خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمایندگان مجلس در هنگام سیل کجا بودند؟!

خبرآنلاین نوشت: در شرایطی که کشور در جریان سیل روزهای ابتدایی سال کشور نیازمند همراهی و حضور پررنگ همه قوا و مسئولان کشور بود اما نمایندگان در این میان کمترین حضور را در کنار سیل‌زدگان داشتند.

نمایندگان که با بروز کوچکترین و شاید در مواردی بی اهمیت ترین موضوع در کشور درخواست برگزاری جلسات فوق‌العاده یا نشست غیرعلنی (فارغ از نتیجه‌بخش بودن یا نبودن آن) را مطرح می‌کنند اما در جریان سیل اخیر که به جز یک الی دو استان همه کشور با آن به صورت مستقیم درگیر بودند به اذعان مردم کمترین سهم را در همراهی با سیل‌زدگان داشتند.

وسعت حادثه و حجم خسارت ها تا حدی بود که فضای بین المللی را به نیز واکنش واداشت با این حال واکنش های نمایندگان مردم در مجلس محدود به چند مصاحبه در خصوص میزان خسارت‌های مالی و جانی و لزوم ارایه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره و … بود و کمتر در قالب اقدامات عملیاتی و حضور در مناطق سیل زده نمود داشت.

این غیبت در حالی به محل انتقاد مردم و رسانه ها تبدیل شده است که نمایندگان بر این باورند که فعالیت شان در جریان سیل اخیر نه تنها کمرنگ نبوده بلکه با جدیت پیگیر مسائل مربوط به سیل زدگان بوده اند.هرچند حضور طولانی دکترلاریجانی رئیس مجلس،از نگاه مردم و رسانه ها دور نمانده،اما آیا تکلیف از دیگران ساقط شده است؟

سعیدی: حضور نمایندگان در مناطق سیل خیز ممکن بود دست و پا گیر باشد، تمرکزمان بر ارسال کمک ها بود

فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس دهم با تاکید بر اینکه نباید فعالیت نمایندگان را فقط محدود به حضور فیزیکی دانست به خبرآنلاین گفت: اینکه نمایندگان در تعطیلات کجا بودند در جریان نیستم ولی واقعیت این است که حادثه قابل پیش بینی نبود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم تمام تلاش‌مان را برای کمک به آسیب‌دیدگان به ویژه در بخش زنان، دختران و مادران به کار گرفته ایم، ادامه داد:  فاجعه تا اندازه ای گسترده است که رفتن و حضور نمایندگان ممکن است بیشتر دست و پا گیر باشد، بنابراین ما اقدامات خود را بر ارسال کمک ها متمرکز کردیم ضمن اینکه با آغاز به کار مجلس تمهیداتی را خواهیم اندیشید تا با کمک دولت مشکلات سیل‌زدگان را هر چه سریع تر به حداقل ممکن کاهش دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با رد ادعای حضور کمرنگ نمایندگان در جریان سیل اخیر در کنار سایر مسئولان، حضور رئیس مجلس در استان‌های سیل‌خیز را یادآور شد و گفت: علاوه بر رئیس مجلس، نمایندگان حوزه های درگیر سیل نیز در صحنه حضور داشتند؛ تاکید می کنم حضور سایر نمایندگان در مناطق سیل‌ زده ممکن بود دست و پا گیر بوده و روند امداد رسانی را مختل کند.

سعیدی تاکید کرد: بر این باروم زمانی که مقام معظم رهبری، دولت، سپاه و ارتش با همه توان در حال تدبیر امور و خدمات رسانی هستند نباید شرایطی به وجود آورد که منجر به موازی  کاری و اخلال در خدمت رسانی شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان در تمامی لحظات و حتی امروز در تماس با مناطق سیلزده در حال جمع‌آوری و ارسال کمک ها به مناطق بحران خیز هستند، تصریح کرد: قبول کنید هر چه حجم افرادی که در مناطق بحران زده بیشتر باشد کمک رسانی با مشکلاتی روبرو خواهد شد، در این شرایط باید کسانی راهی مناطق شوند که به عنوان متخصص بتوانند برنامه ریزی لازم را داشته باشند که در سیل اخیر دولت، سپاه، ارتش و بسیج حضور پررنگی داشتند.

احمدی لاشکی: وقتی مجلس جلسه نداشته باشد نماینده خیلی کاربردی ندارد

در حالی که نمایندگان مهم ترین دلیل برای عدم حضور در مناطق سیل زده را جلوگیری از ایجاد اخلال در روند کار گروه‌های امدادی و دولت و سایر نهادها عنوان می دانند اما قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس به تعطیلی خانه ملت در تعطیلات نوروز و در جریان سیل اخیر اشاره کرد و به خبرآنلاینگفت: باید نمایندگان را با حضور مجلس تعریف کرد بنابراین وقتی مجلس جلساتی نداشته باشد نماینده خیلی کاربردی ندارد زیرا نماینده باید از طریق مجلس کارها را پیگیری کند.

وی ادامه داد: البته نمایندگان حوزه هایی که درگیر سیل بودند شب وروز نداشتند بنابراین اینکه بگوییم حضور نداشتند بی انصافی است حتی در مواردی از استانداران بیشتر پای کار بودند. شخص بنده اگرچه در حوزه انتخابیه ام درگیر سیل نبودم اما بارها با استاندار و نمایندگان استان هایی که درگیر آسیب شدند تماس گرفتم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه شما باید نماد مجلس در این ایام را رئیس مجلس بدانید، تاکید کرد: شخص آقای رییس مجلس در تمام استان های در گیر سیل اعم از مازندران، در گلستان، لرستان، خوزستان و …  حضور پیدا کردند حتی امروز هم در دیدار با کارکنان مجلس بیشترین تاکیدشان بر حل و فصل مسائل مرتبط با سیل اخیر بود و اینکه مجلس باید به دنبال مصوباتی باشد که بتواند گره از کار آسیب دیدگان باز کند.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در زمان وقوع بحران باید دستگاه های اجرایی وارد عمل شوند، افزود: ببیند مجلس نمی تواند تصمیم احساسی بگیرد، هم اکنون فعالیت های مرتبط با امداد و نجات انجام شده و حال نوبت آن است که ما در مجلس تصمیمات عقلایی برای سیل زدگان بگیریم.

احمدی با بیان اینکه اگر مجلس در این شرایط یک جلسه فوق العاده مجلس برگزار می کرد بهتر بود، گفت: اما همان طور که عرض کردم اگر این جلسه برگزار نشد در جلسات شورای بحران استان ها آقای لاریجانی و نمایندگان استان های درگیر حضور داشتند.

نماینده مردم نوشهر و چالوش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس در جریان سیل اخیر کم کاری نکرده، افزود: فعالیت مجلس از فردا آغاز می شود که به احتمال بسیار زیاد تغییراتی در ردیف های بودجه انجام خواهد شد و در این زمینه مذاکراتی با دولت در حال انجام است و شما از فردا نقش برجسته مجلس را برای کمک به امور سیلزدگان را خواهید دید.

این نماینده مردم با انتقاد از طرح مباحث غیرکارشناسی در فضای مجازی، گفت: ببینید در فضای مجازی افراط و تفریط بسیار زیاد است به طوریکه یک زمانی گفته می شود چرا کسی برای بررسی نمی آید و آقایان مسئول کجایید؟ اما از طرفی هم زمانی که مسئولان حضور پیدا می کنندانتقاد می شود که چرا آمدید و هزینه خواب و خوراک و هواپیما را تحمیل کردید؟ این اظهارات در هر حالت زیبنده نیست. بر این باورم که باید در کنار مردم حضور داشت ولو اینکه اثر گذاری کم داشته باشد اما اگر حضور فیزیکی برای گرفتن عکس و نمایش باشد قابل قبول نیست، تاکید می کنم کار مجلس کار تخصصی و قانون گذاری است که از فردا آغاز خواهد شد و ثمرات آن را خواهید دید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا