خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کلاهبرداری جدید پیامکی!

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور نسبت به شگرد جدید کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک هشدار داد.

به گزارش سیتنا، جواد جاویدنیا سرپرست فضای مجازی دادستانی کل کشور بیان داشت: به تازگی شگرد جدید کلاهبرداری از طریق سامانه‌های پیامکی مشاهده شده است به این صورت که کلاهبردار یکسری پیامک با متن “لطفا همشو به حساب شماره فلان واریز کن ممنون” برای یک بازه‌ای از شماره‌ها بصورت اتفاقی ارسال می‌کند. این یک پیامک فریبنده، توأم با موضوع روانشناسی است که برای افراد مختلفی ارسال می‌شود.

وی گفت: ممکن است فردی قصد داشته باشد پولی را از حسابش برای فرد دیگری واریز کند، برای معامله‌ای یا پول امانتی یا مثلاً اقوام و دوستانی که در مغازه‌ای کارت می‌کشند و منتظر شماره حسابی از صاحب مغازه هستند تا پول را واریز کنند و چون منتظر هستند بعضاً بعد از دریافت پیامک ناشناس، مبلغ را واریز می‌کنند و متضرر می‌شوند.

جاویدنیا تصریح کرد: متأسفانه تحقیق نمی‌کنند و با آن شماره تماس نمی‌گیرند تا مطمئن شوند از اینکه این شماره حساب متعلق به همان شخص مورد نظر هست که باید وجه به حسابش واریز کنند یا خیر؛ بنابراین مردم باید در مورد پیامک‌هایی که مربوط به واریز مبالغ می‌باشد خیلی دقت کنند و حتماً شماره حساب و شماره تماس بین خودشان از قبل مشخص باشد.

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور افزود: موردی داشته ایم که فردی در مغازه برادرش مبلغ ۲ میلیون و پانصد هزار تومان کارت می‌کشد و قرار بوده این مبلغ را به حساب بردارش واریز کند که از یک شماره ناشناس برای این شخص پیامک می‌آید که “لطفا مبلغ به این حساب واریز کن ممنون” و این فرد فکر می‌کند که شاید شماره تماس متعلق به یکی از بستگان بردارش هست و این موضوع را تحقیق نمی‌کند و مبلغ را واریز می‌کند.

جاویدنیا گفت: به مردم توصیه می‌شود شماره ثابت متعلق به بانک که پیامک‌های تراکنش‌ها را ارسال می‌کند را ذخیره کنند که اگر از شماره دیگر و جدیدی پیامک واصل شد اطمینان حاصل کنند که متعلق به بانک نیست و ضمناً باید به متن پیامک و شماره حساب دقت کنند که واقعا آن پول به حساب خودشان واریز شده است.

وی افزود: سازوکار بانک‌ها هم باید اصلاح شود و اجازه ندهند هر شماره تلفن همراهی را که افراد برای دریافت پیامک اعلام می‌کنند ثبت شود و مادامی که مالکیت شماره موبایل را برای صاحب حساب احراز نکرده اند نباید این کار را انجام بدهند و اگر بانک‌ها چنین کاری را انجام دهند آن فردی که از این ناحیه متضرر شده میتواند از آن بانک جبران خسارت درخواست کند.

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور با اشاره به اینکه در پیامک‌های بستگان و اقوام هم دقت داشته باشید، گفت: شاید گوشی سرقت شده باشد یا اکانتی در پیام رسان‌ها لو رفته باشد، به عنوان مثال ممکن است سارق برای افرادی که در دفترچه تماس یا مخاطبین پیام رسان آن گوشی وجود دارد درخواستی مبنی بر تقاضای مبلغی ارسال کند و بیان کند که الان در فلان جا هستم و نمی‌توانم پاسخ بدهم و نمی‌توانم با تلفن صحبت کنم و یک کار مهم و ضروری دارم و یک مبلغ پولی را همین الان سریعاً واریز کنید که در این موارد اگر به آن شخص دسترسی ندارید از طریق بستگان تحقیق کنید و بلافاصله به این پیام‌ها اطمینان نکنید تا در دام کلاهبرداران اینچنینی نیافتید و متضرر نشوید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا