خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافق هسته ای آمریکا و عربستان در چه مرحله‌ای است؟

معاون وزیر انرژی آمریکا اظهار کرد، مذاکرات ما و عربستان بر سر توافق هسته ای همچنان ادامه دارند، با این حال اکنون نوبت ریاض است که اقدامی در این راستا نشان دهد.

به گزارش ایسنا، دن برولت، معاون وزیر انرژی آمریکا به خبرنگاران گفت: گفت‌وگوها (با عربستان در خصوص مسائل هسته‌ای) همچنان ادامه دارند. از تازه‌ترین دیدار ریک پری، وزیر انرژی با خالد الفالح، همتای عربستانی او، تحول تازه‌ای در سیر این مذاکرات صورت نگرفته و این گفت‌وگوها ادامه دارند. اکنون واقعاً نوبت سعودی‌هاست که اقدامی در این راستا انجام دهند. ما منتظر سعودی‌ها هستیم که حالا گامی به سوی ما بردارند.

ریاض که به دنبال گسترش حوزه‌های فعالیت خود در زمینه انرژی به ویژه انرژی هسته‌ای است، بر سر توافق همکاری هسته‌ای دوجانبه‌ای با آمریکا در حال مذاکره است؛ توافقی که به عربستان اجازه می‌دهد پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی خود را پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، با این حال پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، بسیاری از قانونگذاران آمریکایی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور خواسته‌اند مذاکرات هسته‌ای با سعودی‌ها را متوقف کند.

در همین حال، دموکرات‌های کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقاتی را درباره برنامه دولت دونالد ترامپ برای انتقال تکنولوژی حساس هسته‌ای به عربستان، به رغم هشدار مقامات امنیت ملی ترتیب داده‌اند.

بسیاری از مقامات آمریکا درباره تصمیم دولت ترامپ برای ارائه تکنولوژی هسته‌ای به عربستان ابراز نگرانی کرده‌اند و با تاکید بر اتهاماتی که در مساله قتل خاشقجی علیه سعودی‌ها مطرح شده، عربستان هسته‌ای را کشوری غیرقابل اعتماد در مساله تولید تسلیحات هسته‌ای دانسته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا