خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وظایف سایرنهادها به جز دولت چیست؟

/ گفت‌وگوی انصاف نیوز با حمیدرضا ترقی و رضا شریفی /

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: حمیدرضا ترفی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه‌ی اسلامی درباره‌ی وسایف باقی نهادها غیر از دولت در قبال مشکلاتی که برای سال جدید پیش بینی شده است می‌گوید باید بیانیه‌ی گام دوم رهبری را مورد توجه قرار دهیم و براساس آن پیش رویم و همچنین قوه‌ی قضاییه نیز باید تاکیدات رهبری را مورد توجه قرار دهد. از سوی دیگر رضا شریفی از اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان نیز معتقد است همه‌ی نهادها باید از بریز و بپاش خودداری کنند و قوه‌ی قضاییه هم باید مهم‌ترین وظیفه‌ی خود در زمینه‌ی مبارزه با فساد بویژه مفاسد اقتصادی را انجام دهد.

همه جا شنیده می‌شود که سال 98 نسبت به سال گذشته بوِیژه از نظر اقتصادی سالی سخت‌تر خواهد بود. اما با همه‌ی این مشکلاتی که در کشور وجود دارد، و با همه‌ی موانعی که در سطح بین‌الملل ایجاد شده است سیاست داخلی باید چگونه باشد که در کاهش مشکلات در سال جدید تأثیر گذار باشد؟ و سؤال اصلی اینکه وظیفه‌ی سایر نهادهای کشور به جز دولت که به نوعی از بودجه‌ی عمومی استفاده می‌کنند چیست و عملکرد آن‌ها باید چگونه باشد؟

حمیدرضا ترقی و رضا شریفی در گفت‌وگو با انصاف نیوز به این سوالات پاسخ داده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

ترقی: شعار اول فروردین رهبری معیار برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد

عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه برنامه‌های دستگاه‌ها متناسب با چند سند بالا دستی است که مشخص می‌شود، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: یکی برنامه‌ی توسعه‌ی ششم کشور است که در آن مشخص است که هر دستگاهی در سال دوم برنامه چه اقداماتی باید انجام دهد. دوم شعار سالی است که مقام معظم رهبری در اول فروردین در مشهد اعلام می‌کنند. در واقع آن شعار محور توجه و برنامه‌ریزی دستگاه‌ها تا پایان سال قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: نکته‌ی سوم برنامه‌ی بودجه‌ی سالیانه‌ای است که مجلس تصویب می‌کند و به اقتضای آن برنامه وظایفی به دستگاه‌ها سپرده می‌شود که طبیعتاً در آن چارچوب باید وضایف خود را انجام دهند. آنچه که در سال آینده به مجموعه وظایف دستگاه‌ها اضافه می‌کند ناشی از تغییر و تحولاتی است که در مسوولیت‌های مهم کشور مثل دستگاه قضایی رخ داده است و همچنین بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شده است.

او در پایان گفت: سال جدید هم که آخرین سال مجلس فعلی است و در آستانه‌ی انتخابات قرار می‌گیریم و معمولا در شش ماه دوم سال فضا، فضایی انتخاباتی در کشور می‌شود، بنابراین ما با توجه به این شرایط خاص وظایف ویژه‌‍‌ای را باید در نظر داشته باشیم؛ تدوین و استخراج در رابطه‌ با بیانیه‌ی گام دوم وظیفه‌ی تمام دستگاه‌ها و قوه‌های مختلف کشور است. و وظایفی  که از سوی مقام معظم رهبری ویژه‌ی دستگاه قضایی در این تغییر و تحولات  مطرح شد طبیعتا مزید بر این وظایف طبیعی خواهد بود.

رضا شریفی: نیاز به رفتارهای صرفه‌جویانه و انقباضی در همه‌ی نهادها است

عضو مرکزی حزب ندا با بیان اینکه به نظر می‌رسد سال 98 نسبت به سال 97 سخت‌تر خواهد بود، به انصاف نیوز گفت: بنابراین در همه‌ی نهادهایی که به نوعی از بودجه‌ی دولت استفاده می‌کنند نیاز به رفتارهای صرفه‌جویانه و انقباضی وجود دارد. به هر حال هم دولت و هم سایر نهادها باید به اصل رفتار براساس الگوی اقتصاد مقاومتی بیشتر توجه کنند و با صرفه جویی در هزینه‌ها و حذف هزینه‌های غیرضروری تلاش کنند که 98 سال بهتری برای مردم باشد و مشکلات اقتصادی آنها کمتر شود.

او همچنین درباره‌ی قوه‌ی قضاییه گفت: برای قوه‌ی قضاییه هم مهم‌ترین وظیفه‌ مبارزه با مفاسد و بویژه مفاسد در حوزه‌ی اقتصاد است. ضرورت پیدا می‌کند با جدیت بیشتری به بعضی از پرونده‌های  اقتصادی ورود کند. ضمن اینکه این خودش باعث  صرفه‌جویی در بودجه‌ی عمومی می‌‌‌‌‌شود و در کارآمد کردن سیستم قضایی هم موثر است تا بتواند پرونده‌های بیشتری را رسیدگی کند.

او در پایان گفت: همچنین قوه قضاییه باید حداقل امکانات و بودجه را  در مسیر صحیح هزینه کند، از بریز و بپاش جلوگیری کند و با نهادهایی که در اختیار او است، مثل سازمان بازرسی کل کشور و یا دادستانی‌های حوزه‌های مختلف، می‌توانند باهم دیگر برروی این مساله نظارت داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا