خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اسماعیل کهرم: اگر از امروز از برداشت جنگل دست بردارید جبران می‌شود

 سیل اتفاق حزن‌انگیزی بود که همراه با فرارسیدن بهار بسیاری از استان‌های کشور را درگیر خود کرد، بلای طبیعی که به باور بسیاری از متخصصان و کارشناسان محیط زیست یکی از مهم‌ترین دلایلش عدم مدیریت صحیح مسوولان منجر به این اتفاق شده ‌است.

اسماعیل کهرم مشاور سازمان حفاظت از محیط زیست در امور محیط طبیعی می‌گوید وقتی ما در کار آب دخالت می‌کنیم، به ما خسارت وارد می‌کند. او بر این باور است که زمینه‌سازی جهت جلوگیری از سیل در گذشته اتفاق نیفتاده و در حال حاضر هم جز امدادرسانی به خسارت‌دیدگان کاری نمی‌توان کرد.

 

وقتی ما در کار آب دخالت می‌کنیم به ما خسارت وارد می‌کند

این کارشناس در حوزه‌ی محیط زیست به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «پیش زمینه‌ی این اتفاق آن بود که مقامات دولتی کار نکردند؛ پول را گرفتند، میز و امکانات را هم داشتند ولی کار نکردند، حتی راننده و بیا بروهای خود را داشتند اما درست کار نکردند. مثلا ما سازمانی داریم به نام  سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری، که وقتی این آب خیزداری را شما نگاه نداری سیل می‌شود، آبخیز را باید حفظ کرد.

وقتی رودخانه را لایروبی نکنی آب از رودخانه بیرون می‌زند، وقتی در سواحل رودخانه ساختمان بسازی آب جایی برای رفتن ندارد پس وارد محل زندگی مردم می‌شود، وقتی ما در کار آب دخالت می‌کنیم به ما خسارت وارد می‌کند، مانند سیلی که در دروازه قرآن شیراز راه افتاد.

چند سال قبل تمام آن منطقه را پارکینگ کردند و یک لوله زیر زمین کار گذاشتند و گفتند اگر سیل بیاید این لوله آب را می‌برد؛ در حالی که این لوله برای این همه آب کافی نبوده است در نتیجه دویست ماشین را از بین برد و تعدادی از هم‌وطنانمان را هم از دست دادیم.

این پیش‌زمینه‌هایی بوده که کسی توجه نکرده است، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزها را حفاظت نکردند، در نتیجه وقتی که سیل آمد روی خاک لخت سرازیر شد و به قول سعدی: سر چشمه شاید گرفتن به بیل / چو پر شد نشاید گذشتن به پیل.»

در حال حاضر فقط باید خسارت بدهند

سیل در چند روز گذشته خسارت بسیاری به کشور وارد کرده است. طبق بررسی که مدیرکل مدیریت بحران فقط در رابطه با خسارات کرمانشاه انجام داده و به عصر ایران اعلام کرده مبلغ 765 میلیارد تومانخسارت برآورد شده است. اسماعیل کهرم به این نکته اشاره کرد که فعلا فقط خسارت می‌دهیم چون زیرساخت مناسب نداشتیم و ادامه داد: «خسارت‌ها حتما خیلی بیشتر می‌شود؛ در حال حاضر فقط باید خسارت دهیم و فعلا زمینه‌سازی برای جلوگیری از سیل امکان ندارد. در درجه‌ی اول باید به مجروحین و خسارت دیدگان برسند و در درجه‌ی دوم احشام وحیوانات را رسیدگی کنند، چون بعضی از حیوانات چند روزی است که در آب محصور شده‌اند و گرسنگی می‌کشند که به زودی خواهند مرد.

در حال حاضر کاری جز این نمی‌توانند انجام دهند، ولی بعد از آن باید به حرف متخصصین در زمینه‌ی محیط زیست گوش دهند.

یکی از مقامات گفته بود الان 350 میلیارد تومان به شمال کشور خسارت خورده است در حالی که با یک دهم این هزینه می‌شد جلوی این سیل را گرفت، پس اگر مقامات از قبل به فکر بودند چنین سیلی اصلا اتفاق نمی‌افتاد.»

این کارشناس محیط زیست در مورد تخریب جنگل‌ها توسط سیل و ابزار انسانی، در پایان گفت: «اگر تصمیم بگیرند از این به بعد به جنگل‌ها کاری نداشته باشند تمام این طبیعت برخواهد گشت، اگر از امروز از برداشت جنگل دست بردارند همه‌ی این خسارت‌ها جبران می‌شود. دو سال پیش طرحی برای صیانت جنگل پیشنهاد شد که مجلس نشین‌ها گفتند از چهارسال بعد اجرا شود، این را گفتند تا سواستفاده‌هایی که می‌خواهند را بکنند و بعد اقدام کنند، همین حالا هم برای صیانت از جنگل بسیار دیر شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر کشور به شکل فدرالی و ایالتی اداره میشد لازم نبود برای توزیع چند چادر و کنسرو و یا شکستن یک خط ریلی جلسه ای در پایتخت انجام شود . با این نظام متمرکز اداری و تصمیم گیری پیشگیری و مقابله با حوادث طبیعی و غیر طبیعی کاری بس مشکل است . باید از الگوی کشور هند استفاده کرد .

    1. اين وسط فقط چرنديات مغرضانه تجزيه طلبها رو كم داشتيم ! انصاف مي فهمي چه مي كني يا خودتو زدي به اون راه ؟! چه لزومي داره با انتشار كامنت يه عوضي تجزيه طلب براي ابن تفكر خائنانه تبليغ كني و براي خائنان صاحب اين تفكر خوش رقصي!! اگه شعور نداري در سايت رو تخته كن!

  2. زور نهادهای حافظ محیط زیست به از ما بهتران نمیرسد و جنگلها هم ظاهرا بین خادمین … تقسیم شده است . چهارتا درخت هم خرج … شود چه عیبی دارد ؟!
    در ضمن اقای ناصر هم توجه داشته باشند که عدم تمرکز ربطی به تجزیه طلبی ندارد و خیالشان راحت که مرکز نشینان هم زیر بار عدم تمرکز نمیروند ، خدمت به سرتاسر کشور ثوابش بیشتر است !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا