خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مسائل‌داخلی آزمون حسن روحانی!

منتقدان می گویند رئیس جمهوری ایران با قربانی کردن مسائل داخلی بر مناقشات هسته ای تمرکز کرده است.
به گزارش فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، کمتر از یک سال پس از آنکه حسن روحانی در مسیر تغییرات، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران شد، دولت وی با اعتراض روبرو شده و خود نخستین بحران داخلی را تجربه می کند.
بسیاری از ایرانیانی که با امید به بهبود شرایط اجتماعی و اقتصاد به روحانی رای داده بودند، طی هفته های اخیر به دلیل غفلت وی از امور داخلی و تمرکز بر سیاست خارجی، به دولت وی اعتراض کرده اند.
روحانی در جبهه اقتصاد به سمت کاهش یارانه های بنزین و انرژی که از روز جمعه اجرایی شد و قیمت ها را نزدیک به دوبرابر خواهد کرد، می رود و میزان حمایت عمومی از دولتش را در کشوری می سنجد که پیش از این از تورم بالا ضربه خورده است.
در حوزه اجتماعی اتهام و ادعای ضرب و شتم چندین تن از زندانیان سیاسی طی هفته گذشته باعث بروز واکنش غیرمعمولی در ایران شده و نشانه های آن در بحث های تلویزیونی، تفاسیر روزنامه ها، رسانه های اجتماعی نمایان است. دولت روحانی اعلام کرده که در حال تحقیق و بررسی این موضوع است اما هنوز هیچ توضیح عمومی در مورد آن نداده است.
این مسائل محبوبیت دولت روحانی که آماده دور جدید مذاکرات با قدرت های جهان در پنجم ماه می در نیویورک و صحبت در مورد دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران می شود را تهدید می کند. اولویت اصلی تهران پایان دادن به تحریم های بین المللی است که با هدف تضمین عدم دستیابی به تسلیحات هسته ای بر برنامه هسته ای اعمال شده است. 
با وجود آنکه سیاست هسته ای ایران از سوی آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران تعیین می شود اما واشنگتن مشتاق است که شریکی معتبر در مذاکرات داشته باشد. به عقیده مقامات ایرانی تاکید سیاست روحانی نشان می دهد که رهبری ایران آزادی عمل لازم برای مذاکره را به وی داده اما برنامه داخلی وی را محدود کرده است.
روحانی با چالش هایی در درون دولت خود که میان اعتدالگرایان با گرایش های اصلاح طلبی و تندروها تقسیم شده، روبرو است. وی و اعتدالگرایان خواهان جامعه ای بازتر و روابطی دوستانه تر با غرب هستند، در حالیکه تندروها چنین سیاست هایی را رد می کند.
تحلیل گران می گویند روحانی امیدوار است که با موفقیت در تبدیل توافق هسته ای موقت به یک توافق دایم که تحریم های فلج کننده را از بین می برد، بتواند از میزان فشارها در داخل بکاهد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا