خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توسعه چگونه آغاز می‌شود؟

على عبدالعلى زاده وزیر دولت خاتمی در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی توسعه نوشت:

به دعوت خانه‌ی توسعه آذربایجان موفق شدم در تبریز با عنوان «فرهنگ توسعه» سخنانی را تقدیم دوستان کنم. پس از آن دوستانی پرسیده‌اند که توسعه چگونه آغاز می‌شود، آیا حکومت‌ها توسعه را آغاز کرده و پیش می‌برند یا مردم نقشی در راه توسعه دارند؟ این نقش چگونه است و کی آغاز می‌شود؟

روشن است که حکومت و مردم در توسعه نقش اصلی دارند و بسته به شرایط هر کشوری این نقش‌ها بویژه نقش پیشتازی در توسعه روی دوش حکومت یا مردم است. پر رنگی نقش هر یک بستگی به میزان آگاهی آنان از توسعه دارد.

در ایران پیش از انقلاب، شاه شعار توسعه می‌داد و در عمل با صنعت مونتاژ و ایجاد یک پایتخت بزرگ و چند قطب مونتاژ پیگیری می‌کرد و هیچ جای پایی در این مهم برای مردم تعریف نکرد.

امروزه حکومت دارای دو گروه توسعه خواه و بی اعتماد به توسعه است که هیچ یک شناحت درستی از توسعه نداشته و با گفتگو با مریدان هر دو گروه روشن می‌شود قصه پیل اندر خانه‌ی تاریک است و برای همین با اینکه صدها میلیارد دلار در طول شش برنامه‌ی توسعه هزینه شده رنگی از توسعه به چشم نمی‌آید.

گه گاه  سوسوهایی از توسعه دیده می‌شود اما چون فهم مشترکی از توسعه نداریم پس از مدت کوتاهی آن سوسوها رنگ می‌بازند. و شوربختانه برنامه‌های توسعه خود نمایش آشکاری از پیل در خانه‌ی تاریک است و طرح‌های درون برنامه‌ها و روش‌های اجرای برنامه فرسنگ‌ها از مسیر توسعه دور هستند.

در این میان مردم نیز توسعه را نمی‌شناسند و نمی‌دانند چه دردی از دردهای آنان را درمان خواهد کرد و آنان که اندک هستند ولی خواهان توسعه هستند آن را از دولت و حکومتی می‌خواهند که زمان و ثروت ملی را از دست داده و توسعه را نیافته!

در چنین شرایطی روشنفکران و توسعه شناسان باید راه روشنگری و شناساندن توسعه را به مردم و حکومت در پیش گیرند و با آگاهی مردم، توسعه را به خواست ملی تبدیل کنند و حکومت در چنین شرایطی در پی مردم بسوی توسعه کشیده خواهد شد.

پس مشکل  اصلی این است که توسعه خواهان و توسعه شناسان اندکی هم که داریم مردم را کنار گذاشته و از هر رسانه و بلندگویی توسعه را از حکومت می‌خواهند.

ادامه‌ی روش موجود دستاورد نیکویی نخواهد داشت و ما این را از سال ۱۳۲۷ (آغاز تهیه و اجرای نخستین برنامه‌ی توسعه) تا کنون دیده‌ایم.

بیایید چگونگی حضور مردم در فرایند توسعه را به گفتمان جدی فضای مجازی و رسانه‌ای کشور تبدیل و راه نوینی در اداره کشور با محوریت مردم باز کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا