خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش| وضعیت دارو در سال جدید سفید است

/ گفت‌وگو با سخنگوی سازمان غذا و دارو و رییس هیات مدیره‌ی سندیکای دارو /

سخنگوی سازمان غذا و دارو وضعیت دارو در سال جدید را سفید اعلام کرد، همچنین رییس هیات مدیره‌ی سندیکای مواد موثر و دارو هم گفت: «تقریبا برای بیش از نیمه‌ی اول سال مواد اولیه‌ تامین شده است و سال خوبی را برای دارو داریم.»

از بابت دارو نگرانی نداریم

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «وضعیت دارو در سال جدید نسبت به سال قبل روشن‌تر و مناسب‌تر خواهد شد، پیش‌بینی ما این است که دسترسی به دارو بهتر از سال گذشته می‌شود، مخصوصا در شش ماه اول سال، و افزایش قیمت دارو به صورت نامتعارف نخواهیم داشت؛ یعنی با توجه به افزایش قیمت سایر نهادهای تولید، حداقل چهارده‌ و نیم درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.

در مورد دسترسی و تامین دارو -حتی داروهای ضروری- ما نگرانی نداریم. در مواد اولیه‌ی دارویی هم در اکثر موارد ظرفیت شش ماه یا یک سال و بعضا حتی تا دو سال ذخیره‌سازی انجام شده است که دغدغه‌ی ما برای تولید داخل را رفع می‌کند.»

سخنگوی سازمان غدا و دارو در مورد وضعیت داروی بیماران خاص ادامه داد: «در مورد داروی بیماران خاص هم نگرانی نخواهیم داشت و این افراد جزو الویت‌های ما هستند.

از نظر تولید دارو پیش بینی ما این است که نسبت به سال 97 افزایش تولید خواهیم داشت، در صورت تولید داخلی مکفی، داروهای وارداتی که تولید مشابه داخلی آنها وجود دارد باتوجه به تاکید وزیر بهداشت در سال 98  از فهرست واردات حذف خواهد شد، واردات را فقط در مورد داروهایی داریم که از آن تولیدی در داخل وجود ندارد و یا در موارد خاص که تولید داخل کفایت نکند به صورت مقطعی و موردی وارد می‌شوند که اینها در جهت تقویت تولید ملی انجام خواهد شد.

با تمام مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، با تدبیری که در نظام سلامت اندیشیده شده است سال 98 را به مراتب منظم‌تر از لحاظ دسترسی دارو نسبت به سال 97 خواهیم گذراند و وضعیت دارو سفید خواهد بود.»

در سال جدید کمبود دارو نداریم

فرامرز اختراعی رییس هیات مدیره‌ی سندیکای مواد موثر و دارو نیز شرایط دارو در سال جدید را امیدوار کننده می‌داند و براین باور است که کمبود دارو نخواهیم داشت. او در ادامه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «مواد اولیه بر اساس بازخوانی‌ای که در شرکت‌های تولیدی، چه تولید کنندگان مواد موثر و چه بسته بندی دارو داشتیم، تقریبا بیش از نیمه‌ی اول سال مواد اولیه تامین شده است و سال خوبی را برای دارو داریم.

 قیمت دارو هم علی‌رغم پیش بینی‌های سازمان غذا و دارو تا 15 درصد افزایش خواهد داشت اما این، قیمت کف دارو است و مشمول آن دسته از داروهایی می‌شود که قیمت پایینی داشتند و نه داروهایی که به دلایل مختلف قیمت آنها بالا بوده و وزارت بهداشت در صدد تعدیل قیمت آنها است. لذا در حوزه‌ی قیمت برخلاف مشکلاتی که مردم در سال‌های گذشته داشتند و پول اضافی برای دارو دادند، در سال جدید با وجود مشکلات اقتصادی شرایط مطلوب‌تری را در مورد دارو خواهیم داشت.»

او اضافه کرد: «از جهت تعداد قلم، کمتر از سه درصد داروی وارداتی داریم اما متاسفانه به دلیل سیاست‌های نابهنجاری که ظرف چندسال گذشته داشتیم حدود 320 میلیون دلار داروی مشابه تولید داخل وارد کشور می‌شده که جلوی بخش عمده‌ی اینها گرفته شده است و عملا مجوز واردات برای آنها صادر نمی‌شود، ما شرکت‌های متعددی داریم که این داروها را تولید می‌کنند.

نصف مبلغ 320 میلیون دلار، هزینه‌ی‌ داروهای مشابه تولید داخل می‌شد و نصف دیگر آن هم هزینه‌ی داروهایی می‌شد که به دلایل مختلف در ظرفیت تولید داخل نبوده و یا برای برخی از بیماران خاص، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها که مقاومت‌های غیر منطقی و غیر علمی داشته‌اند بوده است.

بنابراین در حوزه‌ی داروهای خارجی به‌جز آن دسته که تولید داخلی ندارند گام به گام به سمتی می‌روند که واردات را محدود کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا