خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چشم انداز دیپلماسی ایران در سال 98 از نگاه رضا نصری و آصفی

/ در گفت‌وگو با انصاف نیوز بررسی شد /

سرویس سیاسی انصاف نیوز: رضا نصری حقوقدان بین‌المللی و کارشناس سیاست خارجی و حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات سال 98 را برای دیپلماسی ایران سالی امیدوار کننده می‌دانند و علیرغم رویارویی با چالش‌های فراوان اما فرصت‌هایی را هم برای سیاست خارجه‌ی ایران در این سال متصور هستند.

98 سال بیم‌ها و امیدهای فراوانی است؛ بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاست خارجه، یکی از مهم‌ترین راه‌های پشت سر گذاشتن وضعیت بد اقتصادی سال 98 را با دیپلماسی عاقلانه و پویا می‌دانند.

رضا نصری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داد و حمیدرضا آصفی در گفت‌وگویی تلفنی چالش‌ها و فرصت‌های سیاست خارجی ایران را در سال آینده تبیین و بررسی کردند. متن این یادداشت و گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

رضا نصری: فرصت‌ها کم نیست

رضا نصری درباره‌ی پیش‌بینی‌اش از وضعیت سیاست خارجی ایران در سال 98 نوشت:

صحنه‌ی بین‌المللی مدام در حال تغییر است و کیفیت مواجهه‌ی ما با این تغییرات وضعیت کشور را در سال پیش رو رقم خواهد زد. چالش‌ها در سال آینده زیاد است، اما فرصت‌ها هم کم نیست. از جمله اتفاقات مثبتی که می‌تواند در سال آینده تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را کم کند و در وضعیت کشور تأثیر مثبت بگذارد، یکی حل‌وفصل احتمالی مساله‌ی یمن و برقراری آرامش در سوریه است (که بهانه‌ی فشارها بر سر برنامه‌ی موشکی و عملکرد ایران در منطقه را از آمریکا سلب خواهد کرد)؛ یکی دیگر، تحکیم روابط ایران با دولت‌های دوست منطقه، تثبیت توافقات دوجانبه برای مبادلات تجاری و مالی و بالطبع شکل‌گیری تدریجی مناسبات اقتصادی با آن‌هاست. به عنوان مثال، تحکیم روابط تجاری و اقتصادی با عراق یا مشارکت در بازسازی سوریه می‌تواند فرصت‌های بسیاری -هم در حوزه‌ی راهبردی و هم در حوزه‌ی اشتغال و اقتصادی- برای ایران در بر داشته باشد.

علاوه بر این‌ها، توسعه، شکل‌گیری و تثبیت سازوکار INSTEX و ورود برخی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های اروپایی به بازار ایران و همچنین اجرای برخی تعهدات آن‌ها در حوزه‌ی خرید نفت و «عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی» نیز از جمله اتفاقات مثبتی است که می‌توان نسبت به آن خوشبین بود. در کنار آن، برخی تحولات سیاسی نیز -مانند فروپاشی مثلث «ترامپ-نتانیاهو-بن‌سلمان» یا تزلزل موقعیت ترامپ در واشنگتن- می‌تواند در تغییر فضا و کاهش تنش و بهبود وضعیت کشور بسیار مؤثر واقع شود. فراموش نکنیم که سال آینده سال آغاز فصل انتخاباتی در آمریکاست و حتی چشم‌انداز شکست ترامپ ممکن است بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی را به آغاز مذاکره برای ورود مجدد به ایران ترغیب کند. به بیان دیگر، ممکن است تحولات سیاسی به نحوی پیش برود که در میان دولت‌ها و شرکت‌های جهان این ارزیابی حاکم شود که دوران «اوج» ترامپ و سیاست‌های نامتعارف و خصومت‌آمیزش در قبال ایران رو به افول است و باید برای فضای جدید آماده شد.

البته، بهره‌برداری از فرصت‌ها مستلزم این است که در داخل کشور نیز رقابت‌های سیاسی و جناحی مانع اتخاذ تصمیمات درست در حوزه‌ی سیاست خارجه نشود و دولت بتواند با فراغ بال در راستای مصلحت کشور گام بردارد. در همین راستا، موضوعاتی مانند FATF و کیفیت تعامل ایران با نظام بانکی و مالی در جهان قطعاً به یکی از موضوعات مهم در سال آینده تبدیل خواهد شد.

آصفی: روابط خارجی ما در  سال 98 بهتر از 97 خواهد بود

سخنگوی سابق وزارت خارجه‌ی دولت اصلاحات نیز با بیان اینکه در مجموع فکر می‌کنم روابط خارجی ما در سال 98 در دنیا بهتر از سال 97 خواهد بود در پیش‌بینی وضعیت سیاست خارجه‌ی ایران در سال جدید، گفت: در این سال باید با کشورهای همسایه و منطقه ارتباطات جدی‌تر و فعال‌تری داشته باشیم.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: در سال آینده روابط خارجی ما قطعا بهتر خواهد بود، علت آن هم روشن است زیرا دستگاه دیپلماسی در حال تلاش در این زمینه است و مهم‌تر از آن توانمندی‌های داخلی نیز تقویت می‌شود. روابط خارجی وقتی متحرک و  پویا می‌شود که به یک حدی از توانمندی مناسب برسد، اصولا دیپلماسی و توفیق‌های میدانی مکمل همدیگر هستند. موضوع حضور مردم در صحنه و پویایی آنها هم دیپلماسی جمهوری اسلامی را تقویت خواهد کرد. اگر توانمندی‌های اقتصادی ما پا به پای این مولفه‌ها جلو برود حتما شاهد روابط بهتری با دنیا خواهیم بود.

آصفی توضیح داد: البته مثلا در آمریکا خیلی فرقی ندارد چه کسی روی کار باشد، آنها نگاهشان نسبت به جمهوری اسلامی ثابت است و روش‌ها متفاوت است. با تغییر سیاستمدارها در آمریکا، ایران فضای متفاوتی را تجربه خواهد کرد، بیشترین اقدامات تحریمی را در زمان دموکرات‎ها داشتیم و نه جمهوری خواه‌ها. البته هردوی آنها دو روی یک سکه هستند و خیلی  با یکدیگر تفاوتی ندارند.

سفیر سابق ایران در امارات متحده عربی و فرانسه درباره‌ی روابط با کشورهای دیگر نیز گفت: اما در کشورهای مختلف بستگی دارد چه گروه‌هایی بر سر کار می‌آیند، مثلا بعضی‌ها که به آقای ترامپ نزدیک‌تر هستند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند پس طبیعی است که روابط دیپلماتیک‌شان با ایران شکل دیگری خواهد بود. اگر گروه‌هایی که می‌آیند مستقل‌تر باشند و دنباله‌رویی کمتری نسبت به دیگران داشته باشند هم طبیعی است در رابطه با جمهوری اسلامی گشایش‌هایی به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آرمان گرایی رضا نصری: یمن/سوریه/دولت های دوست/ تجارت عراق و سوریه/ سازوکار INSTEX / خرید نفت / فروپاشی مثلث!!!
    سیاست خارجی و حقوق بین الملل جای آرمان گرایی نیست. حضرتعالی همین سوال رو از یک راننده تاکسی بپرسید، به همین پاسخ ها میرسید!

    آصفی: کشورهای همسایه / توانمندی‌های داخلی / دیپلماسی و توفیق‌های میدانی / اگر توانمندی‌های اقتصادی ما پا به پای این مولفه‌ها جلو برود / اما در کشورهای مختلف بستگی دارد چه گروه‌هایی بر سر کار می‌آیند.
    رئیس، اگه توانمندی اقتصادی ما + پابه پای مولفه های بازدارندگی(میدانی) ما پیش بره = سیاست خارجی (دیپلماسی) شما به چه دردمون می خوره؟!
    ———————————————————————————–
    مووووجی: تا اینجا که سال ۹۸ بهترین سال زندگیم بود 🙁

  2. اکثریت عظیمی از کارمندان و کارگران زیر خط فقر قرار دارند آنوقت کارشناسان کشور بازسازی سوریه را فرصت تلقی میفرمایند !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا