خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سرمایه و روابط بر جشنواره تئاتر دانشجویی اثر ندارد»

«مهلا لرزمانی»، انصاف نیوز: جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران به‌عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر کشور است که امسال در بیستمین دوره اجرای خود دچار چالش‌هایی است. شروع دیرهنگام، تعداد زیاد آثار ارسالی و… از جمله این چالش‌هاست. به همین بهانه گفتگویی داشته‌ایم با «مهدی گمار» دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران که متن آن در پی می‌آید.

انصاف نیوز: لطفا راجع به هدف جشنواره تئاتر دانشگاهی و رویکرد این دوره توضیحی بفرمایید.

مهدی گمار: این جشنواره برای دوره بیستم در حال برگزاری است و در واقع این برآیند تولیدات تئاتر دانشگاهی کشور است که در این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

هدف اصلی جشنواره یک گردهمایی دانشجویی است به بهانه تئاتر و سابقه این جشنواره توضیح‌دهنده این است که این جشنواره بسیار مهمی است و به‌نوعی می‌توان گفت بزرگان کشور همه از دل این جشنواره بیرون آمده‌اند.

چرا امسال جشنواره با این تأخیر زمانی شروع شد؟

بله جشنواره امسال خیلی دیر شروع به فعالیت کرد و حکم من به‌نوعی رکورددار است در دیر معرفی شدن؛ و هیچ‌گاه یک دبیر آن‌قدر دیر معرفی نشد؛ من هم نباید پاسخگو باشم. حتی روزی که حکم صادر شد با دوستان مشورت کردم که بپذیرم یا خیر که متوجه شدیم اگر ما نپذیریم امسال جشنواره برگزار نخواهد شد بنابراین تلاش کردیم که بپذیریم و جشنواره را برگزار کنیم.

در دو بخش صحنه و تجربه‌های اجرای جشنواره با توجه به اینکه زمان ثبت‌نام تمام‌شده. استقبال چگونه بوده؟

بازخوانی‌های این دو بخش به پایان رسیده به طرز عجیبی با توجه به اینکه زمان بسیار کمی برای ارسال آثار داشتیم اما رشد بیست‌درصدی ثبت‌نام داشتیم نسبت به سال گذشته و این بابت حیرت‌زدگی ما شد. در بخش صحنه ما 603 تیکت ثبت نامی داشتیم که داوران بعد از چند روز باکار شبانه‌روزی خواندن پروپوزال‌ها 410 اثر را برای بازبینی معرفی کردند. در بخش تجربه‌های اجرا ما 82 تیکت ثبت نامی داشتیم که گروه ارزیابی 31 اثر را برای بازبینی و مشورت معرفی کردند.

امسال نوع بازبینی‌ها به چه صورت خواهد بود؟ شما فیلم کارها را بازبینی می‌کنید یا خود اثر را زنده مشاهده می‌کنید.

این‌یکی از مسائل مهمی است که ما هم‌اکنون درگیر آن هستیم. چون من در فراخوان ذکر کرده‌ام که بعد از مشورت با اساتید این حوزه در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام می‌کنیم و هنوز هم در حال رایزنی هستیم. عده‌ای معتقدند که بازبینی‌ها باید به‌صورت حضوری باشد وعده‌ای معتقدند با توجه به کمبود وقت بازبینی‌ها باید به‌صورت فیلم باشد. ما هم در حال تلاش هستیم که دریکی دو روز آینده این موضوع را پیگیری کنیم و سریعاً اطلاع‌رسانی کنیم.

رویکرد هیات انتخاب برای انتخاب آثار چگونه بوده و خود هیئت انتخاب چگونه گزینش‌شده‌اند؟

زمانی که من داشتم فراخوان جشنواره را می‌دادم به این موضوع فکر کردم که این جشنواره به‌واسطه نام دانشگاه و نام دانشجویی یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد و آن این است که ما در اینجا می‌توانیم به‌واسطه تئاتر فکر کنیم. جشنواره‌های دیگر این‌گونه نیستند. درجاهای دیگر موضوع، سرمایه و روابط می‌تواند ورود پیدا کند و این تنها جشنواره‌ای است که توانسته کماکان این صلابت و سلامت را حفظ کند. بنابراین این اجازه را به خودم دادم که رویکرد امسال را «تئاتر به‌مثابه اندیشه» بگذارم و داوران هم بر همین اساس از نسل جوان و کسانی که برگزیدگان همین جشنواره بودند انتخاب کردم داوران این جشنواره کسانی بند که به دانشجویان بسیار نزدیک‌اند در جمع دانشجویان رفت‌وآمد دارند بنابراین فضای بسیار راضی‌کننده‌ای برای من بوده است و امیدوارم که بقیه دوستان هم از نتیجه راضی باشند.

با توجه به اینکه معاونت هنری جشنواره آقای حکیمی نژاد است؛ و یک برنامه مشترک هم با تماشاخانه کنش معاصر داشتید. آیا ارتباط خاصی بین جشنواره و این تماشاخانه وجود دارد؟

خیر، ارتباط خاصی نیست. آن کارگاه مشترک باید بسیار سریع برگزار می‌شد و یک پیشنهاد از سمت این تماشاخانه آمد. ما به دنبال این بودیم که دانشجویان هزینه‌های بسیار کمی را بدهند پس این تماشاخانه را انتخاب کردیم. چون در سال گذشته کارگاه‌ها هزینه‌ای بین 200 الی 300 هزار تومان داشتند ما سعی کردیم امسال با توجه به دانشجویی بودن جشنواره هزینه کمتری را افراد بدهند.

اگر نکته‌ی دیگری مانده بفرمایید.

راهی که ما داریم پر از نکته‌هاست. امیدواریم این راه نکته‌های مثبتی داشته باشد تا ما بتوانیم به شما انتقال دهیم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا