خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستمزد یک میلیاردی مهران مدیری؟!

روزنامه‌ی جام جم نوشت: بعضی شنیده‌ها حاکی از آن است که مهران مدیری برای بازی در فیلم رحمان ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد تومان دستمزد دریافت کرده است. نقشی که هرچند بسیار کوتاه است، اما در تبلیغات محیطی به شدت از آن استفاده شده است.

در گزارش این روزنامه می‌خوانیم: حجم سئانس‌های اختصاص پیدا کرده به فیلم «رحمان ۱۴۰۰» تقریبا ۴ برابر فیلم «غلامرضا تختی» است.

تعطیلات نوروزی هم به ایستگاه پایانی خودش رسید و حالا خیلی‌ها دست و بدن خودشان را کش داده و راهی سر کار شده‌اند. این وسط، اما به جز دستگاه‌ها و نهاد‌های امدادی و خدمات‌رسان که از قضا در روز‌های نوروز امسال به دلیل سیل، روز‌های شلوغ و پرکاری را گذراندند، سینما‌ها هم فیلم‌های اکران نوروزی خود را روی پرده برده بودند و حالا بعد از سه هفته تقریبی، می‌شود یک ارزیابی نسبی از هشت فیلم اکران نوروزی داشت.

همان‌طور که در جریان هستید، فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «ژن خوک»، «چهار انگشت»، «رحمان ۱۴۰۰»، «پیشونی سفید ۳»، «زندانی‌ها» و «غلامرضا تختی» از چند روز مانده به تعطیلات نوروزی روی پرده رفته بودند. آماربازی و نموداربازی ما در این صفحه ناظر به فروشی است که این فیلم‌ها از اول فروردین تا ۱۵ فروردین ۹۸ داشته‌اند و آمار آن هم از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده که از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی محسوب می‌شود.

در کنار بررسی فروش این فیلم‌ها، نگاهی هم داشته‌ایم به فروش فروردین ۹۶ و ۹۷ که البته بخش قابل توجهی از رقم آن مربوط به اکران نوروزی بوده است.

همان‌طور که در نمودار میزان تماشاگران اکران نوروزی هم می‌بینید، دو فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی و «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در صدر جدول تعداد تماشاگران و میزان فروش قرار گرفته‌اند. منهای بحث‌های حاشیه‌ای که در مورد فیلم روستایی پیش آمد، اما اتفاقات و حواشی مربوط به «رحمان ۱۴۰۰» حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورد.

دستمزد یک میلیارد تومانی مدیری؟!

فیلم با نگاهی طنز به مساله آقازادگی و ژن خوب ساخته شده است. با این حال ظاهرا در پرداخت به این موضوع مانند دیگر کمدی‌های این سال‌های سینمای ایران با حجم قابل توجهی از شوخی‌ها و دیالوگ‌های جنسی همراه است. دیالوگ‌ها و پلان‌هایی که بعضا از شدت غلیظ و پررنگ‌بودن انتقاد‌هایی را هم فراهم آورده‌اند که چرا به دلیل این حجم از شوخی‌های جنسی برای آن محدودیت سنی قائل نشده‌اند. اتفاقی که احتمالا در میزان اقبال مخاطب به آن هم تاثیرگذار بوده است.

مهران مدیری، محمدرضا گلزار و سعید آقاخانی از بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌های اصلی را به عهده دارند. بعضی شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیری برای بازی در این فیلم حدود یک میلیارد تومان دستمزد دریافت کرده است. نقشی که هرچند بسیار کوتاه است، اما در تبلیغات محیطی به شدت از آن استفاده شده است.

پخش سینما در خدمت رحمان

نکته دیگر آن‌که تهیه‌کنندگی این فیلم به عهده علی سرتیپی است. فردی که طبق سامانه فروش سینمای ایران، دفتر فروش متعلق به او به تنهایی یک سوم سهم فروش سینمای ایران در سال ۹۷ را هم به عهده داشت. نکته جالب توجه دیگر آن‌که سرتیپی به جز دفتر پخش متعلق به خود در بعضی از سینما‌های شهرستان‌ها هم سهامدار است. با این تفاسیر عجیب نخواهد بود انتقاد‌هایی که به اختصاص سالن‌ها و سئانس‌های پرمخاطب سینما‌های کشور به «رحمان ۱۴۰۰» اختصاص یابد.

رحمان و فهرست بلندبالای سئانس‌های نوروزی

استخراج تعداد سئانس‌هایی هم که به این فیلم اختصاص پیدا کرده، این فرضیه را تایید می‌کند که این فیلم کمدی با حجم زیادی از سئانس‌های سینما توانسته خود را در صدر گیشه نگاه دارد. اتفاقی که نقد‌های یکی دو سال اخیر درباره همراهی مکانیزم پخش با آثار سینمایی را تایید می‌کند. برای فهم بیشتر ماجرا حجم سئانس‌های اختصاص پیدا کرده به «رحمان ۱۴۰۰» را با سئانس‌های فیلمی مانند «غلامرضا تختی» مقایسه کنید تا مشخص شود چرا اثری مانند تختی که در جشنواره فیلم فجر هم یکی از آثار تحسین شده جشنواره بود در رقابت نابرابر با «رحمان ۱۴۰۰» خاک شده و از گیشه اخراج می‌شود.

با این تفاسیر باید فکری برای این وضعیت کرد که تختی‌ها قربانی رحمان‌ها نشوند. حداقل آن‌که تختی‌ها امکان رقابت برابر با رحمان‌ها را داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا