خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از بارش‌ها خوشحال باشیم یا نگران؟ | پاسخ محمد درویش

‘محمد درویش’، کنشگر محیط زیست، با به نمایش گذاشتن تصاویری در اینستاگرام خود [لینک] نوشت:

۱. همان‌طور که در پایکوبی نخستین می‌بینید، پس از چهارده‌سال #زاینده‌رود با قدرتی درخور – کلیپ دوم – از #ورزنه گذشت و در تالاب تشنه #گاوخونی آرام گرفت تا مردم شریف ورزنه چنین شادی کنند.

۲. در نقشه سوم هم می‌بینید که به رغم مصیبت #دروازه‌قرآن، اما اغلب تالاب‌ها و دریاچه‌های استان فارس، از جمله بختگان، مهارلو، طشت، ارژن، کافتر و کم‌جان دوباره با آب شیرین آشتی کرده و روزگاری رویایی را آغاز کرده‌اند.

۳. در کلیپ چهارم، یک هموطن شجاع اهل #معمولان در #لرستان را می‌بینیم که چگونه برای رساندن دارو و غذا به هم‌ولایتی‌هایش در یکی از روستاهای جداافتاده با یک سیم کابل و قرقره خود را از فراز #رودخانه_کشکان خروشان عبور می‌دهد و منتظر چرخبال نمی‌ماند.

۴. تصویر پنجم اما به همان اندازه می‌تواند امیدبخش باشد، زیرا نتایج مطالعات یک پژوهشگر ایرانی – دکتر #مهدی‌معتق – در مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان را نشان می‌دهد که آشکارا ادعای سدسازان را که سد را عاملی برای مهار قدرت تخریبی سیل معرفی کرده‌اند، رد می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا بازرگانانِ قدرت‌سالارِ آب‌باز، از آب گل‌آلودِ سیل‌های اخیر، چند پروژه جدید سدسازی برای خود تعریف کنند.

۵. در کلیپ ششم، اعتراف شجاعانه وزیر نیرو در پیشگاه رییس‌جمهور را می‌شنویم که صراحتاً علت #سیل_احمقانه در #دروازه‌قرآن_شیراز را، تبدیل رودخانه به خیابان اعلام می‌کند. قابل توجه آقای #علی‌علیزاده که این روزها دست به دفاعی بد زده و منتقدین شیوه مواجهه با سیل‌ اخیر را کرکس‌هایی هم‌نوا با #ترامپ و ایادی مزدورش قلمداد کرده که بسیار تاسف‌آور است و سبب می‌شود تا نقدهای دلسوزانه و ایران‌دوستانه وی را هم دیگر کسی جدی نگیرد. ضمن اینکه ایشان باید بداند: نه ما #کرکس_مزدور داریم، نه #خفاش_شب، نه #کفتار_پیر، نه #روباه‌مکار، نه #جغدشوم و نه اصولاً هیچ جاندار زیانکار یا علف هرز. “جهان چون خط و خال و چشم و ابروست؛ که هر چیزی به جای خویش نیکوست.” تاسف‌آور است که یک تحصیل‌کرده مملکت از نخستین اصول بدیهی اخلاق محیط‌زیستی چنین غفلت کرده و مخلوقات پروردگار حکیم را نیز به رتبه‌های درجه یک و دو تقسیم می‌کند.

۶. گفتنی‌آنکه برطبق مطالعات دکتر #آهنگ_کوثر، بیشینه حجم سیل رخداده در سال هشتاد و دو در همین محل دروازه‌قرآن، هشتادمترمکعب در ثانیه بوده، درحالیکه گنجایش لوله‌های کارگذاشته شده در سال ۱۳۶۵، فقط ۱۸متر مکعب است! موضوعی که همان‌زمان به اطلاع #دکتر_منجمی از #دانشگاه_شیراز – که طراحی لوله‌ها را از طرف مهندس مشاور طرح برای شهرداری شیراز انجام داده است – رسید، اما عملاً اتفاقی نیافتاد تا اینکه فاجعه دوم در نوروز ۹۸ جان ۱۹ هموطن را گرفته و میلیاردها تومان خسارت زد.

۷. تصاویر هفتم تا نهم، وضعیت #تالاب_هورالعظیم و #میدان_نفتی_آزادگان را در پی سیلاب‌های #کرخه نشان می‌دهد که خوشبختانه و به امید خدا، پنجمین حوضچه هم پرشده و امیدوارم دیوار و جاده‌کشی‌ها در این تالاب ارزشمند برای همیشه منهدم شده و به یک پهنه طبیعی آبی دوباره بدل شود؛ پهنه‌ای که بیشتر از هر سدی می‌تواند به سیل آرامش داده و بیش از شش میلیارد متر مکعب آب را در خود ماوا داده و آن را به بستری برای صیادی، پرنده‌نگری، مهار ریزگرد، تعدیل اقلیم و توسعه گردشگری طبیعی بدل سازد. در مجموع تالاب‌های خوزستان به راحتی بین هشت تا ده میلیاردمترمکعب سیلاب را می‌توانند در خود بپذیرند و چالش ویرانی سیل را به فرصتی برای زیست‌پالایی و #ژینایی دوباره #جلگه_خوزستان بدل کنند. اگر امروز – ۹فروردین ۹۸ – می‌شنویم که سیل مردم شریف و محروم برخی مناطق در پایاب کرخه و کارون را وادار به خروج از منازل خود کرده، به دلیل عدم احترام به حریم بستر سیلابی رودخانه‌ها، ماهیت سدها در تغییر رژیم رودخانه‌ها، افزایش بار رسوب و نیز پاکتراشی رویشگاه زاگرس در بالادست است و نه کمبود سد!

۸. دست آخر آنکه دوره خشکسالی‌ درازمدتی آغاز نشده بود که پایان گیرد و در عوضش دوره ترسالی درازمدت جدیدی در کشور آغاز شود. به این شایعات توجه نکنیم. رژیم اقلیمی ایران، به عنوان کشور قرارگرفته در قلمرو کمربند خشک جهان، همیشه چنین بوده و انحراف‌معیار ریزش‌های آسمانی از میانگین سالانه، معمولاً بسیار زیاد است. آنهایی که مدام نوید آغاز دوران ترسالی درازمدت را می‌دهند، درواقع می‌کوشند تا هزینه‌های اجتماعی اجرای طرح‌های انتقال آب، بویژه برای ساکنین حوضه‌های آبخیز مبداً را کاهش دهند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا