهد همه چیز هستیم ، چندین سال هست که چاها شور شده وبعضی هاش خشک شده ، کشاورزی از گندم کاری رسید به پسته کاشتن وبعد هم یه عده همان پسته هم ول کردن

      15
      1
  3. فعلا آن چیزی که در اولویت هر کاری باید فرض شود این است که برای دریاچه ارومیه آب شور با غلظت نرمال آب همین دریاچه فراهم شود.

    ولی اگر امکان فراهم کردن آب شور با غلظت نرمال آب این دریاچه میسر نبود به ناگزیر می بایست که آب شور با غلظت های نزدیک به آن را تهیه و تامین کرد که به فراوانی امکان پذیر است.

    انحراف آب سد کانی سیب سمت دریاچه ارومیه و انتقال آب بدست آمده از تصفیه فاضلاب شهرهای کنار این دریاچه برایی بازیابی اکولوژیک دریاچه ارومیه راهکار نادرستی بشمار می رود زیرا افزونبر اینکه فرصت های بالندگی اجتماعی و اقتصادی را از مناطق حوزه آبریز این دریاچه می گیرد بلکه عوارض ثانویه دیگری را هم به این درد بزرگ می افزاید که پیامدهای ناگوار آن پس از حدود دو دهه خودشان را نشان می دهند.

    بنابر این چه باید کرد؟
    آیا امکانات در دسترس می توانند مفید باشند؟
    آیا زمان لازم برای انجام اقدام اصلاحی برای بازیابی این دریاچه وجود دارد؟

    با نهایت خوشوقتی به شما می گویم ممکن است و می توانیم !

    تردید نداشته باشید که شدنی است !

    داشته های کشور برای بازیابی دریاچه ارومیه در شرایط اضطراری و بشدت ناهنجار فعلی کدامها هستند؟

    ۱ / فاصله بین شهرهای کنار دریاچه ارومیه و کرانه های خلیج فارس در استان خوزستان با شبکه راه آهن تجهیز شده است.

    ۲ / قطارهای باری برای جابجایی مایعات در کشور داریم.

    ۳ / در کشور امکان ساخت لوکوموتیو دیزل های کشنده، واگن های ویژه جابجایی مایعات، ریل راه آهن، سوزن های خطوط ریلی و هر آن چیزی که برای این کار مهم نیاز باشد وجود دارد.

    ۴ / آب خلیج فارس را می توان از آبادان تا تبریز به وسیله قطار با واگن های ویژه جابجایی سیالات به صورت کاملا مطمئن جابجا کرد و به دریاچه ارومیه رساند.( هر ساعت یک قطار باری با چندین واگن )

    ۵ / دریاچه سد گتوند با آبی بسیار بسیار بسیار شور پر شده است که می گویند چندین برابر آب خلیج فارس شوری دارد و همین آب بسیار شور معضلات فراوانی برای مردم خوزستان و بویژه رودخانه نحیف و نزار شده کارون ایجاد کرده است.

    ۶ / می توان آب فوق العاده شور دریاچه پشت سد گتوند را از فاصله کمتری نسبت به آبادان به دریاچه ارومیه منتقل کرد.

    ۷ / هرچند که این کار را می توان همین امروز به کمک قطارهای باری انجام داد ولی باید برای لوله گذاری و پمپاژ آب فوق العاده شور پشت دیوارهای سد گتوند و همینطور آب خلیج فارس تا این دریاچه کارهای اساسی انجام شود.

    ۸ / برای تامین آب شور در شرایط بحرانی هم باید نسبت به ساخت استخرهای بزرگ و نفوذ ناپذیر بعنوان ایستگاه های ذخیره اقدام شود.

    ۹ / به شکر خدا می توان در داخل کشور انواع پمپ ها، لوله و اتصالات لازم را هم ساخت.

    حال باید یک پرسش اساسی پاسخ داد و آن هم اینکه آیا انجام این کار صرفه اقتصادی دارد؟

    پاسخ این است که باید این کار را انجام داد زیرا هزینه های انجام ندادنش در عرصه ملی و عرصه بین المللی بسیار بیشتر از تصور است.

    چگونه؟

    الف) اگر دریاچه ارومیه کاملا خشک شود مهاجرت چندین میلیون تن از هم میهنان از این مناطق که دیگر شور شده اند به سایر نقاط کشور و ای بسا به خارج از کشور اتفاق می افتد.

    ب) حوزه آبریز دریاچه ارومیه هرچند که در کشور ما قرار دارد اما بادهای نمکی خاک آلوده و شور این دریاچه را به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان به اضافه نخجوان، ارمنستان و در چند سال آینده به کشورهای فراتر از آنها نیز می رسانند و شکایت این کشورها از حاکمیت کشورمان بی تردید زیانهای بزرگی را برای ما در پی خواهد داشت و باید افزون بر درد سهمگین مردم خودمان بار دیگران را هم بر دوش بکشیم.

    ج ) در حال حاضر انتقال آب شیرین به این دریاچه دستور کار است که بیش از یک میلیارد متر مکعب در سال برآورد می گردد و اگر آب شور خلیج فارس و آب بشدت غیر عادی و خارق العاده شور شده دریاچه پشت سد گتوند را به دریاچه ارومیه برسانند بیش از یک میلیارد متر مکعب آب شیرین به زندگی عادی مردم و طبیعت بر می گردد.

    د ) صنایعی مانند ساخت لوله و اتصالات انتقال آب، صنایع ریلی و زیر مجموعه آن و همچنین بخشی از صنایع وابسته به سازه های بتنی و حتی زیر مجموعه صنایع نفتی و پلیمری هم به رونق خارق العاده ای خواهند رسید و برای صدها هزار نفر کار پیوسته و همیشگی ایجاد خواهد شد.

    پرسش دیگر اینکه آیا انجام این کار پیامدهای ناگوار برای طبیعت و مردم بدنبال دارد؟

    بعنوان کارشناس محیط زیست و کسی که چندین سال در صنعت کار کرده ام و صنایع دخیل در این موضوع را می شناسم به همگان می گویم اگر با نظارت دقیق و پایش های همه جانبه محیط زیستی انجام شود هیچ پیامد ناگواری در پی نخواهد داشت.

    این کار تنها راه ممکن و موثر بوده و بسیار کم عارضه است.

    بشتابید
    تا دیر نشده
    تا هزینه به مردم تحمیل نشده

    بشتابید …

    18
    5
  4. این چرت و پرتا چیه میگی . اگه کشاورزی نباشه شما از گرسنگی میمیری تا حالا به این فکر کرده بودی؟داداش عزیزم خشکی دریاچه در اثر گرمایش زمین و کاهش نزولات آسمانیست . مگر نه کشاورزی از قدیما الایام همچنان فعالیت داشته و بوده و هیچ ضرری هم به دریاچه نزده تازه قدیم روشهای ابیاری سنتی بوده و اب بیشتری هم مصرف کرده اند‌ (علت اصلی گرمایش خورشید و تبخیر زیاده)

    9
    52

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا