خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ورزش در سالی که گذشت

ایرنا نوشت: ورزش ایران در سال 97 در تب و تاب مهمترین رویدادها، روزهای شلوغ و پرالتهابی را سپری کرد که در دل رخدادهای نظیر جام جهانی فوتبال، بازی های آسیایی و پاراآسیایی، المپیک جوانان و جام ملت های فوتبال آسیا در عین رکورد شکنی با ثبت نخستین ها تاریخ سازی کردند.

در یک نگاه، تقویم رویدادهای مهم تاریخی ورزش ایران درسال 97 با حضور در جام جهانی 2018 روسیه آغاز شد، تیمی که با کمترین امکانات و مشکلات راهی روسیه شده بود. اگرچه در گروه سختی قرار گرفت و با پرتغال، اسپانیا و مراکش هم گروه شد، ولی در مرحله مقدماتی، بازی های مخاطب پسندی از خود ارائه داد و توانست غرور ملی را زنده و با تلاش و همدلی، پرچم ایران را بار دیگر در جهان با افتخار به اهتزاز درآورد.

اما در پس این رویداد اتفاق مهم دیگری رخ داد و آن «گشایش درب ورزشگاه ها به روی خانواده ها» بود که بانوان ایرانی توانستند برای نخستین بار دیدار تیم ملی ایران با حریفان را در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی تهران و از نمایشگر نصب شده در این مکان به تماشا بنشینند و نگاه جهانیان را به سمت خود معطوف کنند.

البته این حضور به همین جا بسنده نشد و زنان بار دیگر پایشان به ورزشگاه باز شد. آن هم آبان ماه 97 در فینال لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تهران که با نایب قهرمانی تیم پرسپولیس همراه بود. ناگفته نماند در کنار این رخداد، انتخاب تیم داوری ایران به عنوان برترین داوران آسیا در سال 2018 را باید به فال نیک گرفت که یک افتخار بزرگ و با ارزشی برای جامعه فوتبال ایران رقم خورد.

** بازی های آسیایی و بها دادن به زنان ورزشکار

کمی پس از پایان نخستین رویداد مهم ورزشی سال، کاروان ورزشی ایران مرداد سال 97 راهی بازی های آسیایی 2018 جاکارتا شد و در حالی 62 مدال رنگارنگ کسب کرد که علاوه بر تصاحب بیشترین نشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این رویداد، برخی قهرمانان ملی کشورمان نیز توانستند رکوردهای جدید و نابی را در این آوردگاه به نام خود ثبت کنند.

این کاروان با مجموع 62 مدال (20 طلا، 20 نقره و 22 برنز) در رتبه ششم جدول توزیع مدال ها قرار گرفت. جایگاهی که در صورت نبود نفوذ میزبان در ورود برخی رشته های جدید و عجیب چون «پنچاک سیلات» به این مسابقات، می توانست با رتبه پنجمی به کار خود پایان دهد.

اما از نخستین های به یاد ماندنی این رویداد انتصاب یک بانو به عنوان نماینده سرپرست کاروان ایران بود که در تاریخ 40 ساله ورزش کشورمان سابقه نداشت و این اتفاق مهم در ورزش زنان را باید مرهون تلاش کمیته المپیک دانست.

در این دوره از بازی ها ورزشکاران زن کشورمان در حالی به 16 مدال مختلف رسیدند که کبدی بانوان با برتری تاریخی برابر هند در فینال، اولین طلای تیمی زنان ایران را در این آوردگاه بزرگ به ثبت رساند.
«زهرا کیانی» ووشوکار جوان ایران که در 19 سالگی موفق به کسب مدال نقره در بخش تالو (اجرای فرم) شد نیز نخستین بانوی ووشوکار این رشته بود که به چنین مدال دست یافت.

از سوی دیگر طلای درخشان «رضا علیپور» قهرمان سنگ نوردی کشورمان هم چشم ها را به خود خیره کرد، چرا که کمتر کسی پیش بینی چنین عملکرد ایده آلی را از این قهرمان داشت.

در دوومیدانی، «حسین کیهانی» که با تمرین در روستای زادگاهش با سختی تمام به مصاف حریفان قاره کهن آمده بود به طلای دوی 3 هزار متر با مانع رسید و در شمشیربازی «علی پاکدامن» در سابر انفرادی به مدال برنز رسید تا به حسرت 44 ساله کسب مدال در این ماده در بازی های آسیایی پایان دهد.

کسب مدال برنز «نوشاد عالیمان» در بین قهرمانان مطرح تنیس روی میز آسیا، جهان و المپیک و برنز تیم ملی واترپلوی مردان ایران که به چهار دهه انتظار پایان داد، از به یادماندنی ها این سال است.

** شگفتی زنان محجبه ورزشکار ایران در پاراآسیایی

پس از وقفه کوتاه کاروان ایران مهرماه 97 به بازی های پاراآسیایی 2018 جاکارتا اعزام شد که با مجموع 136 مدال مختلف و با صعود یک پله ای بر سکوی سومی قاره کهن ایستاد.

ورزشکاران معلول ایران در مجموع در این رویداد در یک رشته صدرنشین و در پنج رشته نایب قهرمانی آسیا را در اختیار گرفتند که این روند از رشد و ارتقای برخی رشته های ورزشی کشورمان در قاره کهن حکایت دارد.

اما پرمدال آورترین رشته ایران که به «دوومیدانی» اختصاص داشت، ورزشکاران با کسب 29 طلا، 25 نقره و 27 برنز در بین 26 کشور برتر این رشته بعد از چین سکوی دومی قاره کهن را به نام خود ثبت کردند.
در شنا «شاهین ایزدیار» که با 6 طلا و یک نقره تاریخ سازی کرد توانست جایگاه ایران در این رشته را به مقام چهارمی ارتقا دهد.

اما آن روی سکه درپاراآسیایی زنان ورزشکار زن معلول ایران بودند که کسب مدال های طلای زنان ورزشکار محجبه کشورمان پیش از هر چیز تیتر یک تارنمای بازی های آسیایی و حتی رسانه داخلی اندونزی میزبان بازیها شد.

از «ساره جوانمردی» به عنوان بانوی تیراندازی که همه را با 2 طلا و تکرار نتیجه بازیهای اینچئون 2014 کره جنوبی شگفت زده کرده بود تا بازتاب کسب مدال طلای «رقیه شجاعی» در تیراندازی که در صدر خبرهای ورزشی قرار داشت از دیگر اتفاقات ورزش سال 97 بود.

کسب سه سکوی برتر آسیا برای نخستین بار در انحصار ایران از دیگر هنرنمایی تاریخی زنان ورزشکار معلول بود. ایران برای نخستین بار 6 شطرنجباز زن را به این بازی ها اعزام کرد که ثمره آن کسب 12 مدال (3 طلا، پنج نقره و 4 برنز) در بخش انفرادی و تیمی بود. اما موفقیت خاص تصاحب هر سه سکوی آسیا توسط بانوان شطرنجباز کشورمان برای نخستین بار شگفتی ساز شد که این هم از چشم رسانه های بین المللی پنهان نماند و تیتر یک اخبار دنیا را به خود اختصاص داد.

یکی از مهمترین اتفاق ها در سومین دوره بازیهای پاراآسیایی جاکارتا حضور قدرتمندانه زنان در این برهه این بود که توانستند دوشادوش مردان و حتی بهتر از آنان برای کشور افتخار آفرینی کنند و در تداوم رکوردشکنی برای نخستین بار پس از 2 دهه تلاش شمار مدال های خود را در سه رنگ طلا، نقره و برنز 2 رقمی کنند.

** رشد پنج برابری زنان کوچک قهرمان و صعود 17 پله ای

و اما بلافاصله پس از پایان بازیهای پاراآسیایی، کاروان اعزامی به بازی های المپیک جوانان در آرژانتین اعزام شد که پایان متفاوتی برای ایران داشت. از این منظر که شاید کمتر تحلیل‌گر و کارشناس ورزشی فکر می کرد، نمایندگان جوان کشورمان با کسب 14 نشان مختلف و 17 پله صعود، از بین 206 کشور جزو هفت کشور برتر جهان شوند.

ایران در نخستین دوره بازیها 21 ورزشکار دختر به سنگاپور اعزام کرد، اما سهم مدال آوری آنها صفر بود تا اینکه در دومین دوره در سال 2010 در چین با اعزام 2 بانوی ورزشکار تنها کیمیا علیزاده نخستین مدال کاروان را در تاریخ بازی های المپیک جوانان کسب کرد و در کمتر از چند سال نخستن مدال تاریخ المپیک را در انحصار خود گرفت.
اما در سومین دوره بازی ها در آرژانتین شمار مدال آوران دختر از یک به پنج افزایش یافت که نشان از توجه مسئولان ورزشی به ورزش زنان حکایت دارد. همچنین سهم دختران ورزشکار از مجموع 14 نشان پنج مدال بود.

این ها بخش از موفقیت های ورزش ایران در عرصه جهانی و آسیایی بود که در سال 97 رخ داد اما بخش دیگری از دستاورهای بین المللی کسب کرسی هاست که در این سال برای ایران 2 کرسی مهم یکی عضویت «سید رضا صالحی امیری» در هیات اجرایی شورای المپیک آسیا و دیگری کسب نخستین کرسی بین المللی ایران در «آنوک» بدست آمد که «رضا قراخانلو» رئیس آکادمی ملی المپیک ایران با انتخاب انجمن بین المللی کمیته های ملی المپیک، عضو کمیسیون فرهنگ و آموزش (آنوک) شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا