خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«همه چیز در کلانتری مشخص می‌شود» منسوخ شد

«همه چیز در کلانتری مشخص می‌شود»، « در کلانتری متوجه می‌شوید» و … جملات معروفی که اغلب بیشتر از آنکه در هنگام مواجهه با ماموران پلیس آن را شنیده باشیم در فیلم‌ها و سریال‌ها از زبان مأموران هنگام دستگیری متهمان و مظنونان شنیده ایم و انگار رویه‌ای شده بود که برخی افراد تا قبل از انتقال به کلانتری از دلیل بازداشتشان بی خبر باشند، جمله‌ای که رییس پلیس پیشگیری ناجا از منسوخ شدن آن در پلیس پیشگیری خبر داده است.

سردار محمد شرفی در گفت‌وگو با ایسنا، به اجرای ماده 49 قانون آئین دادرسی کیفری در پلیس پیشگیری ناجا اشاره کرد و گفت: در اجرای این ماده از قانون آیین دادرسی کیفری، موضوع ارائه خدمات انتظامی به مردم در دستور کار قرار گرفت و تا کنون اقدامات قابل توجهی نیز انجام شده است، در همین راستا اطلاعات و مشخصات هر فردی که توسط کلانتری‌ها یا پاسگاه‌های پلیس پیشگیری بازداشت شوند در سامانه‌ای ثبت شده و مقام قضایی از آن با خبر می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین اگر افراد به وکیل نیاز داشته‌باشند در حین دستگیری امکان با خبر کردن وکیلشان وجود دارد و ما موظفیم اجازه دهیم تا وکیل داشته باشند.

رییس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: درگذشته هنگام بازداشت یک فرد از سوی کلانتری به آن فرد گفته می‌شد که همه چیز در کلانتری مشخص می‌شود؛ اما دیگر چنین جمله‌ای منسوخ شده و در هنگام دستگیری نسبت به تفهیم اتهام افراد اقدام خواهد شد.

شرفی همچنین از توسعه گشت‌های کلانتری‌ها خبر داد و ادامه داد:‌ در سال‌جاری همچنین گشت‌های آشکار کلانتری‌ها را افزایش داده و به دنبال توسعه آن هستیم. از سوی دیگر به دنبال استفاده از تکنولوژی و استفاده از آموزش‌های نو در کلانتری‌ها هستیم و تا کنون نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده 49 آیین دادرسی کیفری، «به محض آنکه متهم تحت نظر قرار گرفت، حداکثر ظرف یک ساعت، مشخصات سجلی، شغل، نشانی و علت تحت‌نظر قرار گرفتن وی، به هر طریق ممکن، به دادسرای محل اعلام می‌شود. دادستان هر شهرستان با درج مشخصات مزبور در دفتر مخصوص و رایانه، با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی، نظارت لازم را برای رعایت حقوق این افراد اعمال می‌نماید و فهرست کامل آنان را در پایان هر روز به رئیس کل دادگستری استان مربوط اعلام می‌کند تا به همان نحو ثبت شود. والدین، همسر، فرزندان، خواهر و برادر این اشخاص می‌توانند از طریق مراجع مزبور از تحت‌نظر بودن آنان اطلاع می‌یابند و پاسخگویی به بستگان فوق درباره تحت‌نظر قرار گرفتن، تا حدی که با حیثیت اجتماعی و خانوادگی اشخاص تحت‌نظر منافات نداشته باشد، ضروری است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا