خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل بی بی سی از انتخابات اسرائیل

به گزارش شفقنا به نقل از بی بی سی اسراییلی‌ها درحالی روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین به مراکز اخذ رای خواهند رفت که «بی‌بی» (بنیامین نتانیاهو) به وضوح برای بقای خود در سیاست رژیم صهیونیستی نبرد می‌کند. درحقیقت بیشتر ناظران معتقدند انتخابات روز سه‌شنبه نوعی همه‌پرسی برای نتانیاهو محسوب می‌شود.

نتانیاهو برای پنجمین بار قصد دارد نخست‌وزیر اسراییل شود. اگر او موفق شود، رکورد دیوید بن‌گوریون را خواهد شکست. اما او برای رسیدن به این آرزو دستکم دو مشکل اساسی دارد. اول پرونده‌های فساد مالی که در دادستانی اسراییل گشوده شده و دومی «بنی گانتس» که سرسخت‌ترین رقیب او در چندسال اخیر به حساب می‌آید. نتانیاهو، گانتس و دیگر رقبا را به دریافت کمک از ایران متهم کرده است. دلیل او هم حمایت بنی گانتس و «یائیر لاپید»،‌ رهبران حزب آبی و سفید از توافق هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر، گاتس هم نتانیاهو را سیاستمداری فاسد معرفی کرده که تنها برای منافع خود تلاش می‌کند. گاتس معتقد است «بی‌بی» خطری برای دمکراسی اسراییلی است. این فرمانده سابق ارتش می گوید اسرائیل به رهبری نیاز دارد که به مردم دروغ نگوید، بین شهروندان یهودی و عرب اختلاف نیندازد و منافع شخصی اش را به مصالح کشور ترجیح ندهد.

گانتس به خاطر شکست دادن نتانیاهو ائتلاف آبی و سفید ایجاد کرده و با لاپید(مجری سابق تلویزیون) همپیمان شده است. او به خوبی از اتهامات مربوط به فساد مالی نتانیاهو و همسرش سارا استفاده کرده و حملات دقیقی علیه آنان تدارک دیده است. شبکه‌های اجتماعی در اسراییل نیز در آستانه انتخابات به شدت داغ هستند و طرفداران دو حزب اصلی مدام با حملات و اتهامات مختلف و شبانه‌روزی، آزار می‌دهند.

بااین حال واقعاً نمی‌توان گفت کسی که در انتخابات روز سه‌شنبه پیروز شود، حتماً نخست‌وزیر آینده اسراییل خواهد شد. درحقیقت هیچ نشانه‌ای از اینکه یک حزب (مثلاً لیکود، کارگر یا حزب آبی و سفید) به طور کامل همه کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورد، دیده نمی‌شود. به همین خاطر احتمال اینکه دولت بعدی در اسراییل، ائتلافی باشد، بسیار زیاد است. البته هر نامزدی که بتواند از ۲۱۰ کرسی «کنیست»، ۶۱ کرسی را به دست بیاورد، نخست وزیر خواهد شد؛ هرچند برخی ناظران معتقدند نتانیاهو به خاطر کسب حمایت راست‌های افراطی و مذهبیون در جامعه اسراییل قادر به شکست گانتس خواهد بود.

نکته بعدی در مورد انتخابات اسراییل آن است که دیگر صلح با فلسطین در آن اولویت ندارد. حقیقت آن است که جامعه اسراییلی دیگر چندان امیدی به یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای صلح با فلسطین و یا تشکیل دو دولت مستقل ندارد. لیکود به رهبری نتانیاهو که با حمایت‌های اخیر ترامپ رییس جمهور آمریکا، رسماً اعلام کرده که فلسطین هرگز کشور نخواهد شد. گانتس و دیگران نیز با اینکه راه‌حلی برای «جداسازی» فلسطین از اسراییل ارائه داده اما به طور واضح از تشکیل یک کشور مستقل به نام فلسطین سخن نگفته است. در مورد قدس نیز، تقریباً همه احزاب شهر بیت‌المقدس را پایتخت ابدی اسراییل می‌دانند و حقی برای فلسطینی‌ها قائل نیستند. درمورد کرانه باختری نیز، نتانیاهو به وضوح از الحاق این منطقه به خاک اسراییل سخن گفته اما حزب گانتس بر تداوم کنترل اسراییل بر این منطقه تاکید کرده است. حزب کارگر اسراییل هم که صلح مشهور با فلسطینی‌ها را در دهه ۹۰ میلادی منعقد کرد، اکنون اقبال زیادی در میان مردم اسراییل ندارد. اکنون جامعه اسراییلی به مرزی از افراطی‌گری رسیده که احزاب چپ توانایی عرض اندام ندارند و گروه‌های مختلف سیاسی برای تداوم حیات خود باید خود را راست و افراطی نشان دهند.

به طور کلی ۶/۳ میلیون اسراییلی حق شرکت در انتخابات روز سه‌شنبه را دارند. نزدیک به یک میلیون نفر از واجدان شرایط یهودی ارتدوکس هستند و هرچه رهبران مذهبی و خاخام‌ها بگویند، انجام می‌دهند. اعراب هم که یک پنجم جمعیت اسراییل را تشکیل می‌دهند تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند و احتمالاً بیش از نیمی از آنها در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

به همین خاطراست که بنیامین نتانیاهو شعار “بیبی” یا “طیبی” می دهد. رهبر حزب لیکود به هوادارانش می گوید که اگر او (که در کشورش به بی بی شهرت دارد) پیروز نشود قدرت را افرادی چون طیبی (احمد طیبی، از سیاستمداران عرب عضو پارلمان) در دست خواهند گرفت.

دیگر رقبای نتانیاهو و لیکود در انتخابات پیش‌رو، «آوی گابی» از حزب کارگر، ائتلاف راست‌ها به رهبری «نافتالی بنت»، «مرتز» با پیشتازی «تامار زاندبرگ»، حزب ییسراییل بیت‌نو به رهبری آویگدور لیبرمن و حزب «زیهوت» هستند.

در هر صورت می‌توان گفت نتانیاهو با تهدید دادستان ها مبنی بر اتهام های اختلاس و رشوه گیری از سویی و ائتلافی از میانه روها، چپ‌ها و ژنرال‌های سابق به رهبری بنی گانتس از سوی دیگر رو به رو است. باید منتظر ماند و دید آیا جامعه افراطی شده اسراییل، برای انتخاب بک نخست‌وزیر جدید آماده است یا خیر؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا