خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۱۷۰ اثر نفیس از کتاب‌های فارسی کتابخانه کنگره در دسترس عموم قرار گرفت

آرش بهمنی در توییتر نوشت: «کتابخانه کنگره آمریکا حدود ۱۷۰ اثر نفیس از کتاب های فارسی را برای نخستین بار به شکل دیجیتال در اختیار عموم قرار داد. این مجموعه شامل نسخی از شاهنامه فردوسی، مثنوی معنوی مولوی و خمسه نظامی گنجوی است».

نیما اکبرپور در همین باره نوشت: کتابخانه کنگره آمریکا مجموعه نفیسی از ۱۷۰ کتاب خطی رو با کیفیت عالی آنلاین کرده که از اینجا می‌تونید بهش دسترسی داشته باشید:

https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials/about-this-collection/

اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه:

“… به نظر می رسد قدیمی ترین کتاب در این مجموعه یک جلد مثنوی جلال‌الدین محمد بلخی باشد که در سال ۱۴۴۱ میلادی (۸۴۵ قمری) به خط نستعلیق احتمالا در هرات یا شیراز چاپ شده است.

یک کتاب کوچک جیبی متعلق به دوران قاجار هم در این مجموعه وجود دارد که با گزیده هایی از غزلیات عاشقانه مشاهیری چون سعدی و حافظ شروع و با اشعار شعرای نه چندان معروف دوران قاجار تمام می شود. جلد کتاب با لاک و روغن نقاشی شده و حاوی تصاویر مینیاتوری درباره روایت های عاشقانه ای مانند خسرو و شیرین است.

از جمله کتاب های دیگر این مجموعه یک جلد خمسه نظامی گنجوی است که در قرن ۱۷ میلادی در کشمیر هند نوشته شده است. در این مجموعه همچنین حداقل دو جلد قرآن مربوط به دوران صفوی وجود دارد که تذهیب کاری و تزیین شده است و توضیحات فارسی دارد. …”

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا