خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گاف‌های نمایندگان مجلس تمامی ندارد!

آیت وکیلیان در روزنامه‌ی شهروند نوشت: «گاف» نمایندگان مجلس در موضوعات مختلف تمامی ندارد؛ گاف‌هایی که نه تنها در رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده داشت، بعضا در رسانه‌های خارجی نیز انعکاس پیدا کرد. نکته جالب توجه در ارتباط با گاف‌های مطرح‌شده از سوی برخی از این نمایندگان به این صورت بوده که طرف با ژست و شمایلی حق به جانب در مقام منتقد و معترض ورود کرده که حتی از تلفظ صحیح و درست موضوع اصلی ناتوان بوده است. البته این گاف به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی بروز و ظهور پیدا کرده است؛ مورد اخیر را می‌توان به توییت آتشین «محمد دهقان»، نماینده اصولگرای مجلس اشاره کرد که نیوزیلند را کشوری اروپایی معرفی کرد. هرچند بعد از آن اعلام کرد اشتباه از جانب ادمین صورت گرفته. اما جدای این اشتباه از این نوع گاف‌ها بین چهره‌های سیاسی گاهی شنیده شده.اتفاقا بعضی از آنها دقیقا توسط نمایندگان منتقد و مخالف دولت حول محور موضوعاتی چون برجام و FATF و… رخ داده است. در ادامه به برخی از اشتباهات لپی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های گسترده‌ای به همراه داشته، اشاره می‌کنیم.

FATF

در یکی از جلسات مجلس که «مهرداد لاهوتی» نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم که تلاش می‌کرد توضیحی در مورد جلسه غیرعلنی مجلس در ارتباط با FATF بدهد، هنگام تلفظ کلمه FATF شروع به تپق‌زنی و لکنت زبان کرده و درنهایت نیز نتوانست این کلمه را به‌درستی تلفظ کند. بعد از آن برخی نمایندگان مجلس سعی داشتند در تلفظ FATF به او کمک کنند که آخر هم نشد. علی لاریجانی، رئیس مجلس خطاب به لاهوتی گفت که «FATF است و حالا خیلی مهم نیست یک اسم است».

لوور

چندی پیش و به دنبال توافق اولیه‌ای که بین موزه لوور فرانسه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر برپایی نمایشگاهی از آثار شاخص این موزه در موزه ملی ایران صورت گرفت، این بحث و کار بررسی آن به خانه ملت هم رفت. اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد و عضو هیأت‌رئیسه مجلس در این جلسه با پرداختن به این موضوع زمانی که خواست کلمه «لوور» را تلفظ کند، با ردیف‌کردن کلماتی ناموزون و اشتباه چون لووُر ، لووِر ، لوُوُر نتوانست آن را تلفظ کند تا این‌که خود را ملزم کرد که از مردم و نمایندگان به خاطر اشتباه خود در تلفظ واژه «لوور» عذرخواهی کند.

NPT یا mpt

در طرح دوفوریتی که سال ٩٢ توسط جواد کریمی قدوسی تهیه و به هیأت‌رئیسه مجلس ارایه شد، دوبار به معاهده «ان‌پی‌تی» که مهمترین مبحث حقوق بین‌الملل در بحث انرژی اتمی است، اشاره شده است. نزدیک به یک دهه بود که ایران و کشورهای غربی بر سر ان‌پی‌تی اختلاف داشتند، واژه‌ای که دیگر برای همه مردم  ایران هم آشنا است اما برای اعضای کمیسیون‌های تخصصی ناآشنا؛ آنها که در کمیسیون امنیت ملی حضور دارند و در زمان مصادف‌شدن با مذاکرات هسته‌ای «ژنو ٣» در آبان ماه ٩٢ می‌خواستند دولت را ملزم به «حفظ حقوق هسته‌ای و مصادیق آن در مذاکرات هسته‌ای» کنند که در رأس آنها جواد کریمی قدوسی بود؛ اصولگرایی تند با نطق‌های آتشین که یکی از این متخصصان بود که نام درست معاهده «ان‌پی‌تی» را نتوانست قرائت کند.

پیشنهاد برداشتن دیوار اطراف صحن و نصب آتش‌نشانی
حدود یک سال پیش و در آغاز جلسه علنی مجلس نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس در تذکری خطاب به رئیس مجلس از تغییرات صورت‌گرفته در اطراف صحن اعتراض و انتقاد کرده و گفت که «با این تغییرات راه فرار بسته شده و جان نمایندگان در خطر است. اگر در صحن اتفاقی بیفتد، تعداد ٥٠ تا ٦٠ نماینده زیر پا له می‌شوند. خواهشا آقای لاریجانی این (گلها و دیوارها) را بردارید. طراح اینجا آدم باعقلی بوده، حوادث غیرمترقبه و جان حضرتعالی هم در خطر است.» پس از این سخنان پاسخ لاریجانی خطاب به قاضی‌پور جالب توجه بود: «ما به پیشنهاد شما یک ایستگاه آتش‌نشانی آن آخر نصب می‌کنیم.» قاضی‌پور هم گفت:« ما در خدمت شما هستیم آقای لاریجانی و اگر آتش‌سوزی صورت بگیرد حتما خاموش می‌کنم، شما را دوست دارم، خیالت راحت باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا