خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چهارشنبه سوری را سیاسی نکنیم

روزنامه‬ شهروند‬ نوشت: ‬ «شاید با خواندن این تیتر که «چهارشنبه سوری را سیاسی نکنیم»، ذهن خواننده فوری به این معطوف شود که مخاطب ما مردم ‏هستند که با انگیزه‌های سیاسی می‌خواهند به چهارشنبه‌سوری رنگ ولعاب مورد نظر خود را بزنند. به‌‬ طور قطع این گروه نیز ‏می‌توانند مخاطب این یادداشت باشند ولی واقعیت این است که تعداد آنان در میان مردم آن‌‬ قدر کم است که نیازی به چنین تذکری ‏نیست. در جامعه‌ای که انواع و اقسام فرصت‌ها برای رفتار سیاسی وجود دارد، مردم نیاز ندارند که یک آئین سنتی و تاریخی خود ‏را آلوده به امور دیگر کنند. بنابراین مخاطب اصلی این یادداشت مسئولان کشور هستند. در‬ واقع اگر حکومت‌کنندگان به هر دلیلی ‏و از موضع سیاسی و قدرت وارد دخالت در یک رفتار عادی مردم مثل لباس پوشیدن و رنگ آن یا سنت‌های تاریخی و مذهبی ‏شوند، ناخواسته آن رفتار را سیاسی می‌کنند و مردم در برابرش واکنش نشان خواهند داد.

انقلاب اسلامی به نوعی واکنشی بود در برابر فشارهای حکومت پیشین در جهت اسلام‌زدایی و تقویت فرهنگ پیش از اسلام. به ‏همین علت مردم در برابر آن سیاست‌ها واکنش منفی نشان دادند؛ به‌‬ طوری که سال‌های منتهی به انقلاب و پس از آن برخی از مراسم ‏و آئین‌ها مثل چهارشنبه‌سوری به حاشیه رفت و ضعیف شد. این وضعی طبیعی بود. وضعی که پس از گذشت مدتی می‌توانست ‏تعدیل شود. متأسفانه پس از انقلاب عده‌ای همان مسیر را با همان شیوه و البته در جهت معکوس طی کردند. البته همان نتایج را ‏در جهت مخالف به دست آوردند، زیرا فرهنگ و سنت تاریخی مردم چیزی نیست که به دستور دولت‌ها و از بالا تغییر کند.

رژیم گذشته که به صورت دستوری و با اتکا به قدرت دولتی می‌خواست برخی از عادت‌ها و آئین‌های مردم را حذف و به‌‬ جای آن ‏برخی دیگر را زنده و پررونق‌تر کند، نتیجه‌ای معکوس را گرفت. در دهه‌های گذشته نیز خواستیم تمامی مظاهری را که اسلامی ‏نمی‌دانیم برچینیم ولی این نیز نتیجه معکوس داد. بیشتر مردم تعارضی میان آئین‌های ملی و دینی خود نمی‌بینند. همان‌هایی که در ‏عاشورا سینه‌زنی می‌کنند، چه بسا در چهارشنبه‌سوری و سیزده به‌در نیز حاضر می‌شوند‎.

ادبیات مسئولان در بروز شدت عمل علیه کسانی که آسایش مردم را در جشن‌های چهارشنبه‌سوری پایان‌‬ سال مختل می‌کنند، ‏نمونه‌ای از این تصور نادرست است که گویی این مراسم درونی شده از سوی مردم نیست. به‌‬ طور قطع نباید اجازه داد که آسایش ‏مردم مختل شود. این امری طبیعی است و پلیس هم نقش تعیین‌کننده در تأمین این امنیت دارد ولی این را می‌توان با ادبیاتی ‏همدلانه گفت و این‌‬ که مردم و جوانان چنین رفتاری نخواهند کرد؛ چرا که می‌دانند مسئولان وظیفه برخورد با این نمونه‌ها را دارد. مهم‌تر این که نهادهای دولتی و شهرداری‌ها باید امکاناتی را فراهم کنند که مردم و کسانی که به شرکت در این آئین‌ها علاقه‌مند هستند، ‏به آن‌جا بروند و با آرامش کامل به جشن و سرور بپردازند. مردم ایران تعارضی میان آئین‌های فرهنگی خود نمی‌بینند، پس چهارشنبه‌سوری را سیاسی نکنیم‎.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا