خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بزرگترین اشتباه احمدی نژاد در سیاست خارجی

رضا نصری، کارشناس مسائل سیاست خارجی در توییتر نوشت:

۱) آقای احمدی نژاد می‌گوید در دوران ریاست‌جمهوری‌اش هیچ اشتباهی نکرده! اگر از سیاست‌های «داخلی» او بگذریم، یک بررسی اجمالی در مورد عملکرد او در حوزه سیاست خارجه قطعاً این ادعا را باطل می‌کند.

۲) مثال‌ها زیاد است. اما یکی از اشتباهات فاحش آقای احمدی‌نژاد در حوزه سیاست خارجه این بود که تصور می‌کرد «هولوکاست» سنگ بنای اسرائيل است و زیر سؤال بردن آن اسرائیل را متزلزل خواهد کرد. اشتباه او این بود که نمی‌دانست سنگ بنای اسرائيل هولوکاست نیست بلکه «انکار هولوکاست» است!

۳) او درک نکره بود که اسرائيل با فضاسازی و هراس‌افکنی از تکرار هولوکاست سال‌هاست منتقدین، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران غرب را از بیان هرگونه انتقاد به سیاست‌های خود ترسانده است، برای خود مصونیت خریده و با همین شیوه سالانه میلیاردها دلار از دولت‌ آمریکا «کمک» دریافت می‌کند.

۴) او تصور می‌کرد می‌تواند با چند جمله، چند مصاحبه جنجالی و یک «کنفرانس هولوکاست» در تهران، فضای سیاسی و حتی عواطف و ذهنیتی را که طی ۶۰ سال در میان مردم غرب در رابطه با هولوکاست شکل گرفته از بین ببرد یا به چالش بگیرد!

۵) به همین خاطر، با مرکزیت بخشیدن غیرضروری به این موضوع نه تنها به هراس‌افکنی‌های اسرائيل «مشروعیت» بخشید، بلکه هم افکار عمومی، هم دولت‌ها و هم فضای سیاست داخلی کشورهای غربی را علیه ایران – آن هم در حساس‌ترین مقطع مذاکرات هسته‌ای – به اجماع رساند.

۶) او با اشتباه محاسباتی خود به لابی‌های اسرائيل و دستگاه تبلیغاتی دولت آمریکا این فرصت را داد تا برنامه هسته‌ای ایران را به موضوع هولوکاست و سپس «برنامه نسل‌کُشی یهودیان» پیوند بزنند و کاری کنند که مذاکره‌کننده ایرانی در سخت‌ترین شرایط ممکن از منافع ملی خود دفاع کند!

۷) او کاری کرد که حمایت از موضع ایران، امتیاز‌دهی به ایران، نرمش در برابر ایران – یا حتی عدم ایستادگی در برابر ایران – برای هر سیاستمدار غربی (و غیرغربی) کاری پُرهزینه‌ یا حتی یک خودکُشی سیاسی تلقی شود؛ آن هم در زمانی که ایران سخت نیازمند شکستن اجماع و یارگیری در جامعه جهانی بود.

۸) برای درک تاثیر و عمق اشتباهات احمدی‌نژاد، فقط یک لحظه تصور کنید اگر امروز ایشان در رأس امور بود، چگونه می‌خواست با همین شیوه و سیاست‌ها و اظهارات نسنجیده، خانم موگرینی و سران اروپایی را قانع کند تا برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا برای ایران «کانال ویژه مالی» ایجاد کنند؟!

۹) آقای احمدی‌نژاد بفرمایند اگر اینها اشتباه نبود پس دیگر اشتباه چیست؟ انکار اشتباه خود راه را برای تکرار آن هموار می‌کند. کاش ایشان حداقل عملکرد خود را به نحوی تفسیر و تعبیر می‌کردند که نسل بعدی سیاستمدارن از آن درس بیاموزد و عبرت بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. چگونه می‌خواست با همین شیوه و سیاست‌ها و اظهارات نسنجیده، خانم موگرینی و سران اروپایی را قانع کند تا برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا برای ایران «کانال ویژه مالی» ایجاد کنند؟!

    الان این که گفتی یعنی تو دولت پرزیدنت انجام شده و ما سیستم مالی بدون مشکلی داریم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا