خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هلال احمر: هنوز از کمک‌های مردمی استفاده نکرده‌ایم

/ مدیرکل روابط عمومی هلال‌احمر در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز /

مدیرکل روابط عمومی هلال احمر می‌گوید: «تا به حال هر هزینه‌ای که برای امدادرسانی در سیل شده است از محل منابع داخلی خودمان بوده است و کمک های مردمی قرار است بعدا صرف جبران خسارات شود.»

سال گذشته، در ماجرای زلزله‌ی کرمانشاه برای کمک رسانی، افراد زیادی به صورت انفرادی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند که باعث ایجاد بی‌نظمی‌هایی در مناطق زلزله‌زده شد؛ با وجود زیاد بودن کمک‌ها، روستاهایی بدون امکانات مانده بودند.

بعد از وقوع سیل در بعضی شهرها در اوایل فروردین، حساب‌های شخصی افرادی که به صورت انفرادی در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی بودند بسته و سعی در تقویت اعتماد عمومی به هلال احمر و همراهی با آن شد تا تجربه‌ی تلخی مشابه کرمانشاه اتفاق نیفتد. بسیاری از کسانی که سال گذشته کمک‌های شخصی جمع‌آوری می‌کردند نیز حالا این کمک‌ها را به دست هلال احمر و گروه‌های فعالی که تجربه‌ی کافی در این زمینه دارند، می‌رسانند.

اسماعیل رمضانیاسماعیل رمضانی مدیر کل روابط عمومی هلال احمر درباره‌ی همکاری گروه‌های فعال در مناطق سیل‌زده به خبرنگار انصاف‌نیوز گفت: «همه‌ی گروه‌های امدادرسان با هم همکاری دارند، معاونت داوطلبان هلال احمر، برای جلوگیری از موازی‌کاری گروه‌ها و هماهنگی بیشتر در مناطق سیل‌زده، ستاد تشکیل داده تا موسسات خیریه و مردم نهاد با هم در ارتباط باشند.

در حدی که بتوانیم سعی می‌کنیم این هماهنگی‌ها صورت بگیرد، امدادرسانی این بار نسبت به زلزله‌ی کرمانشاه نظم بیشتری دارد، اما در بحران نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز منظم پیش برود.»

27 میلیارد، هزینه‌ی گلستان شد

به گفته‌ی اسماعیل رمضانی تا کنون حدود 27 میلیارد تومان برای سیل گلستان صرف شده شده است که کافی نبوده و بعد از این هم باید برای این خسارات هزینه کرد. رمضانی در اینباره گفت: «اعتماد‌سازی‌ها به هلال احمر نسبت به زلزله‌ی کرمانشاه خیلی بیشتر شده است؛ یکی از دلایل آن این بود که ما بعد از زلزله، با شفافیت تمام اعلام کردیم که با کمک‌های مردمی چه کار کردیم. 67 میلیاردکمک‌های مردمی جمع شد که خدماتی که انجام شد را به اطلاع صدا و سیما، روزنامه‌ها، مسوولان و حتی بعضی از سلبریتی‌ها رساندیم. همه‌ی هزینه‌هایی که از طرف اشخاص وگروه‌های دیگر شده بود به اندازه‌ی نصف مبلغی که در هلال احمر جمع شده بود نیز نبود.

در این اتفاق اخیر هم دوباره مبلغ هزینه‌هایی که تا شش ماه پیش در کرمانشاه شده بود را بازنشر کردیم و اعلام کردیم که چه اقداماتی توسط ما انجام شده است. در مورد سیل اخیر هم همین کار را دوباره انجام خواهیم داد.

در حال حاضر غیر از جمعیت هلال احمر گروه‌هایی مثل موسسه مهرآفرین، جمعیت امام علی، یک سری از گروه‌های جهادی و گروه‌های دیگر در این مناطق حضور دارند. در هشت استان حضور داریم. اوضاع گلستان کمی آرام شده است و فعلا تمرکز ما روی لرستان است. تعداد نیروهای ما کم و زیاد می‌شود ولی چیزی حدود 2400 نفر در لرستان در حال خدمت‌رسانی هستند.

تا به حال هر هزینه‌ای که شده از محل منابع داخلی خودمان بوده است. میزان هزینه‌ای که برای گلستان شده، حدود 27 میلیارد تومان است؛ برای بقیه‌ی نقاط هنوز آمار کاملی در دست نداریم. کمک‌های مردمی را بعدا صرف جبران خسارات می‌کنیم و در مرحله‌ی امدادرسانی از کمک‌های نقدی مردمی استفاده نمی‌کنیم.

بعد از آنکه از مراحل بحرانی گذر کردیم برای جبران کمبود منابع از کمک‌های مردمی استفاده می‌کنیم، در واقع اینطور نیست که روی کمک‌های مردمی برنامه‌ریزی کنیم، در این مرحله با این کمک‌ها جنس خریداری نمی‌کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جلب اعتماد به زور ، یک لحظه فکر شده است که بستن حساب های مورد اعتماد مردم به کمک رسانی لطمه میزند ، خب بزند نه ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا