خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرجان شیخ الاسلامی در سازمان میراث فرهنگی دولت اصلاحات چه می‌کرد؟

روزنامه‌ی سازندگی نوشت: در روزهای گذشته، بارها گفته شده است که مرجان شیخ الاسلامی آل‌آقا، متهم فراری پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی که به گفته دادستان اخلال در نظام اقتصادی ایران بوده است، در دولت اصلاحات وارد سازمان میراث فرهنگی شده؛ ظاهرا در دوره حضور سیدمحمد بهشتی.

بهشتی دراین باره به سازندگی می‌گوید: «زمانی که من رئیس سازمان میراث فرهنگی بودم، یکی از مشکلات جدی ما در حوزه‌ی رسانه بود. در واقع میراث فرهنگی در حوزه‌ی رسانه تنها در سطح حوادث مطرح می‌شد. من در آن زمان تلاش زیادی کردم تا فعالیت‌های رسانه‌ای میراث فرهنگی سر و سامان پیدا کند. یکی از کارهای مهمی که آن موقع انجام شد، ایجاد یک خبرگزاری تخصصی با موضوع میراث فرهنگی بود. این کار توسط خانم مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا انجام شد؛ این پروژه خیلی هم موفق بود. اگر امروز می‌بینیم که حوزه‌ی میراث فرهنگی در سطح رسانه‌ها حضور و جایگاه ویژه‌ای دارد، می‌توانم بگویم که نقطه‌ی آغازش به همان دوره برمی‌گردد».

ظاهرا تصویر شیخ الاسلامی در ذهن محمد بهشتی تصویری روشن از یک چهره‌ی خوشنام است: «من آشنایی قبلی با او نداشتم. او صرفا یک روزنامه‌نگار بود. البته آن موقع با روزنامه‌نگاران زیادی ارتباط داشتیم و در بین تمام آنها من فکر کردم که آمادگی و استعداد خانم آل آقا بیشتر است. از او خواستم که در این حوزه به ما کمک کند که او هم قبول کرد. حدود سه سال در این حوزه کار کرد که فکر می‌کنم از سال ۸۰ تا ۸۳ بود».

همچنین محمد عطریانفر روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم دراین‌باره می‌گوید: «آشنایی من با این خانم به دوره‌ی همکاریم با سازمان میراث فرهنگی برمی‌گردد. زمانی که آقای مرعشی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی بود. این خانم مسئول روابط عمومی بود و مسئولیت‌شان هم به دوران آقای مهندس بهشتی برمی‌گردد. خانم آل‌آقا در ذهن من چهره‌ای اداری و متوسط‌الحال بود. مشخص بود که در حوزه‌ی میراث فرهنگی هم تعلق خاطر دارد و البته مورد حمایت مدیر وقتش محمد بهشتی هم بود و در همان چهارچوب کاری‌اش فعالیت می‌کرد. من در او هیچ حسی مبنی بر اینکه او تعلقاتی فراتر از مسئولیت حرفه‌ای‌اش داشته باشد نمی‌دیدم.»

او در رابطه با پرونده‌ی اقتصادی این روزهای شیخ‌الاسلامی می‌گوید: «اینکه ایشان در یک پرونده‌ی اقتصادی ظاهر شده و در مقام کسب منافع مادی برآمده باشد، هیچ نسبتی با گذشته‌ و فعالیت حرفه‌ای او ندارد. به نظر من در زندگی شخصی او اتفاقی افتاده که به همین دلیل از کسوت فعالیت رسانه‌ای خارج شده و به یک سرپل یا پل ارتباطی برای بهره‌مندی اقتصادی جماعتی تبدیل شده است.»

او در رابطه با چرخش فعالیت آل‌آقا می‌گوید: «زمانی که آقای بقایی که رئیس سازمان میراث فرهنگی بود، این خانم فعال‌تر شد و برخی از حرکت‌های او که به سمت انحراف بود آغاز شد. باید روی این نکته تاکید کرد که آنچه بر سر خانم شیخ‌الاسلام آمده است، ناشی از سوءاستفاده‌هایی است که شاید در لایه‌های بالاتر توسط مدیران ارشد او صورت گرفته است؛ وگرنه چرا همین آدم در دورهی آقای بهشتی چنین تخلفاتی نداشته است. چرخش‌های ایشان به دوره‌ی گذشته برمی‌گردد؛ همان زمانی که بسیاری از مناسبات و اصول فرو ریخت و برخی از رفتارها، تندروی‌ها، قانون‌شکنی‌ها، عدول از مقررات شکل گرفت و این جماعت را هم به دنبال خود کشانده است».

عطریانفر میگوید آل‌آقا به تفکر سیاسی خاصی منتسب نیست: «تفکر او معطوف به کار حرفه‌ای‌اش در حوزه‌ی میراث بود. بنابراین نباید نسبت خطی و سیاسی چپ و راست به او داد. نمی‌توان به اعتبار همکاری با محمد بهشتی که از نیروهای نزدیک به اصلاحطلب‌هاست بگوییم اصلاحطلب بوده و نه از این جهت که به احمدی‌نژاد و بقایی نزدیک شده بود بگوییم راست‌گرا و پایداری چی بوده است».

گفتنی‌است؛ در کیفرخواست مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا آمده است: شریک اصلی رضا حمزه‌لو، مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا وجوه حاصله را به بهانه تحریم‌ها به حساب شرکت‌های خود واریز می‌کرده. اکنون در خارج از کشور است. مبالغی به میزان ۷ میلیون و ۵۶ هزار و ۵۲۹ یورو که معادل ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار است تحصیل کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا