خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حقایق نگران‌کننده‌ درباره وام ازدواج ۱۴۰۳ /۴۶ درصد متقاضیان در صف انتظار

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ احتمالا به حداقل نفری ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. اگر عروس و داماد شرایط سنی خاصی داشته باشند، مبلغ وام ازدواج به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند، اما متقاضیانی که چشمشان به این تسهیلات است باید در بهترین حالت تا بهار سال آینده و ابلاغ دستور‌العمل نهایی به بانک‌ها، دندان روی جگر بگذارند.

به گزارش فرارو؛ وام ازدواج معمولا به همه متقاضیان تعلق نمی‌گیرد. مثلا در سال ۱۴۰۰ حدود ٨٨ درصد از کل متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج شدند و در ۹ ماه ابتدایی امسال تقریبا نیمی از متقاضیانی که برای دریافت وام ازدواج اقدام کردند، در صف انتظار قرار دارند. اقساط وام ازدواج و ماه‌های استثنایی یکی دیگر از حقایقی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و طبق فرمولی که وجود دارد، می‌تواند در همان ماه اول برای عروس و داماد ۲۸ میلیون تومان هزینه‌تراشی کند.

ابلاغ دستور‌العمل وام ازدواج ۱۴۰۳؛ بهار سال آینده

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ طبق روال سال‌های گذشته افزایش پیدا می‌کند و سال آینده احتمالا حداقل ۳۰۰ میلیون تومان دست عروس و داماد را می‌گیرد، اما متقاضیانی که دنبال این تسهیلات هستند باید دست‌کم تا بهار سال آینده منتظر بمانند.

مبلغ وام ازدواج و اخبار و حواشی آن معمولا این موقع سال مورد توجه رسانه‌ها و متقاضیان قرار می‌گیرد، اما چندوچون آن به‌شکل دقیق در اسفندماه مشخص می‌شود و ابلاغ دستورالعمل نهایی به بهار سال بعد موکول خواهد شد.

مبلغ وام ازدواج در سال جاری به‌عنوان مثال درحالی از ۱۸۰ به ۳۰۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد که میزان دقیق آن در جلسه علنی روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و نهایتا دستورالعمل نهایی روز هفتم فروردین توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد. با این اوصاف متقاضی که تا قبل از نهایی‌شدن ماجرای وام ازدواج ۱۴۰۳ به شعب بانک‌ها می‌رود و موفق به دریافت تسهیلات می‌شود، مشمول وام ازدواج ۱۴۰۲ خواهد بود و مثلا به‌جای تسهیلات ۳۰۰ میلیونی، ۱۸۰ میلیون دریافت می‌کند.

وام ازدواج به همه متقاضیان تعلق نمی‌گیرد

وام ازدواج معمولا به همه متقاضیان تعلق نمی‌گیرد. بااینکه آمار دقیقی از کل متقاضیان سالانه وام ازدواج وجود ندارد، اما داده‌های بانک مرکزی از آمار دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه نشان می‌دهد تعداد کسانی که در سال ۱۴۰۱ موفق به اخذ وام ازدواج شدند، حدود ٣٠ هزار نفر نسبت به سال ۱۴۰۰ تقلیل پیدا کرده است.

وام ازدواج طبق گزارش‌های بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ به دست ۸۹۶ هزار و ۵۲ نفر رسیده درحالی که بانک‌ها سال ۱۴۰۰ قادر به پرداخت این تسهیلات به ۹۲۴ هزار و ۱۴۴ نفر شدند.

وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ شامل ٨٨ درصد از مجموع متقاضیان شده است و آن سال حدود ۱۲۰ هزار نفر در دریافت وام ازدواج ناکام ماندند. در هشت ماه ابتدایی پارسال از بین تقریبا ٩٧٠ هزار نفری که دنبال وام ازدواج بودند، حدود ۴٩٠ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند و همه این حرف‌ها مشخص می‌کنند، متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج برای مدتی که واقعا مشخص نیست، در صف انتظار قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانید| مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ در حالت عادی نفری ۳۰۰ میلیون است. اگر عروس زیر ۲۳ سال یا داماد کمتر از ۲۵ سال داشته باشد، مبلغ وام ازدواج به نفری ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند و این عدد در صورت ثبت‌نام همزمان عروس و داماد به ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد

۴۶ درصد متقاضیان وام ازدواج در صف انتظار

وام ازدواج در سال جاری براساس آمار‌های رسمی به ۶۱۸ هزار و ۷۷۹ نفر تعلق گرفته، اما بیش از ۲۸۰ هزار نفر به شکل همزمان در صف دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲ حضور دارند.

وام ازدواج در سال جاری طبق گزارشی که از عملکرد ۹ ماهه بانک‌های مختلف منتشر شده، تا الان فقط به دست ۳۳۸ هزار و ۲۳۸ نفر رسیده که معادل ۵۴ درصد از کل متقاضیان برآورد می‌شود. به‌این ترتیب هنوز حدود ۴۶ درصد از متقاضیان وام ازدواج ۱۴۰۲ در صف انتظار قرار دارند.

وام ازدواج ۱۴۰۲ به‌عنوان مثال توسط بانک ملت در ۹ ماهی که پشت‌سر گذاشتیم دقیقا به ۱۱۶ هزار و ۷۸۸ نفر رسیده، اما ۳۹ هزار و ۹۴۳ نفر هم به صف انتظار وام ازدواج در بانک ملت اضافه شده‌اند. بانک ملی که از نظر حجم پرداخت تسهیلات شرایطی شبیه بانک ملت داشته و نسبت به سایر بانک‌ها حجم بیشتری را تحت‌عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه واریز کرده، موفق به پرداخت تسهیلات به حدود ۱۱۲ هزار نفر شده است. با این وجود نزدیک ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر در صف دریافت وام ازدواج این بانک حضور دارند.

حقایق نگران‌کننده‌ای که باید درباره وام ازدواج ۱۴۰۳ بدانیداقساط وام ازدواج  ۳۰۰ میلیونی در ماه اول ۱۲ میلیون تومان خواهد بود

اقساط ۲.۷ میلیونی وام ازدواج ۳۰۰ میلیونی

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ با تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس قرار است از نفری ۱۸۰ به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و طبیعتا رقم اقساط آن نسبت به امسال بالاتر می‌رود. درصورت تصویب و نهایی شدن وام ۳۰۰ میلیونی ازدواج آنوقت اقساط آن از ماهی یک میلیون و ۶۳۶ هزار تومان در سال جاری به دو میلیون و ۷۲۷ هزار تومان در سال آینده افزایش پیدا می‌کند.

اقساط وام ازدواج برای عروس و دامادی که به شکل همزمان تسهیلات ۳۰۰ میلیونی را گرفتند، دوبرابر می‌شود و اگر متقاضی بتواند به‌لطف شرایط سنی به‌جای تسهیلات ۳۰۰ میلیونی، وام ۳۵۰ میلیونی دریافت کند، آنوقت رقم اقساط این تسهیلات به ماهی سه میلیون و ۱۸۱ هزار تومان می‌رسد.

اقساط وام ازدواج از طرف دیگر برای عروس و دامادی که به شکل همزمان واجد دریافت وام ۳۵۰ میلیونی هستند، به ماهی شش میلیون و ۳۶۲ هزار تومان تبدیل می‌شود.

اقساط وام ازدواج البته شامل ماه‌های استثنایی هم می‌شود. یعنی محاسبه اقساط وام ازدواج به شکلی است که متقاضی باید ماه‌های ابتدایی هر سال رقم کلان‌تری به‌عنوان اقساط به بابک برگرداند که در بخش بعدی آن را به شکل مفصل‌تری بررسی می‌کنیم.

اقساط وام ازدواج و ماه‌های استثنایی

اقساط وام ازدواج ۳۰۰ میلیونی درحالی ماهی دو میلیون و ۷۲۷ هزار تومان خواهد بود که دریافت‌کننده این تسهیلات باید در همان ماه اول ۱۲ میلیون تومان به‌عنوان اقساط ماه استثنایی به بانک برگرداند.

اقساط وام ازدواج ۳۰۰ میلیونی البته در ماه‌های استثنایی بعدی کاهش پیدا می‌کند و به‌عنوان مثال این عدد در ماه سیزدهم – ماه اول از سال دوم- به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. در ماه بیست‌وپنجم –ماه اول از سال سوم- این عدد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در ماه سی‌وهفتم به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تبدیل می‌شود.

اقساط وام ازدواج برای متقاضی که امکان استفاده از تسهیلات ۳۵۰ میلیونی را دارد، در ماه اول ۱۴ میلیون تومان، در ماه سیزدهم ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در ماه بیست‌وپنجم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

اقساط وام ازدواج با این اوصاف برای عروس و دامادی که باهم می‌توانند از تسهیلات ۳۵۰ میلیونی استفاده کنند، در ماه اول شامل دو قسط ۱۴ میلیونی می‌شود و در مجموع به عدد شگفت‌انگیر ۲۸ میلیون تومان می‌رسد.

بیشتر بدانید| مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ در صورت تصویب نهایی به حداقل ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی تقریبا ۶۶ درصد بیشتر از امسال. مبلغ وام ازدواج در سال جاری ۱۸۰ میلیون تومان است

شرایط دریافت وام ازدواج ۱۴۰۳

وام ازدواج ۱۴۰۳ با لحاظ یکسری شرایط به متقاضیان تعلق می‌گیرد. نکته مهم این است که تاریخ عقدنامه متقاضی وام ازدواج باید از سال ۹۹ به اینطرف باشد. یعنی اگر قبل از سال ۹۹ به خانه بخت رفتید، مشمول دریافت وام ازدواج ۱۴۰۳ نمی‌شوید.

وام ازدواج به هر متقاضی فقط یکبار تعلق می‌گیرد. با این اوصاف اگر امسال یا در سال‌های قبلی موفق به دریافت وام ازدواج شدید، سال آینده امکان دریافت مجدد تسهیلات را نخواهید داشت. متقاضی دریافت وام در مرحله اول نیازی به مراجعه به شعب بانکی ندارد و ابتدا باید مراحل ثبت‌نام را به شکل غیرحضوری (اینترنتی) پشت‌سر بگذارد و بعد از دریافت کد رهگیری راهی بانک شود. ارائه اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه و کارت ملی عروس و داماد و اصل شناسنامه و کارت ملی دو ضامن جزو مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج است.

وام ازدواج یکجور تسهیلات قرض‌الحسنه است. یعنی سودی ندارد و فقط بحث کارمزد چهار درصدی مطرح است. از طرف دیگر مدت بازپرداخت اقساط وام ازدواج ۱۲۰ ماه یا به عبارتی ۱۰ سال خواهد بود و موعد بازپرداخت اولین قسط، یک ماه بعد از پرداخت تسهیلات خواهد بود.

اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ در حالت‌های مختلف

انواع وام ازدواجاقساط
وام 300 میلیونی ازدواجدو میلیون و 727 هزار و 273 تومان
وام 350 میلیونی ازدواجسه میلیون و 181 هزار و 818 تومان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا