خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حسین زمان: شجریان که برود تتلو می‌آید

«وقتی هنرمند را ابزار سیاسی کنید هنر سطحی می‌شود»

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: امیرحسین مقصودلو  معروف به امیر تتلو از خوانندگان پرطرفدار ایرانی محسوب می‌شود؛ خواننده‌ای که تا حالا کنسرت نداشت اما حواشی زیادی داشت. در ابتدا فعالیت خوانندگی خود را به صورت زیرمینی آغاز کرد ولی سال 95 قطعه‌ای از خواندن او بر روی عرشه‌ی یک ناو ارتش درباره‌ی انرژی هسته‌ای، تتلو را از این رو به آن رو کرد. تتلو سال 95 مدتی هم در بازداشت بود؛ بازداشتی که در خبرها به دلیل توهین اما شنیده می‌شد که به دلیل اختلاف درباره‌ی یک مغازه در مجتمعی تجاری بود. دیدار تتلو در هفته‌ی قبل از انتخابات سال ۹۶ با ابراهیم رییسی و حمایت از او که در آن مقطع یکی از کاندیداها بود، حواشی زیادی به همراه داشت. از سوی دیگر حساب کاربری او که در اینستاگرام بیش از چهار میلیون دنبال‌کننده داشت در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ بسته شد زیرا جملاتی توهین آمیز به زنان را منتشر کرده بود.

اخیراً شرکت آونگ در حال تدارک کنسرت برای امیر تتلو در گرجستان است. آونگ در تبلیغات برای کنسرت‌های نوروزی تتلو در تفلیس گرجستان، تتلو را «خوش استعدادترین خواننده ایران» معرفی کرده است در حالی که صدای او هیچ وقت مورد توجه کارشناسان نبوده است.

آیا علت معروف بودن امیر تتلو، به حواشی زیادی که این خواننده داشته، مربوط است. برای مثال از تلاش‌هایی که برای گرفتن مجوز می‌کرد و پست‌های اینستاگرامی عجیب و غریبی که می‌گذاشت و یا انتشار عکس در انتخابات یا با حمید رسایی فعال سیاسی اصوگرا که بسیار جنجالی شد یا از  این‌ها که بگذریم آیا سلیقه‌ی موسیقی مردم و نسل جوان دگرگون شده است؟

انصاف نیوز در این باره با حسین زمان هنرمند و خواننده‌ی ایرانی گفت و گویی کرده است. او می‌گوید که علت محبوبیت امیر تتلو را باید از طرفدارنش پرسید و به طورکلی از آنجایی که به نظر او هنرمند در این کشور ابزار سیاسی محسوب می‌شود و مسوولان جایگاهی برای هنرمند متعالی قائل نمی‌شوند، نتیجه‌اش  این می‌شود که سلیقه‌ی هنری مردم به سمت سطحی شدن حرکت کند.

این هنرمند می‌گوید اینکه چرا آقای تتلو طرفداران زیادی دارد، در حقیقت مربوط به طرفدارنش می‌شود؛ «بلاخره آقای تتلو هم مثل هر آدم دیگری از خودش یک سبک موسیقی ارائه کرده. من نه ایشان را تأیید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم. سلیقه‌ها متفاوت است. بلاخره چیزی که مهم است آقای تتلو نزدیک به چند میلیون طرفدار دارد.

حسین زمان در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز ادامه داد: اینکه چرا چند میلیون طرفدار دارد را باید از آن چند میلیون نفر پرسید، وگرنه خود آقای تتلو یک نفر است. یک سبک و سیاقی برای کار خودش دارد و قاعدتاً آن چند میلیون نفر آدم خوششان آمده است که طرفدار ایشان شده‌اند. حالا ممکن است نقدی هم به ایشان و طرفدارنش باشد.

او افزود: حواشی زندگی که یک هنرمند دارد در معروف شدن او به هر حال تأثیر گذار است. اما همه چی حاشیه نیست، به هر حال اگر شما دنبال ریشه‌ای هستید تا اینکه بفهمید چرا یکی مثل تتلو یا هر کس دیگری چرا طرفداران زیادی یا حتی کمی دارد باید این مورد را در سلایق مردم جستجو کرد. باید سؤال کرد که چرا سلیقه‌ی مردم اینطوری است و یا چرا سلیقه‌ی مردم آنطوری است؟ این مساله‌ی اصلی است که خبرنگار و یا هر تحلیل‌گری باید به دنبال آن قضیه برود.

حسین زمان می‌گوید: اینکه به دنبال ریشه‌ی این قضیه در خود آقای تتلو یا اینکه در حاشیه‌هایی که برای ایشان وجود دارد باشید، خیلی کار درستی نیست. اگر می‌خواهیم به نتیجه‌ی خوبی برسیم باید آن طرف قضیه را بررسی کنیم. نگاه کنید ببینید در کشور چقدر به موسیقی بها داده شده؟ و یا چه مقدار به موسیقی خوب بها داده شده؟ اگر این‌ها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بعد از انقلاب و بویژه هنر، موسیقی خیلی جایگاه خودش را نداشته است. از هنرمندهای خوب هم به‌خوبی حمایت نشده است. وقتی استاد شجریان را در جایگاهی می‌گذاریم که در شان ایشان نیست و با او طوری برخورد می‌کنیم که در شان هنرمند بزرگی مثل او نیست، تبعات آن چیزی است که الان می‌بینید.

از هنرمند به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند

این خواننده معتقد است: وقتی  موسیقی خوب را زیر پا له می‌کنیم و وقتی به هنرمند خوب توجه نمی‌کنیم، به صرف اینکه می‌خواهد به تعهد هنری خود عمل کند با او برخورد می‌کنیم حاصل آن همین است که امروز می‌بینید. یعنی حاصلش یک هنر سطحی، یعنی چیزی که در واقع خیلی نمی‌توان برای آن ارزش و اعتبار قائل بود. بنابراین رفتار مسوولین با هنر و هنرمندهای آن عرصه خیلی تاثیرگذار است. وقتی که به هنرمندان به عنوان ابزار سیاسی نگاه می‌کنیم وقتی همان آقای تتلو که شما از آن اسم می‌برید یکی مثل فلانی بغل دستش می‌نشیند و با او عکس می‌گیرد تا رأی بیاورد این نشان می‌دهد هنر و هنرمند برای آن‌ها ارزش و  مفهمومی ندارد. بلکه فقط می‌خواهند از آن بهره برداری کنند.

او افزود: این رفتارهای زشت از سوی مسوولین و در رأس آن‌ها صداو سیما است که باعث شده در عرصه‌ی موسیقی با آشفته بازاری روبه‌رو شویم. این رفتارها در سلیقه‌ی مردم تأثیر می‌گذارد. زیرا هنر و هنرمند متعالی را از دید مردم مخفی نگه می‌دارد و عرصه را برای ارائه‌ی هنر خوب محدود می‌کنند و در مقابل عرصه را برای هنری که ارزش و اعتباری ندارد باز می‌گذارند. به نظر من خیلی هدفمند هم اینکار انجام می‌شود.

کاری می‌کنند که هنرمند خودش، خودش را نابود کند

حسین زمان همچنین در این گفت و گو گفت: هنری که کسانی قبولش ندارند حالا به هر دلیلی که باشد، مثلاً آن را غیر شرعی بدانند و مقابلش بایستند و سعی می‌کنند به گونه‌ای اشاعه پیدا کند که خودش، خودش را تخریب کند؛ من فکر می‌کنم این برخوردها کاملاً حساب شده است تا هنر  و هنرمندهای با ارزش در جامعه را گوشه گیر کنند و فضا را برای کسانی باز بگذارند که دلشان برای هنر نسوخته است.

امیر تتلو برمی‌گردد؟!

ماجرای زن‌ستیزی تتلو از نظر جامعه شناسان

آیا اصولگرایان و اصلاح طلبان باید هزینه‌ی تتلو و گوگوش را بدهند؟

حکم جدید رسایی برای تتلو: اعدام

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نظر دوم من این است که اولا من یکی از این کانال ها را در فیسبوک در پستی قرار دادم تایید کامل شد. ثانیا جوانان تازه به دوران رسیده که تازه بزرگ شدند و فکر می کنند که با نیت ناپاک و حسادت و بخالت و نیرنگ و غیره نسبت به بزرگان و میتواند جای بزرگان را بگیرند . زهی خیال باطل

    1
    1
  2. دیدگاه سوم من این است که پیامبر اکرم درود پروردگار به روان پاک او می فرمایند : پروردگار به تو 5 پدر و مادر میدهد : اول اینکه پدر و مادر خودت . دوم پدر و مادر همسرت . کسی که 20 سال یا کمتر یک فرزند دختر را با زحمت بسیار زیاد و با هزار خون دل بزرگ می کنند و با صداقت و یا نادانی در اختیار یک جوان نفهم و نادان و بی شعور قرار میدهد . سوم هم معلم تو است کسی که به دست تو قلم داد و آموختن را آموخت . همه ما معلم کلاس اول دبستان را به یاد داریم . در پایان خدمت شما بیان نمایم خانم گوگوش خانم محترمی هستند و با تغییر نظام و حکومت از جمهوری اسلامی به پادشاهی و غیره مخالف هستند و در فیسبوک در ویدیویی اعلام کردند .

  3. دیدگاه چهارم من : خال کوبی یا همان تتو از نظر اسلام و بیشتر ادیان الهی حرام و گناه بزرگ است چرا که بدن انسان از آن او نیست و حق النفس محسوب می شود . شایان ذکر است بیان نمایم خال کوبی بر روی بدن انسان : بدن انسان بسیار رنجیده می شود و خون بسیار از او جاری می شود . سوزن توسط افراد با فشار زیاد هزاران بار بر بدن او وارد می شود . خون بسیاری جاری می شود . بسیاری از افراد را مشاهده نمودم بعد از این انجام این کار فوت کردند . چرا که صدمه بسیار دیدند . همچنین وسایل آلوده به میکروب ایدز و یا بیماری های عفونی بوده است . از نفرات قبلی به نفر جدید منتقل شده است . شایان ذکر است بیان نمایم طرفداران افراد دو دسته هستند . دسته اول با دریافت پول تبلیغات می کنند . دسته دوم هم عقیده هستند. دسته سوم با نگاه به افراد و پی بردن به صداقت آنها طرفدار آنها می شوند . مانند استاد شجریان و الویس پریسیلی . همچنین خانم بسیار محترم و متواضع خواننده بسیار محبوب جهان : خانم کتی پری : سابقه دوستی من با ایشان حدود سی سال است : بیش از 40 میلیون مشترک فقط در یوتیوب دارند و در فیسبوک عکس پروفایل جدید ایشان بروید ببینید چقدر اشتراک خورده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا