خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مروری بر خبرهای حقوقی آخرین هفته سال ۹۷

حوزه حقوقی در هفته‌ پایانی سال ۹۷، با خبرهای مختلف و اظهارنظرهای مسئولان و کارشناسان این حوزه همراه بود.

به گزارش ایسنا، مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضائی در آخرین هفته اسفندماه ۹۷ خواهیم داشت:

ضرب‌الاجل دادستانی برای دریافت‌کنندگان ۴۰ میلیارد تسهیلات کم سود یا بدون سود

دومین جلسه رسیدگی به پرونده مؤسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. سرمایه گذاران این مؤسسات ۹۱ هزار نفر هستند که ۶ هزار و ۳۶ نفر از آنها برای شکایت مراجعه کرده‌اند. تعهد باقی مانده تعاونی البرز ایرانیان ۱۴۰۰ میلیارد و تعهد باقی مانده تعاونی ولیعصر ۲۵۰ میلیارد است.

آقامیری نماینده دادستان نیز در جمع خبرنگاران، گفت: نظر به اینکه تعدادی از افراد تسهیلاتی با سود کمتر از ۴ درصد و یا بدون سود با ارتباطاتی که با متهمان داشتند دریافت کردند، تا یک ماه فرصت دارند تا به دادسرای پولی و بانکی مراجعه و درخصوص پرداخت اقدام کنند در غیر این صورت علیه آنها اعلام جرم خواهد شد. وی تعداد افرادی که تسهیلات گرفتند را ۲۲۰ نفر اعلام کرد که بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.
جریمه ۱۳ میلیاردی رجیستر غیرقانونی در تهران / قاچاق ۹۰۴ گوشی غیرقانونی به کشور

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از جریمه بیش از ۱۳ میلیاردی متهمی خبر داد که به طور غیر قانونی اقدام به رجیستر و ثبت ۹۰۴ عدد گوشی همراه در سامانه مسافری گمرکی و سامانه همتا کرده بود که پس از تشریفات قانونی، در مجموع حکم بر محکومیت ۱۳ میلیارد و ۶۴۳ میلیون ریال، معادل یک برابر ارزش کالای قاچاق و بهای مال از دست رفته به نفع صندوق دولت صادر می‌شود.

اسفنانی افزود: این حکم قطعی است و مبلغ جریمه از محکوم علیه اخذ و به حساب دولت واریز می‌شود.

بهره‌مندی ۹۲ هزار و پانصد زندانی از بخشنامه عفو رهبری

رئیس سازمان زندان‌ها هم اعلام کرد که تا پایان روز ۲۴ اسفند، آمار زندانیان مشمول بخشنامه عفو گسترده زندانیان به نود و دو هزار و پانصد نفر رسید که از این تعداد ۵۶۰۰۰ زندانی آزاد و ۳۶۵۰۰ نفر مشمول تخفیف مجازات شدند و همچنین ابراز امیدواری کرد با توجه به ادامه اجرای بخشنامه و با کمک قضات و پیگیری‌های مددکاران زندان‌ها بتوانیم تعداد بیشتری از زندانیان را که مشمول مفاد این بخشنامه هستند از زندان‌ها آزاد کنیم.

دادستان تهران: قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۱۱,۵۰۰ تومان است / گران‌فروشان تحت پیگرد قرار می‌گیرند

دادستان تهران گفت، برای کسانی که به نحو انبوه مرغ گران‌تر از قیمت مصوب ۱۱,۵۰۰ تومان می‌فروشند حتماً پرونده قضائی به اتهام گران فروشی کلان تشکیل خواهد شد.

توضیحات دادستان تهران درباره پرونده قضائی یک نماینده مجلس

دادستان تهران، اعلام نظر درباره پرونده سلمان خدادادی را به بعد از اعلام نظر دیوان عالی کشور در این زمینه موکول کرد و گفت: ما گزارش مبسوطی برای هیأت نظارت مجلس ارسال کردیم، ایشان پرونده‌هایی در گذشته داشت که مختومه شده بود، این پرونده جدید به دادگاه ارسال شد و دادگاه در یک بخشی نپذیرفت و در یک بخشی پذیرفت و چون اعلام مسائل اخلاقی اشکال دارد و هنوز قطعی نیست و از آنجا که قابل اعتراض است باید صبر کنیم تا دیوان عالی کشور در این زمینه تصمیم گیری کند.

اعطای مرخصی به زندانیان به مناسبت فرارسیدن عید نوروز سال ۱۳۹۸

از سوی رئیس قوه قضائیه بخشنامه “اعطای مرخصی به زندانیان به مناسبت فرارسیدن عید نوروز سال ۱۳۹۸” به واحدهای قضائی و دادسراهای سراسر کشور ابلاغ شد که بر این اساس به مناسبت فرا رسیدن سال نو هجری شمسی و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود.

برقراری کشیک دادسراهای نواحی دادسرا در ایام تعطیلات / قرارهای بازداشت به موارد ضروری محدود شود

آخرین نشست شورای معاونین دادستان تهران نیز در سال جاری روز چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه با حضور معاونان دادستان و سرپرستان نواحی و دوایر نظارت بر زندان‌های استان تهران، به ریاست جعفری دولت‌آبادی برگزار شد و عباس جعفری دولت‌آبادی در این نشست که با هدف ارزیابی اقدامات و تمهیدات صورت گرفته در روزهای پایانی سال و ایام نوروز برگزار شد، با اشاره به نقش مدعی العمومی دادستان، از سرپرستان دادسراها خواست در این زمینه از سایر دستگاه‌ها مطالبه گری داشته باشند.

محکومیت ۱۴۰۰ میلیارد ریالی یک شرکت بابت قاچاق سوخت

رئیس دادگاه انقلاب یزد هم از محکومیت شرکت موسوم به پترو ایساتیس جم بابت قاچاق سوخت به پرداخت ۱,۴۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی خبر داد.

توزیع ۲۰۰ تن مرغ به قیمت ۱۱۵۰۰

دادستان تهران گفت: امروز ۲۰۰ تن مرغ به قیمت ۱۱۵۰۰ توزیع شد.

دادستان تهران افزود: امروز ۲۰۰ تن مرغ به قیمت ۱۱,۵۰۰ تومان توزیع شد. به همه دستگاه‌ها اعلام کردیم که دستگاه‌های دولتی وقتی رقمی را می‌گویند باید به آن عمل کنند. دادستان تهران تاکید کرد: از دولت می‌خواهیم که بخش نظارتی اش را تقویت کند و صدای مردم به حق است.

برگزاری دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قاچاق سازمان یافته سوخت یارانه‌ای

در سومین روز از هفته‌ای که سپری شد، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت شیمی دُر سلف و پنج متهم دیگر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق سازمان یافته سوخت یارانه‌ای در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی استان هرمزگان به ریاست حجت الاسلام والمسلمین اکبری برگزار شد اتهامات ۷ نفر از متهمین این پرونده را اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق سازمان یافته سوخت یارانه‌ای موسوم به شیمی دُر سلف اعلام کرد.

هدایتی: آقای تاج از من ۲ میلیون دلار پول گرفته است/ به یک مداح هم پول نداده‌ام

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰ متهم دیگر به اخلال در نظام اقتصادی صبح امروز برگزار شد و این متهم مواردی از جمله اینکه حضور من در بخش ورزش ۱۲ سال قبل از آنکه وام بگیرم بوده است، دم من گرم که وام گرفتم و برای ورزش کشور هزینه کردم ،۴۷ میلیارد تومان هم از بانک صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان تصدی ضیایی وام گرفتیم، از آقای پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی و آقای مهریزی شکایت کرده‌ایم ،۲۵۰ میلیارد تومان به ۱۴ فدراسیون ورزشی کمک کرده‌ام، ۱۳ هزار زندانی را آزاد کرده‌ام، حال به من اخلالگر نظام اقتصادی می‌گویند، آقای تاج از بنده ۲ میلیون دلار پول گرفته است، ای کاش می‌شد مسائل جبهه مقاومت و مسائل داعش را عنوان کنم، را بیان کرد.

رئیس قوه قضائیه از بخش‌های مختلف دادسرای ناحیه ۱۰ تهران بازدید کرد

رئیس قوه قضائیه هم در این روز به صورت سرزده از بخش‌های مختلف دادسرای ناحیه ۱۰ تهران بازدید کرد و از نزدیک با تعدادی از مراجعان و همچنین مقام‌های قضائی و کارکنان دادسرا دیدار و گفت‌وگو کرد.

او همچنین با رسیدگی به تعدادی از مشکلات حقوقی و قضائی، دستورهای لازم را صادر کرد.

مدیران سابق بانک سرمایه به ۲۰ سال حبس محکوم شدند

خبر مهم دیگری که در سومین روز از آخرین هفته اسفندماه ۹۷ منتشر شد این بود که قاضی مسعودی مقام در حاشیه پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی در جمع خبرنگاران گفت که هر سه متهم پرونده بانک سرمایه به ۲۰ سال حبس، تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از مشاغل دولتی به طور دائم محکوم شده اند و حکم ۳ نفر از اعضای هیئت مدیره بانک سرمایه یعنی علی بخشایش، محمدرضا توسلی و کاظمی صادر شده است.

وی افزود: هر سه این متهمین به ۲۰ سال حبس، تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از مشاغل دولتی به طور دائم محکوم شده‌اند.

رئیسی اقدام حقوقی حقوقدانان جهان علیه تروریسم و نژادپرستی را خواستار شد

رئیس قوه قضائیه با محکوم کردن مجدد عملیات تروریستی اخیر علیه نمازگزاران در نیوزیلند، از همه قضات و حقوقدانان جهان دعوت کرد که با محوریت دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، به نهضت حقوقی مقابله با تروریسم و نژادپرستی بپیوندند.

ستاد دیه ادعای حسین هدایتی مبنی بر آزادی ۱۳ هزار زندانی را تکذیب کرد

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: برخی برای تطهیر کارهای سو خود سمت و سوی کارهای خیری چون آزادی زندانیان غیرعمد می‌روند که در این زمینه ادعای کذب برخی از متهمان اقتصادی در آزادی ۱۳ هزار زندانی را قویاً تکذیب می‌کنم.

حسین هدایتی در پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی گفت: ۱۳ هزار زندانی را آزاد کرده‌ام که اسناد آن هم موجود است حال به من اخلالگر نظام اقتصادی می‌گویند.

بازداشت سی نفر از اخلال‌گران بازار مرغ

دادستان تهران از بازداشت سی نفر از اخلال‌گران بازار مرغ خبر داد و گفت: پس از تصمیم متخذه در کمیته مقابله با گران‌فروشی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی روز شنبه (۲۵ /۱۲/ ۹۷) در دادستانی تهران تشکیل شد مقرر گردید مرغ تنظیم بازار با قیمت مصوب (۱۱۵۰۰ تومان) عرضه گردد که متأسفانه، سی‌نفر از دلالان عمده، با گران‌فروشی و عدم عرضه مرغ در بازار تلاش کردند وضعیت بازار مرغ را آشفته‌تر نمایند. به دنبال این اقدام پس از تشکیل پرونده قضائی، متهمان بازداشت شدند و مراکز فعالیت آنان نیز پلمب گردید.

مأمور متخلف پلیس راهور بازداشت شد

دادستان نظامی تهران گفت: سرباز وظیفه پلیس راهور که یک شهروند را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، به دستور دادسرای نظامی تهران احضار و بازداشت شد.

ترکی افزود: به دنبال انتشار ویدئویی از ضرب و شتم یک شهروند توسط مأمور پلیس راهور ناجا در سطح شهر تهران، دادستان نظامی به عنوان مدعی العموم وارد این موضوع شد و در ارتباط با این حادثه پرونده‌ای در دادسرای نظامی تهران تشکیل و متهم پس از تحقیقات اولیه با قرار تأمین روانه بازداشتگاه گردید.

مجازات حبس یک عضو سندیکای کارگران شرکت واحد، تعلیق شد

وکیل مدافع داود رضوی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از تعلیق اجرای مجازات موکلش خبر داد.

با انتصاب آیت الله رئیسی، سطح توقعات جامعه به شدت بالا رفت

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: با انتصاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه، سطح توقعات جامعه به شدت بالا رفت و مسئولیت دستگاه قضائی را سنگین‌تر کرده است.

بقایی و مشایی مشمول مرخصی تعطیلات نوروزی زندانیان شدند

وکیل مدافع حمید بقایی گفت که موکلش و اسفندیار رحیم مشایی مشمول بخشنامه رئیس قوه قضائیه درباره مرخصی نوروزی زندانیان شده‌اند اما دادیار ناظر زندان به نقل از دادستان تهران به آقای بقایی گفته‌اند که شما و آقای مشایی نمی‌توانید به طور همزمان از این مرخصی استفاده کنید و به طور نوبتی و ۷ روزه می‌توانید به مرخصی بروید که آقای بقایی این موضوع را قبول نکردند و در این راستا وکلایشان نامه‌ای را خدمت آقای رئیسی نوشتند و از ایشان درخواست کردند این محدودیت را بردارند و به این موضوع رسیدگی کنند.

اداره کل زندان‌های تهران هم ادعای حسین هدایتی را رد کرد

اداره کل زندان‌های استان تهران در اطلاعیه‌ای ادعای حسین هدایتی مبنی بر آزادی ۱۳ هزار زندانی توسط او را نادرست دانست.

دستور رئیس سازمان تعزیرات برای برخورد آنی با تخلفات توزیع کالاهای اساسی

معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی طی نامه‌ای خطاب به مدیران کل تعزیرات سراسر کشور، خواستار برخورد قاطع و آنی با تخلفات در توزیع کالاهای اساسی شد.

دستگیری ۱۶ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: کیفرخواست متهمان هزاران میلیارد ریالی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور صادر شد.

به گزارش ایسنا، دادخدا سالاری با اعلام صدور کیفرخواست برای متهمان اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور گفت: متهمین اقدام به ثبت و تشکیل شرکتی صوری با قالب بازرگانی کرده‌اند.

مدیرعامل یک شرکت واردات موبایل به ۱۲ سال حبس محکوم شد

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، به استناد ماده ۲ و بند ب. ماده ۱ از قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، متهم احمد پاسدار فرزند عبدالرسول به اتهام اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی مردم از طریق گرانفروشی به صورت کلان با تحصیل وجه به مبلغ ۱۳۹.۴۸۳.۸۰۶.۸۵۶ ریال، به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از گرانفروشی (۱۳۹.۴۸۳.۸۰۶.۸۵۶ ریال) به نفع دولت محکوم شد، ضمنا پرونده در مورد تعداد ۴۲۲۸ گوشی توقیفی از نامبرده مفتوح است.

همچنین نامبرده، به استناد بند پ. و ج. از ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ و لحاظ ماده ۳۰ همین قانون، مجوز شرکت نودیس پرداز نیز ابطال و به مدت ۲ سال از دریافت کارت بازرگانی، دریافت ارز دولتی، ثبت سفارش، خدمات دولتی و عمومی و دریافت دسته چک و اسناد تجارت به عنوان مجازات تکمیلی محروم می‌باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا