خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از سیل در خوزستان

گزارش ایسنا از آخرین خبرها از سیل در خوزستان را در ادامه می‌خوانید:

آورد آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون در روز گذشته افزایش یافت و نگرانی از زیر آب رفتن بیشتر روستاهای حاشیه و پایین دست و پیشروی آب سوی اهواز در فضای مجازی دست به دست می‌شد و از آن سو مسئولین خوزستان و کشور همچون وزیر کشور در بازدید از نحوه مدیریت مناطق سیل زده به مردم اطمینان دادند که سیلاب در حال کنترل شدن است و مشکلی اهواز را تهدید نمی کند.

گروهی از سیل زده‌ها نیز همچون روزهای گذشته به سوی اردوگاه‌های تعیین شده رفتند، گروهی نیز با بیان اینکه نمی توانند خانه و کاشانه و به عبارتی همه زندگی‌شان را رها کنند، بر پشت بام منازل‌شان ماندند و گروهی دیگر هم که به این نتیجه رسیدند حالا حالاها آب قصد فروکش کردن و ترک روستاهایشان را ندارد و مجبورند خانه های سست شده از سیلاب را رها کنند، با پای تا نیمه در آب فرو رفته وسایل مورد نیازشان را به سوی اردوگاهها انتقال دادند.

حالا سیل زده های خوزستان یک بار دیگر مثل جنگ زده های سال های دهه 60 زندگی شان را رها کرده اند و به استانهای دیگر و مناطق دیگر استان پناه آورده اند و در این میان از کمبود مایحتاج اساسی با وجود تلاش ها و کمک های صورت گرفته از سوی دولت و مردم به دلیل وسعت زیاد خرابی‌ها گلایه دارند.

حالا سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از جوانان خواسته به یاری سیل زده های خوزستان بشتابند و اضافه کرده، “جوانانی که دوران دفاع مقدس را درک نکردند، امروز باید در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کنند و افرادی که به دنبال این هستند که به دفاع از حرم بپیوندند، امروز دفاع از حرم در خوزستان است و خدمت به مردم سیل‌زده بهترین جهاد است.”

حالا آورد آب کرخه به دلیل باران های پیش رو و نیز سیلاب های سرازیر شده از بالادست با سرعت هر چه تمام‌تر در حال سرازیر شدن به سوی پایین دست همچون روستاهای شهرستان‌های دزفول، شوشتر، شوش، اهواز، دشت آزادگان، حمیدیه و سوسنگرد است و مدیریت بحران در حال تلاش برای مهار سیلابها و هدایت آن به سمت دریا و جلوگیری از آبگرفتگی تاسیسات در مسیر آب است.

از آن طرف هم در مقطع اهواز در حال تلاش برای مهار پس زدگی فاضلاب و نیز باز ماندن کامل جاده های بین شهرها همچون اهواز اندیمشک، اهواز آبادان و اهواز شوش هستند و تلاش برای اینکه به تاسیسات نفتی و برقی اطراف اهواز آسیبی وارد نشود؛ به عنوان مثال گفته شده ورود آب به هورالعظیم مانع از فعالیت میدان نفتی در هور نشده و یا شکسته شدن سیل بند شیبان نگرانی برای ورود آب به شهر اهواز و نیروگاه رامین ایجاد نکرده و شرایط در حال کنترل شدن است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از زمان وقوع سیلاب تا روز گذشته ۲۱۰ روستا در خوزستان به صورت کلی و جزئی تخلیه شده است و  ۷۸ روستا در سطح خوزستان دچار آبگرفتگی شده‌اند. ۴۸ اردوگاه جهت اسکان اهالی این روستاها در نظر گرفته شده و این اردوگاه‌ها در اهواز، باوی، شوشتر، الهایی، بستان، حمیدیه، شوش، دشت ازادگان، هویزه، شادگان، کارون برپا شده‌اند. هم‌چنین ۶۲ هزار واحد مسکونی در سیلاب دچار آسیب شده‌اند و ۵۱ هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از اختصاص 20 فروند قایق برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان از محل کمک‌های کشور آلمان به ایران خبر داد.

اهالی روستای سیل زده هلاف از توابع شهرستان حمیدیه به تپه های اطراف این روستا پناه برده اند. روستای هلاف به زیر آب رفته است.

خسارت تاکنون ۴۰ هزار میلیارد ریالی سیل به خوزستان / ۹۷ درصد حجم سدها پر شده است

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از وارد آمدن خسارت 40 هزار میلیارد ریالی بر اثر سیلاب در خوزستان خبر داد.

کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: بر اساس برآورد اولیه وقوع سیلاب اخیر در خوزستان تا این لحظه 40 هزار میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرده است؛ این خسارات در بخشهای کشاورزی، مسکن شهری و روستایی، عشایر، راه‌های ارتباطی، معابر شهری، برق، گاز، ماشین‌آلات و تاسیسات زیربنایی بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با این سیلاب گفت: بازگشایی 13 انشعاب از خروجی‌های کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به منظور تسریع در خروج سیلاب، احیاء کانال بحره در پایین‌دست اهواز به منظور انتقال بخشی از سیلاب به تالاب شادگان و کاهش سیلاب ورودی به دارخوین و خرمشهر، شناسایی 513 نقطه بحرانی و ترمیم و استحکام‌بخشی سیل‌بندها با کمک بخش‌های دولتی و خصوصی، پایداری آب غدیر و کانال پای پل و احیای کانال سلمان با توجه به کدورت رودخانه در هنگام سیلاب از جمله اقدامات مهم برای مقابله با این پدیده بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت بارش و سدها در خوزستان بیان کرد: میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون حدود 500 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 275 درصد و نسبت به بلند مدت 70 درصد افزایش داشته است. همچنین میزان آورد سدهای خوزستان در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته 350 درصد و نسبت به بلند مدت 65 درصد افزایش داشته است.

وی مجموع کل ظرفیت سدها را 22 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حدود 97 درصد مخازن این سدها  پر شده است.

نگرانی در مورد شکستن سد کرخه، بی‌معنی است/ کارون ثابت می‌ماند

اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست کمیته فرهنگی کارگروه ملی جامعه و دانشگاه با اشاره به انتشار مطالبی در مورد وضعیت سد کرخه در جامعه، اظهار کردند که از نظر علمی، موضوعی مانند شکسته شدن سد کرخه، بی‌مورد است و نیازی نیست نگران چنین موضوعی باشیم.

نشست کمیته فرهنگی کارگروه ملی جامعه و دانشگاه امروز (سه‌شنبه، 20 فروردین‌ماه) با حضور اعضای هیات علمی دانشکده علوم آب، در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

دکتر مهدی قمشی، رییس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست درباره موضوع وضعیت سدها و رودخانه‌های استان، گفت: در حال حاضر وضعیت دز، کرخه و کارون پایدار است. خروجی سد کرخه هم‌اکنون 1800 مترمکعب بر ثانیه است و این در حالی است که در روزهای گذشته خروجی به 2500 مترمکعب بر ثانیه نیز رسیده بود. ورودی آب به این سد نیز 1500 مترمکعب بر ثانیه است و این شرایط فعلا پایدار است.

وی افزود: به دلیل آنکه در حال حاضر مخزن سد کرخه پر است، بین ورودی و خروجی، عدم توازن برقرار است و با وجود آنکه ورودی به سد، 1500 مترمکعب است، خروجی 1800 است تا مقداری از آب پشت سد تخلیه شود و آماده بارندگی‌های پیش رو باشیم. در نتیجه از نظر شرایط، در حال حاضر در وضعیت پایدار هستیم.

قمشی تصریح کرد: در حال حاضر خروجی سد دز نیز 1500 مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد گتوند نیز 900 مترمکعب بر ثانیه است و این شرایط تا دو روز آینده ثابت است. این در حالی است که خروجی سد دز به 3500 مترمکعب بر ثانیه نیز رسیده بود و اکنون کاهش یافته است.

رییس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به پیش‌بینی وقوع بارندگی در حوزه‌های دز، کرخه و کارون در ابتدای هفته آینده، گفت: پیش‌بینی شده است که حدود 60 تا 70 میلی‌متر بارندگی در این حوزه‌های آبریز به وقوع بپیوندد که البته باید دید پیش‌بینی‌ها تا چه حد به وقوع می‌پیوندد. پیش‌بینی‌ها بسیار متغیرند و باید به پایان هفته نزدیک‌تر شویم تا بتوان دقیق‌تر صحبت کرد و امیدواریم این سامانه به سمت مناطق مرکزی کشور تغییر مسیر دهد.

وی ادامه داد: به هر حال، بارندگی، ورودی سدها را افزایش می‌دهد. در حال حاضر در دز و کارون، در مجموع 800 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی وجود دارد و با توجه به تخلیه‌ای که هم‌اکنون در حال انجام است، این ظرفیت تا پایان هفته به یک میلیارد مترمکعب خواهد رسید. بنابراین اگر این میزان بارش در حوزه‌های دز و کارون نیز به وقوع بپیوندد، با توجه به ظرفیت خالی موجود، توان کنترل خروجی وجود دارد و وضعیت رودخانه کارون در اهواز تغییری نخواهد کرد. در حوزه دز نیز در صورت تحقق بارندگی‌ها و افزایش دبی، منطقه شعیبیه مجدد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

قمشی گفت: در صورت وقوع بارندگی، دبی رودخانه کارون تا دو هفته آینده به همین میزان فعلی ثابت می‌ماند و در صورتی که بارندگی رخ ندهد، از هفته آینده میزان آب رودخانه سانتی‌متری کاهش می‌یابد.

وی در مورد وضعیت حوزه آبریز کرخه، تاکید کرد: سد کرخه ظرفیت خالی ندارد و در حال حاضر هرچه ورودی به سدهای سیمره و کرخه وجود دارد، مستقیم تخلیه می‌شود و به همین دلیل تغییرات ارتفاع در مخزن سد نیز اندک است. برای کنترل وضعیت کرخه، ضرورت دارد در مسیر سد کرخه، از ظرفیت‌های موجود در سد سیمره به منظور کنترل بارش‌های محتمل، استفاده شود.

دکتر محمود کاشفی‌پور، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: سدسازی و فرآیند عملکرد سدها، مقوله پیچیده‌ای است و نمی‌توان به‌سادگی آن را تحلیل و بررسی کرد. اینگونه نیست که مثلا اگر جریان ورودی آب به سدی افزایش یافت، بگوییم اکنون ممکن است سد بشکند!

وی با اشاره به شرایط فعلی سد کرخه، افزود: بنده این سد را بارها بازدید کرده‌ام و در زمان ساخت آن نیز حضور داشته‌ام. اعتقاد راسخ دارم که مشکلی برای سد کرخه ایجاد نخواهد شد و نگرانی برای موضوعی مانند شکستن سد، بی‌مورد است؛ ولی ممکن است در صورت تداوم بارندگی‌ها در بالادست، دبی خروجی از این سد افزایش یابد.

عطیش(تشنه)، روستایی از توابع بخش سویسه شهرستان کارون در استان خوزستان است که پس از طغیان رودخانه، تنها راه ارتباطی این روستا به زیر آب رفت و اهالی آن با قایق تردد می کنند.

در پی بالا آمدن سطح آب و افزایش دبی رودخانه کرخه در شهر حمیدیه، تعدادی از مردم این شهر و روستاهای اطراف آن در کمپ اسکان هنرستان ولایت این شهر اسکان داده شده‌اند.

همچنین آب رودخانه‌های اطراف روستای شیخ زهرآب از توابع شهرستان حمیدیه در حال پیشروی است.

لزوم به تعویق افتادن زمان برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه بخشی از کشور با مشکل سیل مواجه شده است و این مساله شرایط داوطلبان و آرامش آن‌ها را برای شرکت در آزمون‌های مختلف به مخاطره انداخته است، لازم است که این آزمون‌ها با تاخیر انجام شود تا حق استان‌های سیل زده ضایع نشود.

علی گلمرادی درخصوص لزوم تاخیر در زمان برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش، اظهار کرد: در این زمینه تقاضاهای بسیار زیادی از استان‌های سیل زده به مجلس ارسال شد و اظهارات آن‌ها نیز با توجه به شرایط خاص و مشکلاتی که برای تعداد زیادی از داوطلبان و دانشجویان پیش آمده است اظهارات درستی بود.

مرز چذابه تا اطلاع ثانوی تعطیل است

ناظر گمرکات خوزستان گفت: مرز چذابه تا اطلاع ثانوی به علت وقوع سیلاب و مسدود شدن راه ارتباطی تعطیل است.

غلامرضا بلوطی میرزا اظهار کرد: راه‌های ارتباطی مسیر مرز چذابه دچار آبگرفتگی شده‌اند و شرایط تردد در این مسیر به شکلی است که تصمیم گرفتیم پایانه مرزی چذابه را تعطیل اعلام کنیم.

وی افزود: با تصمیم مدیریت بحران دشت آزادگان به علت سیلاب و مسدود شدن راه ارتباطی مرز چذابه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

ناظر گمرکات خوزستان خاطرنشان کرد: از صادرکنندگان تقاضا می‌شود از مرزهای دیگری برای صادرات کالای خود اقدام کنند زیرا این پایانه مرزی تعطیل است و امکان صادرات از آن وجود ندارد.

بلوطی میرزا گفت: با بهبود شرایط منطقه و فروکش کردن آب در مسیرهای مواصلاتی به پایانه در خصوص بازگشایی مرز و از سرگیری روند صادرات تصمیم گیری خواهیم کرد.

پیش‌بینی بارش شدید در شمال خوزستان

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به این که پنج شنبه (۲۲ فروردین) در غالب استان‌های کشور بارش پراکنده خواهیم داشت، گفت: امروز (۲۰ فروردین) بیشترین مقدار بارش در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان است و فردا (۲۱ فروردین) در شمال خوزستان و تعدادی از استان‌های کشور بارش شدید پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه افزود: امروز (۲۰ فروردین) در شمال شرق و شرق کشور بارش باران گاهی به شکل رگبار و رعد و برق و در برخی مناطق شمال غرب و غرب کشور بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود. این وضعیت فردا (۲۱ فروردین ماه) در شمال شرق کشور تداوم خواهد یافت.

وی افزود: از بعد از ظهر فردا (۲۱ فروردین) جنوب غرب و جنوب و غرب همچنین از اواخر وقت در شمال غرب بارش باران گاهی به شکل رگبار و رعد و برق رخ خواهد داد.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه پس فردا (۲۲ فروردین) در غالب استان‌های کشور بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود، گفت: بیشترین مقدار بارش امروز (۲۰ فروردین) در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شرق سمنان پیش‌بینی می‌شود.

به گفته‌ وظیفه فردا (۲۱ فروردین)‌ بیشترین مقدار بارش در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان و غرب آذربایجان غربی همچنین در روز پنجشنبه (۲۳ فروردین) دراستان‌های فارس، غرب کرمان، جنوب بوشهر، جنوب لرستان، ایلام، کردستان و جنوب آذربایجان غربی خواهد بود.

جزییات حادثه برای اتوبوس مسافربری در محور مسدود اهواز – شوش

جانشین رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به جزییات حادثه برای اتوبوس مسافربری در محور مسدود اهواز – شوش خبر داد.

سرهنگ جواد حقی‌زاده اظهار کرد: با وجود اینکه تردد در محور اهواز – شوش ممنوع اعلام شده است، شب گذشته یک اتوبوس مسافربری از این مسیر تردد کرد که به دلیل آبگرفتگی جاده، مسیر را گم کرد و در گودال گرفتار شد.

وی افزود: این اتوبوس به صورت مورب و کج شده بود اما واژگون نشد که با کمک نیروهای مستقر در مسیر مشکل رفع شد. همچنین این حادثه مصدوم نداشته است. مدارک راننده این اتوبوس اخذ شد و قطعا با وی برخورد قضایی می‌شود زیرا ممکن بود اتفاقات دیگری رخ دهد.

10 هزار خانوار مددجوی خوزستانی در سیل خسارت دیده‌اند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره )خوزستان از وارد شدن خسارت به 10 هزار خانوار مددجوی خوزستانی در سیلاب اخیر خبر داد.

مرتضی موصلی اظهار کرد: در پی وقوع سیلاب در بسیاری از نقاط خوزستان 10 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد دچار خسارت شده‌اند. با دستور رئیس کمیته امداد مبلغ 200 میلیارد ریال جهت خرید لوازم ضروری به خانوارهای تحت پوشش اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: از روزهای اولیه وقوع سیلاب در خوزستان، ضمن آماده‌باش به تمام همکاران و لغو مرخصی‌ها، توزیع بسته‌های غذایی میان خانواده‌های تحت حمایت آغاز شده و اطلاع‌رسانی‌های مناسب جهت جذب و واریز کمک‌های مردمی مربوط به سیل به خوبی انجام شده است.

فعالیت ٢٢٠ کانون مساجد خوزستان در امدادرسانی به سیل‌زدگان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به ارایه خدمات و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان استان توسط این اداره کل گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان با بسیج کردن ٢٢٠ کانون با هماهنگی دبیرخانه مساجد استان در برای کمک و خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان اقدامات قابل توجهی را انجام داده‌اند.

محمد جوروند اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان با بسیج کردن ٢٢٠ کانون با هماهنگی دبیرخانه مساجد استان در جهت کمک‌رسانی و امدادرسانی به سیل‌زدگان اقدامات قابل توجهی را انجام داده‌اند.

خسارت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد جبران می‌شود

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از جبران خسارت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد خبر داد.

پرویز فتاح در حاشیه بازدید از روستاهای سیدعباس، سیدثامر، سیدحمادی و همچنین شهر الوان در جاده ترانزیتی شوش اهواز اظهار کرد: 10 هزار خانوار مددجوی خوزستانی بر اثر سیلاب یا آبگرفتگی دچار خسارت شده‌اند و طبق اعلام شورای تامین نقل مکان کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه خسارت این افراد جبران می‌شود، افزود: تمام خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد خوزستان بیمه هستند و خسارت‌ها از طریق بیمه و کمک‌های مردمی به طور کامل جبران می‌شود.

دستور وزیر کشور برای دلجویی از هموطن خوزستانی

وزیر کشور در پی انتشار آزردگی خاطر یک هموطن سیل‌زده خوزستانی در دیدار با استاندار خوزستان دستور دلجویی از وی را صادر کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، به دنبال انتشار آزردگی خاطر یک هموطن سیل‌زده در خوزستان در دیدار با استاندار خوزستان عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دستور دلجویی از وی را صادر کرد.

رد شایعات مربوط به ترک خوردن سد کرخه

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: در حال حاضر سد کرخه در پایداری کامل قرار دارد و شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر ترک خوردن این سد و یا اوضاع نابه‌سامان در این سد یا سدهای دیگر همچون گتوند و سیمره منتشر می‌شود، صحت ندارد.

میثم جعفرزاده با با تاکید بر این مساله در حال حاضر خروجی سد کرخه کاهش یافته تا وضعیت اهواز بهبود یابد، اظهار کرد: می‌توان گفت که در حال حاضر وضعیت بهبود یافته و شرایط نرمالی را در سدهای کشور شاهد هستیم.

وی با بیان این‌که کم کردن خروجی سد کرخه و گتوند به مناطق پایین دست همچون اهواز و شهرهای دیگر شرایط را نرمال خواهد کرد، ادامه داد: هیچ مشکلی برای این مناطق وجود ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل درباره اقدامات صورت گرفته برای پس‌زدگی فاضلاب در شهر اهواز گفت: مشکل پس‌زدگی فاضلاب ناشی از چند نقطه بحرانی در این شهر به دلیل ریزش شبکه‌های فاضلاب بود که برای مهار این مشکل دو پروژه اضطراری تعریف شده و طبق برنامه در مرحله‌ی اجرا قرار گرفته است.

به گفته وی، تیم‌های عملیاتی در حال فعالیت هستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن بحث پس‌زدگی فاضلاب برطرف شود و برای این مهم نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

با وجود ورود آب به هورالعظیم، دستگاه‌های حفاری آزادگان جنوبی همچنان عملیاتی‌اند

جانشین مدیر اچ اس یی، پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و فوریت های پزشکی شرکت ملی حفاری ایران گفت: با وجود ورود آب به تالاب هورالعظیم، دستگاه های حفاری این شرکت مستقر در منطقه عملیاتی میدان نفتی آزادگان جنوبی در شرایط ایمن در مدار عملیات قرار دارند.

فرزین کاوش با اشاره به اینکه با افزایش دبی آب خروجی سد کرخه بخشی از آب در مسیر به تالاب هورالعظیم هدایت شده است، افزود: دستگاه های حفاری 28، 37 و 65 فتح که در این موقعیت استقرار دارند با تمهیدات به کار گرفته شده طبق برنامه در حال حفر چاه های توسعه ای هستند و اردوگاه مرکزی در منطقه نیز فعال است.

وی با بیان اینکه به علت پیشگیری از آسیب رسیدن به پل روی کانال کنترل ریزگردها در موقعیت منصوری، مسیر تردد به دستگاه حفاری 89 فتح تغییر کرده است، اظهار کرد: در پی بارندگی های سیل آسای روزهای اخیر آب ورودی به این کانال افزایش یافت و این اقدام در جهت حفظ ابنیه و همچنین ایمنی رفت و آمد در این مسیر صورت گرفته است.

کاوش گفت: هم اکنون تردد به موقعیت این دستگاه از طریق مسیر فرعی موسوم به جاده آب و برق انجام و این دکل حفاری به طور ایمن در حال حفر یک حلقه چاه اکتشافی است.

انتقال هوایی دو مادر باردار از مناطق سیل‌زده سوسنگرد

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از اعزام بالگرد جهت انتقال دو مادر باردار از سوسنگرد به اهواز خبر داد.

شهیار میرخشتی اظهار کرد: صبح امروز (20 فروردین‌ماه) از سوی مرکز فوریت‌های پزشکی سوسنگرد از ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی اهواز جهت اعزام بالگرد اورژانس هوایی برای انتقال دو مادر باردار از اهالی سیل‌زده روستای ام الدبس از توابع سوسنگرد به اهواز درخواست شد.

وی افزود: بلافاصله هماهنگی لازم با پایگاه اورژانس هوایی انجام و هلیکوپتر اورژانس هوایی به محل اعزام شد.

عین 2، منطقه ویژه شهری در 2 کیلومتری جنوب غرب اهواز قرار دارد. از صبح امروز با شکسته شدن سیل بند این منطقه، آب به سمت منازل مسکونی در حرکت است و مردم در حال ساخت سیل بند جدید هستند. بعضی از اهالی در حال تخلیه خانه های خود هستند.

با استحکام بخشی و حفظ خاکریز، تردد در جاده عبدالخان – بستان برقرار است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از حفظ ارتباط محور عبدالخان به بستان خبر داد و گفت: این محور به عنوان پل ارتباط دهنده به مرز چذابه با تلاشی که انجام گرفته حفظ شده است تا تردد در آن انجام بگیرد.

محسن یوسفی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان، پل عبدالخان به بستان به طول 110 متر بر روی رودخانه کرخه به عنوان پل ارتباط دهنده به مرز چذابه با استحکام بخشی و حفظ خاکریز، حفظ شد.

وی با بیان اینکه علی رغم بالا آمدن دبی آب رودخانه کرخه، این پل به زیر آب نرفته و زیر بار ترافیک است، افزود: در تلاش هستیم با اقدامات صورت گرفته، تردد از روی پل عبدالخان همچنان امکان پذیر باشد.

ادامه ممنوعیت تردد در محور اهواز – شوش

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت جاده‌های خوزستان گفت: همچنان تردد در محور اهواز – شوش ممنوع است.

رضا دولتشاهی اظهار کرد: با توجه به آبگرفتگی محور اهواز – شوش تردد از این مسیر همچنان ممنوع است و و بعید است به این زودی بازگشایی شود.

وی افزود: محور اهواز – ملاثانی – شوشتر – دزفول – اندیمشک و بالعکس به عنوان محور جایگزین این مسیر تعیین شده است که اکنون تردد در این مسیر به کندی انجام می‌شود.

دولتشاهی گفت: در مسیر اهواز – آبادان مشکلی وجود ندارد و تردد انجام می‌شود. همچنین در حال حاضر  به علت بارندگی جاده‌های خوزستان لغزنده هستند.

سیل به 79 مدرسه عشایری خوزستان آسیب رساند

رییس آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت: سیلاب به 79 مدرسه عشایری استان خسارت 50 تا 100 درصدی وارد کرده است.

حمید قنبری اظهار کرد: با توجه به استقرار مدارس عشایری در کوهستان‌ها، سیلاب و بارندگی‌های اخیر در استان باعث تخریب و آسیب رساندن به 79 مدرسه با خسارت‌های 50 تا 100 درصدی شده است. از این 79 مدرسه، 34 مدرسه چادری، 2 مدرسه کانکسی و 43 مدرسه ساختمانی هستند.

وی افزود: مدرسه‌های آسیب‌دیده در مناطق مختلف استان مانند لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، دزفول، ایذه و الوار گرمسیری واقع شده‌اند. تنها سر پناه دانش‌آموزان عشایری این مدارس هستند و با توجه به آسیب‌های وارد شده، دانش‌آموزان مکانی برای ادامه تحصیل نخواهند داشت، لذا امیدواریم در حد امکان این خسارت‌ها جبران شوند.

افزایش حجم نگهداری آب در سد سیمره برای کاهش فشار بر کرخه

وزیر نیرو از تصمیم این وزارتخانه برای افزایش حجم نگهداری آب در سد سیمره به منظور کاهش فشار بر سد کرخه خبر داد.

وزیر نیرو از تصمیم این وزارتخانه برای افزایش حجم نگهداری آب در مخزن سیمره به منظور کاهش فشار بر سد کرخه خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با حمایت‌های دولت و پشتیبانی‌های معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و ان شاالله استاندار خوزستان به صورت موقتی حجم نگهداری آب در مخزن سیمره را افزایش داده و فشار روی کرخه را کم بکنیم و با کاهش این فشار امکان کاهش خروجی را داشته باشیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: به‌رغم عدم قطعیتی که در ذات بحث هیدرولوژی هست، سعی می‌کنیم با دقت بالا و تقریب حداقل به اصطلاح ورودی و خروجی‌ها را تنظیم کنیم، ما سازه‌های بزرگی مثل سد گتوند و سد کرخه داریم که در دوران بهره‌برداری برای اولین بار است به این ارتفاع می‌رسند و ما موظف هستیم دستورالعمل‌های بهره‌برداری را رعایت کنیم.

وی افزود: همه با هم در حال مدیریت ریسک هستیم که در ادبیات ما به غلط مدیریت خطر ترجمه می‌شود که درست آن مدیریت جسارت است. یعنی می‌پذیریم که با اتکا به علم و تجربه یک نوع مصالحه بین هزینه‌های مختلف انجام دهیم و هزینه‌های حداقلی را انتخاب کنیم.

اردکانیان به آغاز فرایند کاهش خروجی سدها اشاره کرد و گفت: به استناد محاسباتی که همکاران ما در تیم مشورتی انجام دادند شرایطی پیش آمده که در یک بازه زمانی کوتاه مدت می‌توانیم مقداری از خروجی‌ها را به نفع کاهش فشار روی پایین دست به‌ویژه در مقطع اهواز کاهش دهیم و باز مجدداً در پایان این دوره چند روزه به اتکا اطلاعات جدیدی که دریافت می‌شود محاسبات مجددی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: امیدواری ما این است که محاسبات مجدد در راستای استمرار همین وضعیت باشد. اما آمادگی داریم در صورتی که شرایط روزهای آتی به گونه دیگری رقم خورد ما در محدوده‌ای باشیم که امکان تصحیح تصمیمات را داشته باشیم.

وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه سیلاب وسیعی بوده که اگر نگوییم بی سابقه، قطعاً کم سابقه بوده است و امیدواریم کماکان با همین فعل ماضی درباره آن صحبت کنیم. همان طوری که رهبری فرمودند سیل برکاتی دارد و صدماتی که ما همه جمع هستیم تا صدمات را به حداقل برسانیم و تا به امروز کار شایانی شده است.

وزیر نیرو در ادامه به پایداری وضعیت برق استان خوزستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با وجود همه مشکلاتی که در مناطق مختلف استان وجود دارد، تنها در ۹۱ روستا آن هم به‌دلیل رعایت شدن نکات ایمنی برق قطع است و در سایر مناطق در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

چنگلوایی: برآورد 2 هزار میلیاردی خسارت سیل به کشاورزی خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تاکنون میزان برآورد انجام گرفته از خسارت سیلاب به بخش کشاورزی استان حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده است و این میزان خسارت قطعا افزایش پیدا خواهد کرد.

کیخسرو چنگلوایی با اشاره به آخرین وضعیت برآورد خسارت سیلاب بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: سیلابی که در استان شاهد آن هستیم با سیلاب‌های سال‌های گذشته متفاوت است زیرا این سیل مستمر بوده و خسارتی که در اثر آن متحمل شده‌ایم نیز بی سابقه بوده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد وقوع سیلاب در مناطقی از استان بوده‌ایم اما این سیلاب‌ها در مقاطع زمانی بسیار کم اتفاق افتاده اما علاوه بر سیلاب بهمن ماه سال 97، امسال نیز بحث سیلاب از ابتدای سال ادامه داشته و همه بخش‌ها را درگیر خود کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه خسارت وارده به بخش کشاورزی و دامداری استان حتی بیشتر از پیش‌بینی‌های بدبینانه بوده و این خسارت نیز همچنان رو به افزایش است، تصریح کرد: تاکنون میزان برآورد انجام گرفته از خسارت سیلاب به بخش کشاورزی استان حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده است و این میزان خسارت قطعا افزایش پیدا خواهد کرد.

چنگلوایی ادامه داد: بر اساس آخرین وضعیت برآورد شده 224 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته‌اند که از این میزان 170 هزار هکتار به صورت 100 درصدی خسارت دیده و به زیر آب رفته‌اند و حدود 54 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شده‌اند.

1043 دکل برق خوزستان در معرض خطر سیل هستند

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: هزار و ۴۳ دکل برق این شرکت در معرض سیلاب قرار گرفته که از این تعداد ۴۹۲ دکل به ترمیم نیاز دارند.

محمود دشت بزرگ در چهارمین جلسه مدیریت بحران شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با موضوع خطر سیلاب برای تجهیزات برق، اظهار کرد: ۲۳ خط برق در سطوح ولتاژی مختلف به علت سیلاب در شرایط بحرانی قرار دارند و باید سریع به آن‌ها رسیدگی شود.

وی افزود: هزار و ۴۳ دکل برق این شرکت در معرض سیلاب قرار گرفته که از این تعداد ۴۹۲ دکل به ترمیم نیاز دارند و از ۳۹ پست در معرض خطر، ۷ پست را خطر جدی تهدید می‌کند و با سیل‌بند نگهداری شده‌اند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با ارائه گزارشی از خطرات سیل و اقدامات انجام شده برای حفظ پایداری شبکه، تصریح کرد: با افزایش آب خروجی از سدها و افزایش آورد رودخانه‌ها دکل‌ها و پست‌های بیشتری در معرض خطر سیل قرار می‌گیرد و نیازمند کار وسیع‌تری است.

دشت بزرگ عنوان کرد: برای جلوگیری از ورود آب به پست‌ها سیل‌بند احداث کرده و در حال تقویت آن‌ها هستیم اما ماشین آلات لازم برای مقابله با سیل را در اختیار نداریم. حجم کار بسیار وسیع بوده و نیاز به ماشین آلات بیشتری است و باید این ماشین آلات در اختیار شرکت قرار بگیرد.

ادامه تلاش مردمی برای مستحکم‌سازی سیل‌بندهای شهر سوسنگرد

شهردار سوسنگرد از ادامه تلاش جهت مستحکم‌سازی سیل‌بندهای شهر خبر داد.

حسین عبیداوی اظهار کرد: حدود دو هفته‌ای می‌شود که با بحران سیل درگیر هستیم اما مردم سوسنگرد همیشه یار و یاور ما بوده‌اند و اکنون نیز پای کار هستند و از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: در سالیان گذشته مردم خوزستان از خشکسالی رنج می‌بردند و اکثر سیل‌بندها از بین رفته‌اند. همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم لایروبی رودخانه‌ها مخصوصا رودخانه کرخه از عواملی بوده که موجب شد در سیل ما بیشتر غافلگیر شویم.

آب وارد ورزشگاه غدیر نشده است

بهره‌بردار ورزشگاه غدیر اهواز، ورود آب به این ورزشگاه در پی سیل اخیر در خوزستان را تکذیب کرد.

سیاوش صادقی‌چیگانی با رد خبرهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ورود آب به ورزشگاه غدیر، اظهارکرد: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و ورزشگاه شرایط خوبی دارد.

وی بیان کرد: حتی امروز نیز آقای تاج رییس، فدراسیون فوتبال که به اهواز سفر کرده است از این ورزشگاه بازدید کرد و شرایط و وضعیت آن را مطلوب دانست. موکب جامعه فوتبال برای کمک به مردم سیل‌زده خوزستان نیز در این ورزشگاه برپا شده است.

تکذیب مخالفت صنعت نفت با هدایت جریان آب به‌ سوی منطقه هور

در پی انتشار برخی شایعات مبنی بر مخالفت صنعت نفت با هدایت جریان آب به‌سوی منطقه هور شرکت ملی نفت ضمن تکذیب این موضوع به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

به دلیل آبگرفتگی اطراف ورزشگاه غدیر؛ داربی خوزستان در ورزشگاه شهدای فولاد برگزار می‌شود

مسوول برگزاری مسابقات فوتبال در خوزستان از برگزاری داربی استان بین دو تیم فولاد و استقلال خوزستان در ورزشگاه شهدای فولاد خبر داد.

عبدالنبی شولی اظهارکرد: باتوجه به آبگرفتگی اطراف ورزشگاه غدیر اهواز، دیدار تیم‌های استقلال خوزستان و فولاد که قرار بود به میزبانی استقلال در این ورزشگاه برگزار شود، در ورزشگاه اختصاصی فولاد برگزار خواهد شد.

ویزیت رایگان دام‌های مناطق سیل‌زده در بیمارستان دامپزشکی دانشگاه چمران

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تا زمان مشخصی ویزیت حیواناتی که از مناطق سیل‌زده به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه منتقل شوند، رایگان خواهد بود.

دکتر حسین حمیدی‌نجات در این‌باره اظهار کرد: طرح رایگان بودن ویزیت حیوانات این مناطق در بیمارستان دامپزشکی از چند روز پیش در حال انجام است؛ در بخش دارویی نیز رایزنی‌هایی با مسئولان استان انجام ‌شده است اما هنوز اعتباری به این امر اختصاص داده نشده است.

تعطیلی مدارس برخی مناطق دزفول

مدیر آموزش و پرورش دزفول از تعطیلی برخی مدارس دزفول به دلیل سیلاب خبر داد.

عبدالمحمد جرجانی اظهار کرد: با تصمیم فرمانداری، مدارس روستاهای زاویه به دلیل مشکلی که برای سیل‌بند در این منطقه پیش آمده است و همچنین یک مدرسه در بنه عاطی در بخش چغامیش به دلیل آبگرفتگی موجود تا 23 فروردین‌ماه تعطیل هستند.

وی افزود: اگر مشکلی وجود نداشته باشد، فعالیت این مدارس از شنبه (24 فروردین‌ماه) از سر گرفته می‌شود.

پس‌زدگی فاضلاب در خیابان‌های اهواز مدیریت شود

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به جاری شدن فاضلاب در معابر در پی وقوع سیل در اهواز گفت: تاکنون طغیان بیماری نداشته‌ایم.

مهدی حسینی‌زاده اظهار کرد: اکنون دبی آب بالا است و در پی آن تعادل آب و ثقلی که باعث می‌شد فاضلاب از کانال‌ها به رودخانه وارد شود، برعکس شده است؛ در نتیجه تجمع فاضلاب ایجاد شده است که باید شرکت آبفا این مساله را مدیریت کند. برای حل این مشکل پمپ‌هایی خریداری شده تا کار انجام شود.

وی تصریح کرد: در این شرایط مردم باید بهداشت فردی و خودداری از تردد در معابر آلوده به فاضلاب و سیلاب را رعایت کنند زیرا شرایط آب و هوایی برای رشد باکتری و در پی آن بروز بیماری‌های گوارشی، اسهال و استفراغ وجود دارد.

حسینی‌زاده با اشاره به اعزام تیم‌های واکنش سریع از استان‌های معین به خوزستان، گفت: با تلاش همکاران بهداشت تاکنون طغیان بیماری در خوزستان نداشته‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به پس‌زدگی فاضلاب در معابر و خیابان‌ها بیان کرد: اگر شرایط به این شکل ادامه داشته باشد و مدارس بازگشایی شوند، کودکان از معابر عبور می‌کنند. باید خانواده‌ها به فرزندان خود آموزش‌های لازم را ارئه دهند تا از مناطق آلوده به فاضلاب عبور نکنند و موجب انتقال آلودگی و فاضلاب نشوند.

معاون وزیر: جامعه ورزش تا بهبود شرایط کنار مردم سیل‌زده است

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: جامعه ورزش تا فروکش آب و برگشت مردم به زندگی عادی و بهبود شرایط، کنار مردم سیل‌زده خواهد بود.

محمدرضا داورزنی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان کارون، اظهارکرد: جامعه ورزش کنار مردم سیل‌زده خوزستان، گلستان و لرستان است و فدراسیون‌های مختلف از جمله قایقرانی، نجات غریق و اتومبیلرانی نیز در کنار مردم  بوده‌اند و با آنچه در توان داشته‌اند برای کمک، دوش تا دوش مردم بوده‌اند.

تاسیسات آبرسانی شهر الهایی وارد مدار شد

مدیر امور آبفا روستایی شهرستان اهواز از وارد مدار شدن تاسیسات آبرسانی شهر الهایی خبر داد و گفت: این تاسیسات ظرف مدت 48 ساعت وارد مدار شد.

محمود آریاخاکی اظهار کرد: راه‌اندازی تاسیسات آبرسانی شهر الهایی با حرکتی ابتکاری و ظرف مدت 48 ساعت وارد مدار شد تا مشکل آبرسانی به این منطقه حل شود.

وی افزود: با توجه به افزایش سطح آب رودخانه کرخه و زیر آب رفتن اسکله آبگیر، تاسیسات این شهر به اهالی الهایی دچار اختلال شده بود که خوشبختانه با تلاش انجام گرفته این مشکل حل شد.

آبگرفتگی بخش‌هایی از شهرک شماره 2 اهواز/ آب هنوز وارد واحدهای صنعتی نشده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: مسیرهای ورودی و خیابان‌های داخلی شهرک صنعتی شماره 2 اهواز دچار آبگرفتگی شده‌اند اما هنوز آب وارد واحدهای مستقر درون این شهرک نشده است.

اخلاق محمدیان اظهار کرد: حجم آب اطراف شهرک صنعتی شماره 2 اهواز بسیار زیاد است و خیابان‌های این شهرک زیر آب هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرک صنعتی شماره 2 اهواز در مسیر سیلاب قرار دارد، مسیرهای ورودی به آن و همچنین خیابان‌های داخلی شهرک دچار آبگرفتگی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، آب کم کم وارد واحدهای صنعتی خواهد شد و این واحدها را دچار خسارت و مشکل خواهد کرد.

اعزام نیروهای کمکی اورژانس 11 استان به مناطق سیل‌زده خوزستان

رئیس مرکز اوررژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از اعزام نیروهای کمکی اورژانس 11 استان به مناطق سیل‌زده خوزستان خبر داد.

دکتر شهیار میرخشتی اظهار کرد: 108 نفر از نیروهای فوریت‌های پزشکی با 30 دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس، سه هلیکوپتر امداد هوایی به همراه تجهیزات پزشکی کامل و یک بیمارستان صحرایی 50 تخت‌خوابی جهت خدمات‌رسانی درمانی به بیماران و سیل‌زدگان به استان خوزستان اعزام شده‌اند.

وی افزود: این اکیپ‌های کمکی از استان‌های تهران، کرمان، همدان، کردستان، اصفهان، تبریز، قم، اراک، بوشهر، کاشان و کرمانشاه به استان خوزستان اعزام شده‌اند.

انجام 229 پرواز توسط بالگردهای هلال احمر در مناطق سیل‌زده خوزستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از انجام 229 سورتی پرواز توسط بالگردهای جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده خوزستان خبر داد.

علی خدادادی اظهار کرد: طی هفت روز گذشته 229 پرواز امدادی جمعیت هلال احمر خوزستان به مناطق سیل‌زده برای کمک به آسیب‌دیدگان انجام شده است.

وی با بیان اینکه چهار فروند بالگرد در مناطق سیل‌زده خوزستان به کار گرفته شده است، افزود: بیشتر نجات‌یافتگان و منتقل‌شدگان، افراد در محاصره سیل و در مناطقی بوده‌اند که مسیر دسترسی زمینی مسدود بوده و کمک به آنها از طریق زمین میسر نبوده است. در این پروازها، 418 هزار کیلوگرم بار از قبیل اقلام امدادی و محموله‌های غذایی نیز جابه‌جا شده است.

آغاز ارزیابی خسارت منازل مسکونی شعیبیه بعد از فروکش کردن آب

رییس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شوشتر گفت: کار ارزیابی خسارت واحدهای مسکونی شعیبیه بعد از فروکش کردن آب از منازل توسط کارشناسان آغاز می‌شود.

اکبر حسین زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ترمیم حدود 20 کیلومتر از سیل بند غرب شعیبیه بر عهده اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شوشتر بود که با تلاش به سرانجام رسید.

وی افزود: بعد از زیر آب رفتن سیل‌بند کار ترمیم متوقف شد و دستگاه‌ها و ماشین آلات این اداره برای خدمات رسانی به سیل زدگان بسیج شدند.

شهر اهواز در حوضه آبریز رودخانه‌های دز و کارون است . شب گذشته به صورت ناگهانی بخش زیادی آب به صورت سیلاب از کانال‌های کرخه به سمت اهواز هدایت شد و بخشی از مناطق اهواز دچار آبگرفتگی شدند.

در هفته‌های اخیر با بالا امدن سطح رود خانه های خوزستان و ایجاد شرایط بحرانی برای خوزستان بسیاری از ارگان‌ها درگیر کمک رسانی به مردم و ایجاد سید بندها  شدند. یکی از این ارگان ها،  شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) است که با ایجاد سیل بند و تقویت سیل بند های موجود، شهر رفیع را تا کنون از خطر سیل حفظ کرده است.

همچنین هفته گذشته با انفجار دژ باکری و انتقال آب به هورالعظیم باعث شدند تا برای شهرهای رفیع و سوسنگرد مشکلی پیش نیاید.

اسکان مردم سیل‌زده و توزیع وسایل ورزشی در کمپ ورزشگاه تختی اهواز

تعدادی از مردم سیل‌زده خوزستان در کمپ ورزشگاه تختی اهواز اسکان داده شدند.

افشین حیدری، مدیرکل ورزش و جوانان اظهارکرد: باتوجه به شرایط خاص استان در پی وقوع سیل، اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان نیز با همکاری هیات‌های ورزشی به ویژه هیات ورزش‌های همگانی استان، کمپی را در ورزشگاه تختی اهواز ایجاد کرده است که اکنون نیز 25 خانوار در این کمپ مستقر هستند.

وی بیان کرد: تعدادی وسایل ورزشی نیز بین فرزندان این خانواده توزیع شد و امیدواریم بتوانیم میزبان خوبی برای این عزیزان باشیم. آقای داورزنی، معاون وزیر ورزش هم شب گذشته از این کمپ و شرایط ایجاد شده برای مردم دچار سیل بازدید داشت که امکانات فراهم شده را مناسب ارزیابی کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با بیان این که در سالن والیبال اهواز نیز 25 خانوار اسکان داده شده‌اند، گفت: تمامی امکانات و سالن‌های ورزشی استان در خدمت مردم سیل‌زده هستند و وزیر محترم ورزش نیز به این مهم تاکید بسیار داشت.

سیل وقفه ای در تولید ایجاد نکرد/ نفت مانع ورود آب به هورالعظیم نیست

معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) با اشاره به اینکه مجموعه نفت به دنبال همزیستی با مردم است، گفت: در حال حاضر در مجموع پنج حوضچه طبیعی هورالعظیم -که تمام بخش ها و تاسیسات نفتی در آنجا وجود دارند- آب هست و در کل تاسیسات در نقاطی هستند که آب وجود دارد.

عبدالله طواف در حاشیه بازدید خبرنگاران از اقدامات شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در مناطق سیل زده رفیع و دشت آزادگان اظهار کرد: دولت در سال ۷۲ تصمیم گرفت برای این که منابع آب شیرین به عراق منتقل نشود یک دایک را در هورالعظیم احداث کند ولی متاسفانه عده ای در فضای مجازی و در برخی جلسات مدعی شدند جاده ها و دایک ها را نفت ساخته است اما این اشتباه است.

طواف با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون حوضچه های سه و چهار و پنج تالاب هورالعظیم آبگیری شده است، عنوان کرد: هیچ مانعی از سوی نفت برای این که آبی وارد هور شود وجود نداشته و ندارد. گاها در حین عملیات اجرایی ممکن است آبی را محصور و نقطه ای را خشک کنیم اما دوباره آبگیری انجام می شود و محدوده مد نظر در تالاب پرآب می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مجموع پنج حوضچه طبیعی هورالعظیم -که تمام بخش ها و تاسیسات نفتی در آنجا وجود دارند- آب هست و در کل تاسیسات در نقاطی هستند که آب وجود دارد. در چند روز گذشته به دلیل فشار سیل به مردم جنوب غرب منطقه، سعی کردیم تا زمین‌هایی را آبگیری کنیم که آب به شهر فشار وارد نکند.

معاونت پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: متاسفانه در سال های خشکسالی برخی از مردم به دلیل مشکلات کم آبی خود را به حریم رودخانه نزدیک و کشاورزی کردند. برخی از آن ها وارد هورالعظیم شدند و کشاورزی کردند و این مساله تا زمانی که هور خشک بود، مشکلی نداشت اما امسال با هجوم آب هیچ‌ یک حاضر به تخلیه آن نقاط نشدند و متاسفانه این اتفاق باعث شد حجم آب به گونه ای بالا بیاید که برای مثال در دو سه نقطه شهر رفیع سیل بند شکسته شد.

طواف با بیان اینکه تا رودخانه ها به مسیر طبیعی خود بازنگردند هر سال با سیلاب روبرو هستیم، ادامه داد: در بستر رودخانه ها کشاورزی شده و ساخت و ساز صورت گرفته و پرورش ماهی ایجاد شده است و این مسایل مشکلاتی را در بحث سیلاب برای مردم مناطقی همچون رفیع و دشت آزادگان به وجود می آورد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از تاسیسات مجموعه نفت در تالاب هورالعظیم در اثر سیلاب خسارتی ندیده است. در مجموعه عملیات تولید هیچ وقفه ای نداشته و بیش از ۱۰۰ نقطه بحرانی در مجموعه هور العظیم را نیز ترمیم کرده ایم.

معاون وزیر ورزش از سالن‌های ورزشی محل اسکان سیل‌زدگان خوزستانی بازدید کرد.

داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان شب گذشته برای ابراز همدردی با مردم سیل‌زده خوزستان و همچنین بازدید از امکانات فراهم شده در سالن‌های ورزشی محل اسکان سیل‌زدگان وارد خوزستان شد.

سیل خوزستان باید یک موضوع ملی قلمداد شود

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در حاشیه نشست شورای مدیریت بحران بخش شعیبیه ضمن بیان گزارشی از مشاهدات میدانی خود از مناطق سیل زده شعیبیه، آهودشت و بامدژ و باوی گفت : متاسفانه تاکنون ابعاد سیلاب خوزستان بدرستی برآورد و برای افکار عمومی تشریح نشده است.

آیت الله عبدالکریم فرحانی اظهارکرد: سیل رودخانه های کارون، کرخه و دز باعث آسیب جدی به اقتصاد کشاورزی و دامپروری استان و تخریب زیر ساخت ۱۸۲ روستا و چند شهر در پایین دست، شده است که می توان از سیلاب خوزستان به عنوان فاجعه ملی تعبیر کرد.

آیت الله فرحانی افزود: سیلاب خوزستان بسیار مخرب تر از سیل گلستان و سایر استان ها است زیرا هم وسعت آن و هم ماندگاری و قدرت تخریبی آن بیشتر است .فراموش نکنیم خوزستان تولید کننده نخست گندم کشور می باشد که در این سیلاب ضربه اصلی به همین بخش وارد شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت : در گفتگوی تلفنی با حاج آقا صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مناطق سیل زده، خواستار تامین ۲۰۰ قایق تندرو از طریق نیروی دریایی سپاه شدیم که ایشان قول دادند تا در اسرع وقت با انعکاس این تقاضا به فرماندهی کل سپاه نسبت به تامین ۲۰۰ دستگاه قایق اقدام شود.

برپایی بیمارستان ۵۰ تختخوابی صحرایی در حمیدیه

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از برپایی یک بیمارستان صحرایی از سوی استان کردستان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خبر داد.

دکتر شهیار میرخشتی اظهار کرد: این بیمارستان 50 تختخوابی صحرایی از سوی استان کردستان با 20 نیروی پزشکی برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل در خوزستان برپا شده است.

تخریب 103 مدرسه خوزستان در جریان سیل

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت:  پدیده سیل سبب تخریب ۱۰۳ مدرسه و یک اردوگاه دانش آموزی در استان خوزستان شده است و همچنین  ٥٣٨ مدرسه بر اثر وقوع سیلاب آسیب دیده اند.

محمد تقی‌زاده در جلسه ستاد بحران آموزش و پرورش خوزستان که امروز، دوشنبه (۱۹ فروردین ماه) برگزار شد اظهار کرد: ۱۴ شهر شامل دزفول، شوش، شاوور، شوشتر، باوی، اهواز، کارون، حمیدیه، شادگان، خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، هویزه و بستان توسط سه رودخانه کارون، دز و کرخه دچار سیل شده‌اند.

وی افزود: پدیده سیل سبب تخریب ۱۰۳ مدرسه و  یک اردوگاه دانش آموزی در استان خوزستان شده است و همچنین ٥٣٨ مدرسه بر اثر وقوع سیلاب آسیب دیده اند.

بازسازی مدارس آسیب دیده به محض رسیدن به شرایط با ثبات آغاز می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعدادی از استان ها به عنوان استان‌های معین آموزش  و پرورش خوزستان انتخاب شده‌اند، گفت: بازسازی مدارس آسیب دیده به محض رسیدن به یک شرایط با ثبات، آغاز می‌شود و مدارس در تابستان بازسازی می‌شوند.

سیدمحمد بطحایی در جلسه ستاد بحران آموزش و پرورش خوزستان که امروز، دوشنبه (۱۹ فروردین‌ماه) برگزار شد اظهار کرد: امیدوارم مشکل سیلاب در خوزستان در شهرستان‌هایی که در معرض مشکل قرار دارند، زودتر برطرف شود. تلاش می‌کنیم کارها، شرایط و امکانات خاصی را برای کمک  به استان صورت دهیم تا مشکلات به زودی برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شما به عنوان مدیران آموزش و پرورش استان این اطمینان خاطر و آرامش را به همکاران در  مجموعه آموزش و پرورش استان بدهید که ما با همه امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داریم در کنار آن‌ها هستیم. اگر این مشکلات ادامه پیدا کند و نگرانی‌ها جدی شود، مراکز خاص اسکان همکاران فرهنگی را پیش‌بینی کرده‌ایم و در سه یا چهار منطقه در استان این مراکز را با امکانات مناسب برای اسکان همکاران فرهنگی در نظر می‌گیریم.

بطحایی ادامه داد: اعتبارات لازم برای اسکان این همکاران اگر لازم باشد تخصیص پیدا می‌کند. این اولین و کوچکترین کاری است که وظیفه داریم برای حفظ آرامش همکاران خود در استان انجام دهیم. اگر این شرایط ادامه پیدا کند به نظر می‌رسد تمرکز ما باید بر دوره متوسطه دوم بویژه پایه دوازدهم باشد، چراکه دانش‌آموزان می‌خواهند خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند و نگران کنکور هستند.

تاج پس از حضور در اهواز: جامعه فوتبال در کنار سیل زدگان است

رییس فدراسیون فوتبال گفت:همه باشگاهها در کمک به سیل زدگان حضور فعال خواهند داشت.

مهدی تاج که به اهواز سفر کرده است، اظهار کرد: قرار بود روز دوشنبه به اهواز بیاییم و به طور حتم در این اتفاق خوب که در بحث روح نکوکرداری کمک به سیل زدگان که در تمام آحاد جامعه بوجود آمده ،جامعه فوتبال هم همگام با سایرین در این کمک رسانی خود را سهیم می داند. در اولین اقدام سازمان لیگ فوتبال کشور در میدان شیخ بهایی تهران با پرپایی موکبی در حال جمع آوری کمک های مردمی می باشد و همچنین در این هفته لیگ برتر فوتبال کشور، باشگاهها عمده عواید درآمد بلیط فروشی را جهت کمک به سیل زدگان اختصاص داده اند و  تیم های میزبان در این هفته قبل از ورودی ورزشگاهها اقدام به برپایی ستادی جهت دریافت های کمک های مردمی خواهند کرد و همه باشگاهها در این امر مهم حضوری فعال و پر رنگ خواهند داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا