خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای آزادی اعدامی محکوم به قصاص پس از ۱۳ سال

خبرگزاری تسنیم نوشت: رئیس کل دادگستری استان البرز گفت که یک محکوم به قصاص نفس که برای ۱۳ سال در حبس بود با تلاش قضات شعبه اول کیفری یک و خیرین کرجی با گذشت اولیای دم از حق قصاص خود آزاد شد.

حسین فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه در یک پرونده، محکوم به قصاص نفس برای ۱۳ سال در زندان و در انتظار اجرای حکم بود گفت: متهمی پس از ارتکاب قتل عمد همسر خود از سال ۱۳۸۹ در زندان مرکزی کرج در حال تحمل حبس برای اجرای حکم قصاص بود که با وجود قطعیت رای در سال ۱۳۹۲ در شعبه ششم دیوان عالی کشور همچنان بلاتکلیف مانده بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: با وجود اینکه حکم صادره قطعی و لازم الاجرا است ولی از تاریخ صدور رای قطعی، اولیای دم مقتول نسبت به پیگیری اجرای حکم و درخواست قصاص اقدام نکرده و محکوم را برای سال‌ها بلاتکلیف گذاشته بودند.

وی با بیان اینکه محکوم در سال ۱۴۰۱ در راستای اجرای ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تقاضای تعیین تکلیف می کند به نحوی که یا حکم قصاص اجرا شود یا گذشت و مصالحه کنند در غیر این صورت به قید وثیقه آزاد شود متذکر شد: لذا شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز در اجرای قانون مزبور وی را بابت جنبه عمومی جرم به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد و مقرر شد با اتمام حبس با تودیع وثیقه آزاد شود که محکوم به دنبال تامین وثیقه بود ولی در این فاصله با پیگیری‌های انجام شده توسط قضات شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز و با استفاده از ظرفیت خیرین کرجی، اولیای دم بالاخره تعیین تکلیف کرده و اعلام کردند با دریافت مبلغی حاضر به گذشت هستند که این مبلغ توسط خیرین کرج فراهم شد و محکوم پس از ۱۳ سال از زندان آزاد شد.

وی با تقدیر از تلاش چندین ماهه قضات شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز در این پرونده تصریح کرد: اتفاق امروز قطعا بدون گذشت از حق قصاص توسط اولیای دم و همچنین همراهی خیرین اصناف و بازاریان استان البرز در فراهم آوردن زمینه آزادی، میسر نبود.

عالی ترین مقام قضایی استان البرز همچنین متذکر شد: یکی از اتفاقات بسیار خوب و تاثیرگذار در این جلسه قضایی این بود که خیرین البرزی متعهد شدند پس از آزادی این فرد محکوم به قصاص، زمینه اشتغال وی و فرزندش را فراهم آورند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا