خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله نکونام: ظلم اجتماعی و مستمر سبب كفر می شود

آیت الله محمدرضا نکونام گفت: ظلم اجتماعی و مستمر سبب كفر و خارج شدن ستمگر از حوزه‏ ى دين می شود.

به گزارش خبرنگار انصاف نيوز از مدرسه‏ ى فيضيه‏ ى قم، این مدرس حوزه علمیه ی قم روز یکشنبه در درس تفسير قرآن كريم و در تحليل آيه‏ ى شريفه‏ ى 257 سوره‏ ى بقره تصريح کرد: ظلم‏ ستيزی و مبارزه با ظالمانی كه به عمد، نظام‏ مند و با طرح و برنامه بر مردم و جامعه ستم می كنند در اسلام از كليد واژه‏ هاى مهم و اولى و از مهم‏ترين عوامل كفر است؛ به گونه‏ اى كه بايد چنين «ظلمى» را در بحث‏ ها با «كفر» مطرح ساخت.

وی با انتقاد از عدم توجه به ظلم های اجتماعی خاطرنشان كرد: در جامعه ی اسلامی اگر کسی انکار خداوند و ضروریات را به قصد جدی بر زبان بیاورد کافر است ولی چرا اين فرهنگ در جامعه‏ ى مسلمين نهادينه نشده که ظالمانی که به صورت نظام‏مند سر به طغيان می گذارند كافر دانسته شوند؟ كسی كه با ظلم اجتماعی و با زورگویی و ستمگریی سیستماتیك خود زمینه‏ ی ارتداد صدها مسلمان را فراهم می كند یا قتل‏ های ظالمانه مرتكب می شود یا حق فقيران را ناديده می گيرد و اموال آنان را به غارت برده و خون جامعه را می مکد، کافر است در غیر این صورت حاکمان مستبد تاریخ هم خود را مسلمان می داند.

آیت الله نکونام تصریح کرد: این افراد کافرند و نمی توان آنها را در قبرستان مومنین دفن کرد حتی اگر به ضروریات دین مانند نماز پایبند و معتقد باشد.

وی سپس به كفرستيزی حضرت امير مؤمنان عليه‏السلام و جهاد آن حضرت با ظالمان و ظلم‏ستيزی ايشان اشاره كرد و افزود: ما نباید ایادی ستمگران باشیم. هر کجا ظلم باشد دین نیست. ظلم‏ ستيزی از رسالت‏ های اصلی حوزه‏ های علمیه و از وظايف عالمان آگاه است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا