خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر یک عضو مجلس خبرگان درباره‌ی “حساب‌کشی” از زیرمجموعه‌‌های رهبری

یک عضو مجلس خبرگان می‌گوید: نظارتی که برای خبرگان در قانون در نظر گرفته شده، این‌طور نیست که ما بتوانیم از زیرمجموعه‌‌های زیر نظر رهبری حساب کشی کنیم.

ایرنا نوشت: در اقدامی بی سابقه، 13 تن از اعضای خبرگان سوالات و مشکلات اقتصادی را مطرح کردند و وزیر اقتصاد به آن‌ها پاسخ داد با این حال، به گفته سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اعضا از پاسخ‌های دژپسند قانع نشدند. این موضوع باعث طرح این پرسش شد که آیا وزیر اقتصاد باید اعضای خبرگان را قانع می کرد؟

*نظارت خبرگان بر رهبری تفاوت دارد

سیدهاشم هاشم‌زاده هریسی نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره وظیفه نظارتی خبرگان بر رهبر انقلاب گفت:‌ نظر اکثریت اعضا بر این است که خبرگان بر ریل خود حرکت می‌کند و قانون اجرا می‌شود. البته برخی هم هستند که به نظارت اعتقاد ندارند. نظارت خبرگان بر رهبری تفاوت دارد. نظارتی که برای خبرگان در قانون در نظر گرفته شده، این‌طور نیست که ما بتوانیم از زیرمجموعه‌‌های زیر نظر رهبری حساب کشی کنیم.

*بحث قانع شدن اعضای خبرگان از پاسخ وزیر اقتصاد مطرح نبود

هاشم‌زاده هریسی درباره انتقادها از رویه اخیر مجلس خبرگان رهبری در پرسش از وزرا و پیگیری در زمینه اختیارات قوای دیگر اظهار کرد:‌ اجلاسیه اخیر یک اجلاسیه آرام بود. وزیر اقتصاد به‌عنوان مهمان دعوت شده بود که برای اعضا توضیحاتی درباره مسائل اقتصادی کشور بیان کرد. وزیر اقتصاد ابتدا توضیحاتی ارائه داد و بعد از توضیحات ایشان، برخی از اعضای خبرگان سؤالاتی داشتند که آن را پرسیدند، اما چون تعداد سؤالات زیاد بود وزیر اقتصاد در جلسه عصر هم حضور پیدا کرد تا پاسخگو باشد.

او اضافه کرد: تمام این مراحل در کمال احترام برگزار شد و بحث قانع شدن اعضا هم مطرح نبود. البته ممکن است برخی از اعضا از پاسخ‌ها قانع نشده باشند، اما نظر آنان شخصی است و تأثیری در نتیجه جلسه ندارد. چرا که مجلس خبرگان مانند مجلس شورای اسلامی نیست و قانع نشدن اعضا موضوعیت ندارد.

*بیانیه خبرگان نظر تک‌تک افراد نیست

هاشم‌زاده هریسی همچنین درباره بیانیه‌های اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: بیانیه خبرگان که در نهایت قرائت می‌شود درست است که بیانیه خبرگان رهبری است، اما به این معنا نیست که نظر تک‌تک افراد همین است. اما چون اکثریت اعضا به آن بیانیه رأی داده‌‌اند، بیانیه مجلس خبرگان رهبری تلقی می‌شود. در همین حال، این بیانیه نمی‌تواند برای نهاد یا قوایی تعیین تکلیف کند و کاربردش تنها اعلام نظر است.

او در پاسخ به این سؤال که چرا در چند سال اخیر دستور کار اجلاسیه‌های خبرگان رهبری موضوعات مربوط به قوای دیگر است گفت: این مسئله در دست فرد خاصی نیست. افراد در خبرگان نظرات متفاوتی دارند و در نهایت به نظر اکثریت عمل می‌شود. نظر غالب خبرگان هرچه باشد، به همان سمت حرکت می‌کند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که این رویه چقدر به تغییرات در هیئت رئیسه ارتباط دارد گفت: طبیعی است که وقتی تغییرات رخ می‌دهد رویه هم عوض شود. مجلس خبرگان در این دوره تغییراتی داشته و هیئت رئیسه آن تغییر مهمی کرده است. برخی از قدیمی‌ها از جمله آیت‌‌‌الله هاشمی رفسنجانی از دنیا رفتند. وقتی تغییرات ایجاد می‌‌شود طبیعی است که حال‌وهوا و آرا هم متفاوت از قبل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا