خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی امیرعبداللهیان از آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام

وزیر امور خارجه دولت سیزدهم درباره‌ی آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران باید تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ نماید و اراده عملی خود را نشان بدهد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به این که گفتگوها و رایزنی های منظم میان دو طرف باعث نزدیکی دیدگاه ها شده است، در خصوص اوضاع افغانستان بر استمرار کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور تاکید کرد و موضوع تشکیل دولت فراگیر و مشارکت همه گروه های سیاسی در افغانستان را در رفع مسائل و مشکلات این کشور حائز اهمیت و بسیار موثر دانست.

امیرعبداللهیان با ابراز تاسف از تداوم ورود موج گسترده آوارگان از افغانستان به ایران و مواجه شدن این کشور با خطرات ناشی از گسترش پدیده شوم تروریسم، آوارگان و تولید وقاچاق مواد مخدر که ثبات و امنیت منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بر ضرورت گسترش و تقویت کمک‌های سازمان ملل و خدمات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کشورهای همسایه افغانستان و در راس آن ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص وضعیت جاری در یمن اظهار داشت: موضوع یمن به نقطه بحرانی رسیده و تلاش برای حل و فصل سیاسی این بحران و جلوگیری از تداوم فاجعه انسانی در یمن باید حداکثری باشد، بر اهمیت نقش شخص دبیر کل سازمان ملل متحد در حل و فصل بحران یمن و پایان تجاوز و جنگ در این کشور تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در خصوص مذکرات رفع تحریم های ایران در وین، با اشاره به جدی و فشرده بودن گفت‌وگوها خاطرنشان کرد: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران باید تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ نماید و اراده عملی خود را نشان بدهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با ابراز خرسندی از فرصت این دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و تبادل نظر و مشورت مستقیم خاطر نشان کرد: ما هم فکر می کنیم باید دولت افغانستان واقعا فراگیر باشد و نه نمایشی و معتقدیم دولت تک قومی راه حل مشکلات در افغانستان نیست.

دبیر کل سازمان ملل متحد مراتب قدردانی عمیق این سازمان و جامعه جهانی را از رویکرد جمهوری اسلامی در قبال مهاجرین افغانستانی که وضعیت خطرناک و بحران به خود گرفته، ابراز داشت و تاکید کرد: سازمان ملل متحد با اطلاع از وضعیت کمک های محدود و پایین نهادهای بین المللی به ایران، بر لزوم افزایش و تقویت حمایت ها و کمک های جهانی به ایران در خصوص مهاجرین و پناهجویان افغانستانی و پیگیری این موضوع تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به نگرانی های جامعه جهانی از رشد پدیده شوم تروریسم در افغانستان، همچنین دغدغه های رفع مسائل انسانی از جمله تحقق حق تحصیل و آموزش برای زنان و دختران در افغانستان، بر ضرورت حمایت و کمک به اقتصاد افغانستان و جلوگیری از بروز بحران و فروپاشی اقتصادی در این کشور که موجب تبعاتی برای ثبات و امنیت این کشور، منطقه و جهان می شود، تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تایید دیدگاه ها و نگرانی های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران و تداوم جنگ در یمن، خاطر نشان کرد: استمرار این فاجعه انسانی واقعا شایسته جهان نیست و باید صلح و ثبات به این کشور و مردم یمن و منطقه برگردد و همه طرف ها و کشورها باید به تحقق راه حل سیاسی در یمن کمک کنند.

آنتونیو گوترش همچنین در خصوص موضوع مذاکرات وین و برجام هم تاکید کرد، همه منتظریم که یک توافق مورد قبول همه طرف ها برای اجرایی شدن هرچه زودتر توافق از سوی طرف های مذاکره و تامین منافع ایران حاصل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا