خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سواستفاده‌ی ایرانسل از پیام‌های اضطراری +[توضیح]

/ گفت‌وگوی انصاف نیوز با یک کارشناس ارتباطات /

شرکت‌های اپراتور تلفن همراه وظیفه دارند در شرایط اضطراری از طریق  «اس ام اس سی بی» به کاربران خود اطلاع‌رسانی کنند، اما به گفته‌ی کاربران شرکت ایرانسل، این شرکت در میان پیام‌هایی که از طرف ستاد مدیریت بحران جهت حفظ نکات ایمنی در سیل و بارندگی ارسال می‌کند، پیام‌های تبلیغاتی هم برای مخاطبان خود می‌فرستد که این موضوع واکنش‌های زیادی از طرف کاربران به دنبال داشته است. روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه‌ی اجتماعی بر این باور است که کار شرکت ایرانسل شبیه مسافرکشی با خودروی آمبولانس است، در صورتی که از این ماشین فقط باید در مواقع اضطراری استفاده کرد.

این کارشناس ارتباطات بهرمندی اقتصادی ایرانسل از این امکان را محکوم می‌کند و در ادامه می‌گوید: «در درجه‌ی اول باید بدانیم که سیستم سرویس پیغام کوتاه پخش سلولی (اس ام اس  سی بی) چه کاربردی دارد. سرویس پیامک امکان انتقال یک پیام از یک خط تلفن به خط تلفن دیگر را فراهم می‌کند، اما پخش سلولی این امکان را می‌دهد که یک منبع به چندین خط در یک منطقه پیام ارسال کند. به عبارت دیگر پخش سلولی برای رساندن همزمان پیغام‌ها به چند کاربر در یک محدوده‌ی مشخص طراحی شده است.

پخش سلولی یک سرویس پیغام رسانی یک به چند در یک محدوده‌ی جغرافیایی خاص است که برای اطلاع رسانی در سراسر کشور یا در سراسر یک شهر، گزارش هواشناسی، پیغام رسانی انبوه و انتشار اخبار بر اساس محل استفاده می‌شود، اما ممکن است عده‌ای از این سرویس در راه اقتصادی نیز بهره ببرند. اگر گمان ما بر این باشد که این سرویس برای شرایط بحرانی است، قطعاً بهره‌برداری اقتصادی از آن اشکال دارد.»

برای «اس ام اس سی بی» کاربرد اضطراری تعریف کنیم

مهرجو با اشاره به مشکلاتی که با استفاده‌ی اقتصادی از این پیام‌رسان به وجود می‌آید گفت: «مشکل اساسی که پیش می‌آید این است که ممکن است افراد به دلیل عدم تمایل به دریافت این پبامک‌ها ، این سیستم را مسدود کنند و در صورت بروز حادثه، از پیام‌های اضطراری مطلع نشوند.

اینجا موضوع حقوق انسان‌ها در میان است، آنها حق دارند انتخاب کنند که می‌خواهند از این خدمات استفاده کنند یا خیر ولی اگر کاربرد اضطراری برای آن تعریف کنیم، مسأله قدری پیچیده‌تر می‌شود. آیا می‌توانیم از آمبولانس به عنوان یک خودروی مسافربری استفاده کنیم؟ برای مثال بگوییم در مواقعی که بیکار است بیاید در خیابان مسافرکشی کند؟ چه مشکلی پیش می‌آید؟ پاسخ مشخص است، این خودرو در زمان اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد و همیشه باید آماده باشد.

در مورد سرویس سلولی نیز همین طور است. در حوادث مختلفی که در دنیا اتفاق ‌افتاده از این سرویس برای اطلاع رسانی به افرادی که در معرض خطر قرار دارند، استفاده شده است. برای مثال این سیستم در بمب گذاری ۷ جولای ۲۰۰۵ لندن یا در سونامی در آسیا استفاده شد. اپراتور سریلانکایی توانست تا اطلاعات اضطراری را  برای اخطار دادن در مورد موج‌هایی که در حال آمدن هستند و برای دادن اخبار جدید و همینطور برای هدایت مردم به مراکز توزیع و تدارکات استفاده کند.

بنابراین استفاده‌ی اقتصادی از این قابلیت صحیح نیست، طبیعی است که قانون‌گذاران و دستگاه‌ قضا می‌توانند بنا به اهمیت این موضوع به آن ورود کنند و اپراتورها را از این کار نهی کنند.»

ایرانسل در صفحه‌ی توییتر خود پاسخی به یکی از کاربرانی که به این موضوع انتقاداتی را مطرح کرده است داده که در ادامه می‌بینید:

انتقاد کاربر توییتر
پاسخ ایرانسل

 

واکنش آذری جهرمی: اتفاقا تخلف همین‌جاست #کلاه_شرعی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا