خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نفر سوم انتخابات افغانستان از عبدالله حمایت کرد

زلمی رسول سومین نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ستاد انتخاباتی “اصلاحات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله پیوست.
به گزارش انصاف نیوز، این اتفاق می تواند شانس عبدالله را به شدت افزایش دهد.
گزارش بی.بی.سی از این اتفاق در پی می آید:
اتحاد دو گروه انتخاباتی در مراسمی در کابل با حضور نمایندگان و اعضای هر دو ستاد انتخاباتی و گروه “صلح و بازسازی” به رهبری گل‌آغا شیرزی اعلام شد. پیوستن زلمی رسول به تیم عبدالله عبدالله براساس موافقتنامه‌ای صورت گرفته که در آن از اهداف و برنامه‌های مشترک دو تیم گفته شده‌است.
زلمی رسول در انتخابات شانزدهم حمل در چارچوب گروه انتخاباتی “اعتدال، برابری و سازندگی” با سایر نامزدان رقابت کرد و براساس نتایج ابتدایی توانست ۱۱.۴۷ درصد آرا را بدست آورد و در مقام سوم قرار گیرد.
آقای رسول هنگام اعلام حمایت از گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت اگر انتخابات به دور دوم برود یا نرود، هر دو تیم متحد خواهند بود و برنامه‌های خود را مشترکا دنبال خواهند کرد.
زلمی رسول همچنین گفت: “تیم اعتدال، برابری و سازندگی پس از مشورت و نظرخواهی با اعضا و به خاطر دفاع از ارزش‌های دموکراتیک، حفظ ثبات سیاسی و تحکیم منافع ملی تصمیم گرفت که به تیم اصلاحات و همگرایی بپیوندد.”
این دومین نامزد انتخابات شانزدهم حمل است که پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات با گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله یکجا شده‌است. دو هفته پیش گل‌آغا شیرزی با گروه انتخاباتی خود “صلح و بازسازی” با آقای عبدالله یکجا شد.
عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوی در این مراسم گفت که حالا هر سه گروه انتخاباتی، یک تیم اند و به پیش خواهند رفت و تعهدات خود را در عمل ثابت خواهند کرد.
آقای عبدالله گفت که به اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری وقتی زیادی باقی نمانده و امیدوار است که دور اول انتخابات نتیجه بدهد.
او از عملکرد کمیسیون‌های برگزاری انتخابات انتقاد کرد و گفت که مشکلات و کمبودی هایی در روند انتخابات وجود داشت و “این مشکلات سوال‌هایی را برای مردم ایجاد کرده‌است که هنوز جواب داده نشده‌اند.”
آقای عبدالله از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواست که با وظیفه شناسی و توجه به مسئولیت‌های خود در مورد سرنوشت مردم، “سلیقه‌های شخصی خود را پیاده نکنند و زیر بار تهدید و زور نروند.”
کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در مورد اعلام نتایج ابتدایی ۱۲۱ مورد شکایت دریافت کرده که اکثریت آن از طرف ستاد انتخاباتی آقای عبدالله صورت گرفته‌است. این کمیسیون نتایج بررسی‌های خود را از رسیدگی به شکایت‌ها به کمیسیون انتخابات واگذار می‌کند و کمیسیون انتخابات به سوی اعلام نتایج نهایی می‌رود.
عبدالله عبدالله گفت که سوال‌های در مورد به تعویق افتادن دور دوم، تبصره‌های پیش از وقت در مورد اعلام نتایج و سرنوشت دور اول انتخابات ایجاد شده‌است و کمیسیون‌های انتخاباتی باید این مسایل را روشن کنند. آقای عبدالله افزود که برای تامین حق مردم افغانستان و مشروعیت‌دهی به انتخابات در کنار مردم خواهد ایستاد.
در مراسم پیوستن زلمی رسول به گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله حبیبه سرابی معاون دوم آقای رسول حضور داشت اما جای احمدضیا مسعود معاون اول آقای رسول خالی بود.
اگرچه در مورد دلیل عدم حضور آقای مسعود در این مراسم رسما چیزی گفته نشده‌است اما زلمی رسول گفت که هنوز برخی از اعضای گروهش به پیوستن به گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله به نتیجه نرسیده‌اند.
زلمی رسول گفت: “اگرچه اکثریت مطلق اعضای تیم با این تصمیم من موافق اند و از این تصمیم حمایت می کنند، این را نیز طبیعی می‌دانم که یک تعداد از اعضای تیم ما با توجه به موقف‌های شخصی یا گروهی‌شان تصمیم دیگری بگیرند و بعضی از اعضای تیم ما در حال تصمیم گیری اند و من امیدوارم که آن ها به ما بپیوندند.”
نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به اساس جدول از پیش تعیین شده کمیسیون انتخابات باید در ۲۴ ثور/اردیبهشت اعلام شود که اگر هیچ یک از دو نامزد پیشتاز نتوانند پنجاه درصد به اضافه یک رای را بگیرند، دور دوم انتخابات بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برگزار خواهد شد.
آقای احمدزی دومین نامزد پیشتاز دور اول انتخابات ریاست جمهوری به تازگی در مراسمی که از سوی اتحاد شوراهای حزب اسلامی به حمایت از او برگزار شده بود سخنرانی می‌کرد گفت که در انتظار برگزاری دور دوم انتخابات است.
همچنین دویچه وله آلمان گزارش داد:
زلمی رسول که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از نظر شمار آرا سوم شده بود، از عبدالله عبدالله حمایت کرد. عبدالله بیشترین رای را کسب کرده و با اشرف غنی احمدزی در دور دوم انتخابات رقابت خواهد کرد.
زلمی رسول روز یکشنبه (۱۱ مه/ ۲۱ اردیبهشت) در نشستی که به مناسبت اعلام حمایت‌اش از عبدالله عبدالله برگزار شده بود، گفت: «تیم اعتدال، برابری و سازندگی بعد از مشورت و نظرخواهی با اعضای خود به خاطر حفظ ثبات سیاسی و تحکیم وحدت ملی تصمیم گرفت که اگر انتخابات به دور دوم برود با تیم اصلاحات و همگرایی (عبدالله) اتحاد کند».
زلمی رسول در دور نخست انتخابات بیش از ۷۵۹ هزار رای به دست آورد که ۵/ ۱۱ درصد از آرا ریخته‌شده به صندوق‌ها را تشکیل می‌دهد. او فردی نزدیک به حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان برشمرده می‌شود. پیش از این گل آغا شیرزی نیز حمایت خود از عبدالله را اعلام کرده بود.
این در حالی است که روز جمعه شوراهای حزب اسلامی حمایت خود را از اشرف غنی احمدزی اعلام کرد. اشرف غنی احمدزی با کسب ۵/ ۳۱ درصد آرا بعد از عبدالله در جایگاه دوم مرحله نخست انتخابات قرار گرفت. عبدالله توانست ۹/ ۴۵ درصد آرا مرحله اول را از آن خود کند.
میر احمد جوینده، تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید ائتلاف‌های جدید سیاسی سبب می‌شوند تا همه اقوام خود را در جناح‌های انتخاباتی ببینند: «به هر اندازه ترکیب‌های قومی بیشتر باشد، به نفع کشور است. این ائتلاف‌ها از مشکلات قومی و زبانی در انتخابات جلوگیری می‌کنند».
اشرف غنی احمدزی برای شرکت در دور دوم انتخابات ابراز آمادگی کرده است. اما عبدالله عبدالله هنوز پافشاری می‌کند که اگر به شکایت‌ها رسیدگی شود، نتیجه انتخابات در دور نخست مشخص می‌شود.
عبدالله در نشست روز یکشنبه تاکید کرد که سوال‌های حل نشده‌ای در مورد فعالیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی وجود دارد: «تبصره‌های پیش از وقت در مورد رفتن به دور دوم انتخابات وجود دارد؛ پامال شدن قانون در موارد مختلف که شما در مورد آن شنیده‌اید. همه این‌ها سوال‌های حل ناشده است در ذهن مردم افغانستان».
با وجود این، تشکیل صف‌های جدید انتخاباتی و پیوستن نامزدهای بازنده به وی نشان‌دهنده آمادگی او برای رقابت در دور دوم است.
عبدالله گفت: «کمیسیون‌های محترم مشکلاتی در راه انجام وظایف خود داشتند. امروز هم که ما این جا صحبت می‌کنیم مسئولیت متوجه کمیسیون شکایات انتخاباتی است و به نمایندگی از مردم افغانستان و تیم‌های انتخاباتی صدا می‌کنیم که وظایف خود را در راستای قانون عادلانه و شفاف به سر برسانند».
کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی همواره تاکید کرده‌اند که بر اساس قانون عمل می‌کنند و به نفع هیچ یک از نامزدان انتخابات کار نخواهد کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا