خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علم‌الهدی: چه در زلزله و چه در سیل آن که مسائل را حل کرد یا سپاه بود و یا ارتش

سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد می‌گوید: چه در زلزله غرب کشور و چه در سیل گلستان آنکه وارد عملیات شد و مسائل را حل کرد یا سپاه بود و یا ارتش. مگر غیر از این است که این سپاه و ارتش تحت مدیریت فرماندهی کل قوا و مقام معظم رهبری هستند؟ این نظام مدیریتی که رهبری پیاده‌سازی کرده‌اند، شامل نیروهایی مخلص و فداکار است و اگر این نوع مدیریت عرصه قوه قضائیه و دولت را فرابگیرد آنها نیز از همین قبیل خواهد شد.

به گزارش تسنیم حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: از ابتدای امسال موضوع سخن و کلام در خطبه نخست اول نماز جمعه مشهد درباره تبیین وعده‌های الهی در قرآن است؛ آیاتی که ذات مقدس پروردگار در آنها وعده‌هایی داده، تفسیر و سپس آیاتی که مربوط به وعید خداوند است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امام جمعه مشهدمقدس خاطرنشان کرد: بحث امروز ما این است که اساسا وعده‌های خداوند متعال در قرآن بر چه مبنا و اساسی است؟ آیا از مقوله وعده‌هایی است که میان ما متداول است که برای تشویق به یک کار خوب به فرد وعده‌ می‌دهیم؟ آیا وعده‌های خداوند از این نوع وعده‌هاست یا اینکه وعده‌ها در قرآن کریم مبنای دیگری دارد؟

علم الهدی با اشاره به اینکه بخشی از وعده‌های خداوند بیان واقعیت است تصریح کرد: به ما بیان می‌شود اگر مسیر زندگی ما در اجرای تقوای الهی باشد نتیجه این زندگی، سعادت است و نهایت به این سعادت، نائل خواهید شد و اگر بنا شد مسیر زندگی و حیات شما برخلاف تقوا و در غیر مسیر دستورات الهی باشد به این ذلت و نکبت در سرنوشت زندگی مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: این بیان واقعیت، یا مربوط به آینده زندگانی مادی این جهانی ماست و یا بیان این واقعیت مربوط به زندگانی اخروی ما است؛ وعده‌های خدا فقط مربوط به آخرت نیست و در مسئله جریان مادی زندگی ما نیز اعلام‌های واقعیت از سوی پروردگار صورت گرفته که به صورت وعده و در ادبیات وعده در آیات قرآن به ما ارائه شده و این وعده به معنای «نوید» است.

خطیب جمعه مشهدمقدس افزود: گاهی نیز این وعده‌ها در قالب عهد و پیمان و در مقام اجرای آن است که خداوند به ما وعده رسیدن به یک نتیجه بسیار مثبت و عالی می‌دهد و در مقام تخلف از عهد و پیمان نیز نتیجه شومی نصیب انسان خواهد شد و این به ما ابلاغ می‌شود.

علم الهدی در ادامه با اشاره به اینکه در هفته نخست سال حادثه جانگذار سیل در برخی نقاط کشور سبب تالم و تاثر شد و به همه عزیزان آسیب دیده تسلیت عرض می‌کنیم گفت: امیدواریم خداوند متعال مجموع این خسارات را با لطف و عنایت خود جبران کند؛ این جریان دارای یک آموزه‌ها و پیام‌هایی نیز بود؛ اولا سیل نه خشم طبیعت بود و نه خشم خدا زیرا باران مظهر رحمت الهی است و پروردگار بر مردمی که رحم می‌کند و رحمت شاملش می‌شود باران نازل می‌کند و هیچ وقت، مظهر رحمت الهی نمی‌تواند مظهر خشم خدا شود.

وی با بیان اینکه این سیل خشم خدا نبود و خشم طبیعت نیز نبود افزود: خشم طبیعت نیز اصطلاح غلطی است زیرا طبیعت احساس ندارد که بخواهد خشم کند یا خیر زیرا طبیعت توده‌ای از نظامات آفرینش است که بر وجود خدا دلالت دارد و طبیعت، عقل و شعور و احساس ندارد که خشم داشته باشد؛ اگر نزول این باران موجب تخریب شد باید بررسی کنیم آیا اشکال در نزول باران رحمت الهی است و یا اشکال در نوع مدیریت فرصت طلبانه و مقتدرانه است؟

علم الهدی با تقسیم مدیریت به دو قسم گفت: فردی مدیر می‌شود تا مقتدر شود و از فرصت قدرت استفاده کند اما زمانی مدیریت مسئولانه و تکلیف محور است و فرد خود را مسئول می‌داند و خود را مکلف به خدمت می‌داند؛ این جمله از شهید مظلوم آیت الله بهشتی که بر سر زبان متداول است که فرمودند ما شیفتگان خدمت هستیم نه تشنه قدرت معنایش همین است.

وی ادامه داد: مدیریت باید مسئولانه و تکلیف‌مدارانه باشد؛ جریان مقابل آن روز شهید بهشتی که از دلش عنصر ناپاکی مثل بنی صدر درآمد مدیریت فرصت طلب بود؛ ایشان به مردم اعلام کردند بصیرت داشته باشید و هر که سنگ شما را به سینه زد نپذیرید و ببینید شیفته خدمت است یا تشنه قدرت؛ مدیریت مقتدرانه و فرصت‌طلبانه، جهاد و مدیریت جهادی ندارد و وقتی مدیریت جهادی نبود و محور مدیریت، مسئولیت و خدمت نباشد از هر حادثه و جریانی ولو رحمت الهی، نکبت و نقمت برای مردم به وجود می‌آورد و این طبیعی است.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: سیل گلستان از نقطه‌ای که شروع شد، قابل مدیریت و مهار بوده و مشخص بوده موانعی که در سر راه سیل است سبب می‌شود آب نسبت به منطقه فراگیر شده و تخریب بار آورد و از همان ابتدا می‌شد موانع برداشته شود و راه آب به سمت دریا باز شود تا آب به مزارع و شهر و خانه مردم جاری نشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این مسئله از ابتدا قابل حل بوده و بعد نیز همین گونه حل کردند و این موانع را عزیزان ما در سپاه پاسداران شناسایی کردند و آب تخلیه شد؛ این اتفاق اگر در یک مدیریت مسئولانه قبلش صورت می‌گرفت اینطور نمی‌شد؛ در سیل شیراز از 24 ساعت قبل هشدار داده شده و به مردم گفته‌اند اتومبیل اینجا پارک نکنید اما تنها به گفتن کار تمام نمی‌شود؛ بخش عمده مردم غریب و مسافر بودند؛ باید قاطعانه جلوگیری می‌کردند و این کارها شدنی بود.

علم الهدی با اشاره به اصرار رهبری بر مدیریت جهادی تاکید کرد: باید توجه کنیم اگر خدای نکرده مدیریت ما در این کشور در دولت و مجلس و قوه قضائیه متکلفانه نباشد و براساس فرصت طلبی باشد، اینها برای مردم مشکل ایجاد می‌کند؛ نه تنها خدمتی نمی‌کند بلکه عذاب وارد می‌کند و دشمنان ما آن گوشه دنیا به ما لبخند بزنند و بگویند این همه گفتید مرگ بر آمریکا، نفرتش خودتان را گرفتید اما خودشان که مرگ بر آمریکا نگفتند و سیل و طوفان را تجربه کردند.

وی افزود: باید واقع بین باشیم؛ این نظام، نظام انقلابی است و مدیر انقلابی می‌پسندد و می‌طلبد؛ این مردم در عمر 40 ساله انقلابشان، مدیر انقلابی را دیده‌اند و مدیر انقلابی را لمس کرده‌اند؛ چه در زلزله غرب کشور و چه در سیل گلستان آنکه وارد عملیات شد و مسائل را حل کرد یا سپاه بود و یا ارتش. مگر غیر از این است که این سپاه و ارتش تحت مدیریت فرماندهی کل قوا و مقام معظم رهبری هستند؟ این نظام مدیریتی که رهبری پیاده‌سازی کرده‌اند، شامل نیروهایی مخلص و فداکار است و اگر این نوع مدیریت عرصه قوه قضائیه و دولت را فرابگیرد آنها نیز از همین قبیل خواهد شد.

وی گفت: امروز در جمع شما رئیس قوه قضائیه حضور دارند و این برای ایشان یک تجربه است که نوع مدیران قوه قضائیه از نوع مدیریت مدیران ارتش و سپاه باید باشند و آنها با همین نگرش در دستگاه قضا فعالیت کنند تا دست و پای هر مفسد و ظالم و متجاوزی قطع می‌شود. عزیزان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که نظارت بر مدیریت کشور را عهده‌دار هستند نظارت کنند تا مدیریت مسئولیت‌مدار در کشور حاکم شود و نه مدیریت مقتدرانه و فرصت‌طلب.

علم الهدی اظهار داشت: نمایش دومی که در پی این سیل به دنیا عرضه می‌کنیم، الگوی عظیم انسان دوستی و عاطفه مردم ما بود؛ این مردم ما پرورش یافته دین و قرآن و اسلام هستند و در مقابل آسیب و خسارتی که برای برادر و خواهر عزیزشان پیش آمد از مراکز خود مهاجرت و وسط لجن، خانه‌ها را تخلیه و به عزیزان ستم دیده رسیدند و یا در خانه‌ها را در شیراز به روی مسافران باز کردند و این الگوی اسلامی و انقلابی است.

خطیب جمعه مشهد تاکید کرد: سونامی در یک ایالت آمریکا آمد و تا یک ماه آب و برق مردم ستم دیده آسیب دیده را وصل نکردند و اکثرا در گرسنگی به سر می‌بردند و این جایگاهی است که ادعای تمدن امروز را دارد و ما نیز ادعای تمدن و تربیت اسلامی داریم. استان خراسان رضوی، معین استان گلستان در حل مشکلات و مصیبت‌ها است و هلال احمر و سپاه امام رضا(ع) نیز پای کار هستند و بخشی از گنبد کاووس و کلاله و مراوه تپه در اختیار سپاه امام رضا(ع) است و باید این قسمت‌ها را تزکیه کند.

وی افزود: استاندار به تمامی دستگاه‌ها دستور داده‌اند با تمام قدرت به مسائل رسیدگی کنند؛ نیروهای مهندسی در این شرایط مورد نیاز است و باید به کمک بشتابند و از نظر اجناس و اقلام و مواد غذایی و دارویی نیز باید کمک شود و برادران و خواهران به بسیج و هلال احمر کمک کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. البته که ساختن سرپناه برای قربانیان سیل و زلزله جزء حل مسئله نیست ، والا زلزله زدگان غرب تاکنون سرپناهی داشتند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا