خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هنگام وقوع سیل چه باید کرد؟

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا همزمان با وقوع سیل در نقاطی از کشورمان اقدامات و برنامه‌های لازم برای کاهش صدمات و خسارات حین وقوع سیل را تشریح کرد.

ببه گزارش ایسنا، دکتر محمد اسماعیل مطلق ضمن اشاره به وقوع سیلاب‌های متعدد در همه سال ها در کشورمان اظهار کرد: لحظه‌ای که تشخیص دادید سیلاب در حال شکل‌گیری است، خیلی سریع عمل کرده و به مناطق مرتفع‌تر بروید و خود را نجات دهید، زیرا فقط دقایقی فرصت دارید.

وی گفت : اگر خانه شما در محل مرتفعی است و خطر آب‌گرفتگی شما را تهدید نمی کند، نیاز به خروج از منزل نیست وگرنه مناطق کم‌ارتفاع را سریعاً ترک نمائید و به مناطق مرتفع که دور از رودخانه‌ها و نهرها هستند، بروید.

مطلق افزود: برای جلوگیری از ورود آب به منزل خود می‌توانید از کیسه‌های شن استفاده کنید. کیسه‌ها را متناسب با ارتفاع سیلاب و با فاصله از دیوارِ در معرض سیل روی هم بچینید.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برای اطلاع از وضعیت و گرفتن دستورات لازم به رادیو، تلویزیون و یا اعلام بلندگوهای عمومی گوش دهید، در صورتی که دستور تخلیه داده شد، فوراً این کار را انجام دهید.

وی اظهار کرد: اگر به شما دستور تخلیه داده شده است  برای تخلیه منزل خود زمان دارید، اشیاء گران قیمت را به طبقه‌های بالاتر منزل ببرید، درها را قفل کنید. وسایل داخل حیاط را به داخل منتقل کرده و یا به جای مطمئنی حمل کنید.

وی افزود: جریان آب، برق و گاز را برای اجتناب از آتش سوزی، برق‌گرفتگی و انفجار قطع کنید.

ممکن است مراکز سوخت‌رسانی و پمپ بنزین‌ها در موقع سیلاب قادر به ارائه خدمات نباشند، بنابراین مطمئن شوید که در مخزن سوخت اتومبیل شما به مقدار کافی بنزین وجود دارد.

دکتر مطلق گفت: در هنگام تخلیه از مسیرهای اعلام‌شده حرکت کنید. سعی نکنید از میان‌برها بروید، چرا که ممکن است مسدود شده باشند.

وی افزو: از فاضلاب‌ها و جویبارهای به ظاهر آرام دوری کنید، بخاطر داشته ‌باشید جویبارها، کانال‌های فاضلاب و  تنگه‌ها نیز می‌توانند ناگهان دچار سیل شوند.

مطلق اظهار کرد: قبل از این‌که زمان را از دست بدهید و جاده‌ها و مسیرهای خروجی غرقاب شوند، حرکت خود را شروع کنید. در هنگام حرکت به اخطارها و اخبار مربوط به مسیرهایی که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند، توجه نمایید.

وی افزو: مسیر حرکت خود را به همسایه‌ها و نزدیکانتان اطلاع دهید.

به گزارش وبدا، مطلق گفت: در آب جاری، راه نروید چرا که 15 سانتیمتر آب در حال حرکت ممکن است باعث برهم خوردن تعادل شما شود، اگر مجبورید در آب حرکت کنید، از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند.

وی افزود: برای اینکه از استحکام زمین جلوی پای خود مطمئن شوید از یک تکه چوب دستی استفاده کنید. در منطقه ی سیل‌زده رانندگی نکنید.

وی گفت:اگر سیل اطراف خودروی شما را فراگرفته است، خودرو را رها کنید و به یک منطقه مرتفع بروید و گرنه جریان سیل شما و خودرویتان را خیلی سریع با خود می‌برد.

مطلق افزود:هیچ‌گاه به تنهایی در یک ناحیه سیل‌زده، به این طرف و آن طرف نروید، اگر پیاده هستید، از نقاطی که در آن سطح آب از زانو بالاتر است عبور نکنید.

وی افزود: هرگز از درختان در معرض سیل به عنوان محل امن استفاده نکنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا