خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شفق قطبی از فضا چگونه دیده می‌شود [+تصاویر]

شفق قطبی (Aurora) نورهای رنگین، زیبا و متحرکی هست که در آسمان قطب‌های زمین به خصوص قطب شمال بطور معمول از سپتامبر تا اکتبر و از مارس تا آوریل به رنگ سبز و در زمان طلوع خورشید به صورت قرمز کمرنگ دیده می‌شود. این پدیده بر اثر برخورد ذرات باردار بادهای خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در یونوسفر زمین به وجود می‌آید.

به گزارش ایسنا، زیبایی فوق العاده شفق‌های قطبی باعث می‌شود که بسیاری به دیدن آن علاقمند باشند و یکی از موضوع‌های مورد توجه عکاسان بویژه کسانی است که به تصویربرداری‌های آسمان شب و پدیده‌های نجومی علاقه دارند.

فضانوردان مستقر در ایستگاه‌های فضایی هم جزو مشتریان پر و پاقرص تماشای این منظره هستند و در زمان بروز پدیده شفق‌های قطبی، اکثراً دوربین به دست آماده می‌شوند آن را به ثبت برسانند. عکسبرداری از منظره زیبای شفق‌های قطبی در ایستگاه‌های فضایی سالیوت و میر به دلیل دریچه‌های محدود و کوچک چندان ممکن نبود و فضانوردان در صورت مواجه با آن بیشتر خود به تماشا می‌نشستند اما در مورد ایستگاه فضایی بین المللی بویژه بعد از اتصال دیدهبان کاپولا در ۸ فوریه ۲۰۱۰ نه تنها کاملاً قابل رصد است بلکه می‌توان تصویرهای زیبایی از این پدیده آن هم نه از منظر زمینیان بلکه از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری تهیه کرد. کاپولا تقریباً ۳ متر قطر و ۱.۵ متر ارتفاع و شش پنجره جانبی و یک پنجره در سقف دارد.

الکساندر کالری فضانوردی که تاکنون حدود ۷۷۰ روز از عمر خود را در مجتمع مداری میر و ایستگاه فضایی بین المللیگذرانده است می‌گوید گرچه تماشای این نورهای متحرک زیبا برای هر کدام از ما فضانوردان مسحورکننده است اما تقریباً همه فضانوردان علاقمند هستند با تصویربرداری از آنها، همه ساکنان زمین را در تماشا و لذت بردن از شفق‌های قطبی شریک کنند.

آنچه می‌بینید عکس‌هایی است که سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی از شفق‌های قطبی تهیه کرده اند.

شفق قطبیشفق قطبیشفق قطبیشفق قطبیشفق قطبیشفق قطبیشفق قطبی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا