خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مانع تازه بر سر راه پیمان جهانی برای کاهش تولید نفت

پیمان جهانی برای کاهش تولید نفت و نجات بازار از فروپاشی این بار  به مشکل تازه‌ای برخورد کرد.

به گزارش ایسنا، در حالی که هنوز معلوم نیست آیا اوپک پلاس اختلافاتش با مکزیک را به منظور نهایی کردن توافق کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز و اجرای آن حل کرده است، نمایندگان این گروه اظهار کردند که برخلاف امید اوپک پلاس برای کاهش تولید پنج میلیون بشکه در روز از سوی کشورهای خارج از این گروه، در بیانیه پایانی وزیران انرژی کشورهای گروه جی ۲۰ هیچ اشاره ای به کاهش تولید نشد.

موانع دیپلماتیک روی تلاشها برای احیای بازار نفت از سقوط آزاد که دولتها و شرکتهای سراسر جهان را تحت فشار مالی شدیدی قرار داده، سایه تردید افکنده است. کاهش تولید تصویب شده از سوی گروه اوپک پلاس که بزرگترین کاهش توافق شده در تاریخ نفت و مورد حمایت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا است، به جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه خاتمه خواهد داد.

آن لوییس هیتل از شرکت مشاوره وود مک کنزی در این باره گفت: حتی اگر این توافق به درستی اجرا نشود، برای بازار اهمیت قابل توجهی خواهد داشت و پایبندی جزئی به توافق که مکزیک خواستار آن است، مانع از این نخواهد شد که توافق کاهش تولید روی عوامل بنیادین عرضه و تقاضا در بازار تاثیر قابل توجهی بگذارد.

همه کشورهای عضو گروه اوپک پلاس با کاهش ۱۰ درصدی تولید جهانی موافقت کرده اند. مکزیک اصرار دارد که به جای ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهشی که اوپک پلاس درخواست کرده است، تنها می تواند تولیدش را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و حاضر به تصویب توافق روز پنج شنبه نشد.

اما اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک اعلام کرده که در تماس تلفنی با ترامپ، این مسئله حل شده و آمریکا به جای مکزیک ۲۵۰ هزار بشکه در روز از تولیدش را کاهش خواهد داد. با این حال هنوز معلوم نیست که آیا عربستان سعودی چنین پیشنهادی را می پذیرد یا خیر.

به نظر می رسد روسیه راضی است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه توافق اوپک پلاس را کاملا قابل قبول دانسته و آن را بسیار مثبت ارزیابی کرده است.

فاتح بیرول، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی که یکی از چهره های دیپلماتیک در واسطه گری برای توافق کاهش تولید جهانی نفت بود، اظهار کرد: نوسان شدیدی که در بازارهای نفت مشاهده می کنیم، به زیان اقتصاد جهانی است به خصوص در شرایطی که کار چندانی از دست ما برنمی آید.

اگر عربستان سعودی بر موانع چیره شود و جهان را برای کاهش تولید ۱۵ میلیون بشکه در روز هدایت کند، یک دستاورد تاریخی خواهد بود. با این حال این میزان کاهش تنها بخشی از کاهش ۲۰ تا ۳۵ میلیون بشکه در روز تقاضا را جبران می کند زیرا همچنان میلیونها نفر در قرنطینه بسر می برند و کسب و کارها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تعطیل مانده اند.

بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز پنج شنبه بیش از ۹ درصد سقوط کرد و در پایین ۲۳ دلار در هر بشکه بسته شد زیرا معامله گران و تحلیلگران کاهش تولید توافق شده میان اعضای اوپک پلاس را برای جلوگیری از اشباع عرضه بازار بسیار اندک ارزیابی کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جیووانی استونو، تحلیلگر کالا در گروه “یو بی اس” اظهار کرد با توجه به احتمال افت ۲۰ درصدی تقاضا برای نفت در سه ماهه دوم امسال، بر این باوریم که کاهش تولید توافق شده میان اعضای اوپک پلاس برای جلوگیری از رشد چشمگیر ذخایر نفت در هفته های آینده کافی نخواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا