خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش میدانی/ برخورد پلیس با دستفروشان کتاب خیابان انقلاب

پنجشنبه 23 اسفندماه سردار حسین رحیمی گفت با دستفروشان کتاب در خیابان انقلاب تا چهار راه ولیعصر به علت نزدیک بودن به ایام عید و همچنین سهولت در رفت و آمد در پیاده‌روها برخورد خواهد شد. خبرنگار انصاف نیوز به مدت دو روز به خیابان انقلاب رفت تا از نحوه‌ی اجرایی شدن این طرح گزارشی تهیه کند.

روز اول

خبرنگار انصاف نیوز روز جمعه 24 اسفندماه به خیابان انقلاب رفت و در این گزارش با تعدادی از دستفروشان صحبت کرد. آنها گفتند که در روز جمعه با هیچ‌یک از دستفروشان برخوردی نشده ولی در تذکری به آنها گفته شده که از روز بعد باید بساط دستفروشی خود را در معابر فرعی پهن کنید و اجازه‌ی خرید و فروش کتاب در پیاده‌روی اصلی خیابان انقلاب را ندارید.

دستفروش اول درباره‌ی برخورد از سوی پلیس برای جمع آوری بساط کتاب‌های دست دوم گفت: «امروز برخوردی صورت نگرفته و تذکر خاصی به ما نداده‌اند و اگر بگویند چاره‌ای جز نقل مکان به جای دیگر نداریم و تابع دستور پلیس هستیم.

دستفروش دوم نیز در این‌باره گفت: «امروز از طرف گشت‌های ویژه به ما تذکر دادند که از روز شنبه باید کتاب‌های خود را در جای دیگری بفروشیم. اما امروز کاری با ما ندارند و تاکید کردند اگر در روز شنبه در معابر اصلی بساط را ببینند برخورد جدی خواهند کرد.»

دستفروش سوم که قدیمی‌تر از سایر دستفروشان بود به خبرنگار انصاف نیوز درباره طرح جمع آوری دستفروشان از معابر اصلی گفت: «هر سال نزدیک به سال نو به منظور سهولت در رفت‌وآمد افراد و جلوگیری از سرقت‌ها و جیب بری‌ها که زیاد می‌شود این دستور را اجرا می‌کنند.

ما همه ساله در یکی از خیابان‌های فرعی منتهی به خیابان انقلاب مکانی را در اختیار داریم تا کتاب‌های خود را به خریداران عرضه کنیم و از این بابت مشکلی نداریم و پلیس هم تذکر دهد آن را اجرا می‌کنیم.»

دستفروش دیگری هم با اظهار بی‌اطلاعی درباره‌ی این طرح گقت: «تا به حال چنین چیزی به گوش ما نخورده. احتمالا این طرح اجرایی نخواهد شد و در صورت اجرایی شدن هم ما باز به معابر اصلی آمده و دستفروشی خود را انجام می‌دهیم زیرا امرار معاش ما از همین راه است و توجهی به دستور آنها نداریم.»

دستفروش آخری که در روز نخست این گزارش به گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز پرداخت نیز گفت: «فعلا که اتفاقی نیوفتاده و دستوری اجرایی نشده، اگر دستوری بیاید ما هم آن را اجرا می‌کنیم. فکر می‌کنم این حرکت به خاطر برخورد با دزدها و جیب‌برها است؛ به دلیل اینکه در روزهای اخیر برخی مشتری‌ها برای دیدن کتاب‌ها مقابل دستفروش‌ها می‌ایستند و به راحتی اموال ارزشی و قیمتی‌شان از جمله کیف پول، گوشی، تبلت در یک لحظه غفلت به سرقت می‌رود. اگر این طرح اجرا شود بسیار عالی است و موجب کم شدن دزدی‌ها می‌شود.»

روز دوم

خبرنگار انصاف نیوز در عصر روز شنبه 25 اسفندماه به منظور تکمیل گزارش خود درباره‌ی برخورد با دستفروشان به خیابان انقلاب رفت تا متوجه شود آیا دستور پلیس در این موضوع اجرایی شده یا خیر.

دستفروش اول که در حال چیدن کتاب‌های خود در خیابانی فرعی منتهی به خیابان انقلاب بود درباره‌ی برخورد با دستفروشان کتاب گفت: «بله! از صبح امروز خیلی جدی با ما برخورد شده و تاکید کردند که فقط در خیابان‌های فرعی امکان خرید و فروش دارند و اجازه ندارند بساط خود را در معابر اصلی پهن کنند. بار اول به صورت جدی تذکر دادند اما اگر دستور پلیس اجرایی نشود برخورد سفت و سختی خواهند کرد.»

دستفروش دوم که سن کمی داشت و چرخ دستی خود شامل کتاب‌های قدیمی متفاوت را در کنار جوی خیابان فرعی منتهی به انقلاب تنظیم می‌کرد گفت: «صبح امروز چهار مامور به سمتم آمدند و گفتند از امروز حق خرید و فروش کتاب در معابر اصلی خیابان انقلاب را نداری و فقط می‌توانی در معابر فرعی خرید و فروش انجام دهی. فکر می‌کنم علت این کار نزدیکی سال نو و سهولت در رفت و آمد و جلوگیری از ازدحام جمعیت باشد.»

دستفروش سوم که به نمایندگی از یک کتابفروش خیلی معروف در راسته‌ی خیابان انقلاب کتب قدیمی را می‌فروخت نیز گفت: «طرح جمع آوری دستفروشان بسیار طرح خوبی است؛ با اینکه در این کار هستم از کار پلیس به دو دلیل استقبال می‌کنم: یک – به این دلیل که از سرقت‌ها و جیب بری‌ها در زمان شلوغ جلوگیری می‌شود و دومین دلیل هم این است که با دستفروشانی که تعدادی کتاب‌های قدیمی را به صورت کپی می‌فروشند هم برخورد جدی می‌‌کنند که جای تقدیر و تشکر دارد.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی وجود کتاب‌های کپی یا افست که بدون اجازه از ناشر و نویسنده به فروش می‌رسد و چرایی عدم برخورد با آنها گفت: «بعضی از دستفروشان بی انصافی می‌کنند و کتبی که درخواست بالایی دارند را به صورت کپی با کاغذهای گرم بالا تکثیر می‌کنند و با قیمت بسیار ارزان به دست مشتری می‌رسانند. بعضی از انتشارات مهم که خیلی معروف و محبوب هستند هم مخفیانه کتب قدیمی خود را به صورت زیراکس منتشر می‌کنند؛ مثلا نشر «چ»، نشر «ن» و نشر «ق» از این دسته انتشاراتی هستند که اقدام به فروش این کتب می‌کنند.

من به نمایندگی از طرف یکی از معروف‌ترین کتاب فروش‌های تهران در اینجا کتب قدیمی را می‌فروشم و اصلا به هیچ عنوان حق خرید و فروش کتاب‌های افست و زیراکس را ندارم. پلیس باید به صورت جدی با این دسته از کارهای خلاف قانون که آسیب جدی به فرهنگ کشور می‌رساند برخورد کند.»

دستفروش بعدی درباره‌ی طرح برخورد با دستفروشان کتاب‌ها در معابر اصلی خیابان انقلاب گفت: «از صبح امروز این طرح به صورت جدی اجرا شده و به هیچ وجه اجازه‌ی خرید و فروش نمی‌دهند و با توجه اینکه بساط کتاب فروشی ما درست در مقابل در ورودی ساختمانی است که دفتر فروش کتاب‌های قدیمی ما در آنجا حضور دارد اما باز هم اجازه‌ی خرید و فروش نمی‌دهند و به صورت جدی برای جمع آوری کتاب‌ها تذکر می‌دهند.»

او همچنین درباره‌ی خرید و فروش کتب کپی شده گفت: «تعدادی از این دسته چاپ شده در دفتر ما وجود دارد اما با توجه به این موضوع که مشتری به دنبال نسخه اصلی است خیلی کم پیش می‌آید که کتاب‌های کپی را از ما خریداری کنند.»

دستفروش دیگری نیز درباره‌ی طرح برخورد با دستفروش‌ها توسط پلیس مدعی شد که: «این طرح به هیچ عنوان دستور پلیس نیست آنها فقط اجرا می‌کنند دستور از جای دیگری آمده است و افزود به ما تاکید کردند که باید بساط خود را جمع کنیم و در غیر این صورت برخورد شدیدتری دارند.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز مبنی بر وجود کتبی که به صورت کپی به مردم فروخته می‌شود گفت: «ای کاش پلیس یک طرح جدی درباره برخورد با تعدادی از این فروشندگان اتخاذ کند تا این ریشه خشکانده شود. البته بعضی اوقات با شکایت ناشرین و نویسندگان، پلیس مجبور به مداخله می‌شود اما این کار استمرار کافی ندارد و باید به صورت جدی برخورد شود تا کاملا حق و حقوق ناشرین و نویسندگان ضایع نشود.

این را هم اضافه کنم که بعضی از ناشرین هم مخفیانه تعدادی از کتاب‌هایی که انتشار آنها توسط وزارت ارشاد ممنوع می‌شود را به صورت کپی منتشر می‌کنند و با ارائه‌ی درصدی خاص به دستفروشان می‌خواهند که کتب ممنوعه‌ی خود را بفروشند..»

او در آخر با اشاره به تعدادی از کتبی که به صورت کپی منتشر می‌شود گفت: «ای کاش وزارت ارشاد سختگیری کمتری به نویسندگان می‌کرد تا اینگونه وضع بازار کتاب خراب نشود.»

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا