خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تمجید رییس صداوسیما از عملکرد “شجاعانه و هوشمندانه” علی فروغی!

رئیس صدا و سیما در دیدار نوروزی اخیر خود با کارکنان این سازمان از علی فروغی مدیر شبکه سه قدردانی و عملکرد مدیر جوان شبکه سه در ارائه برنامه‌های جدید را شجاعانه و هوشمندانه توصیف کرده است.

ایرنا نوشت: صدا و سیما از نگاه بسیاری، توان و نفوذ چند سال پیشِ خود را به عنوان رسانه فراگیر در جامعه از دست داده است. این وضعیت نه فقط به خاطر گسترش شبکه های مجازی که بیشتر به دلیل عملکردی است که از آن برجای مانده و باعث می شود در موقعیت های خطیر و حساس نتواند کاری از پیش برد.

تا همین چند سال پیش نگاه میلیون ها ایرانی به اخبار و برنامه های صدا و سیما بود و این رسانه اصلی ترین منبع اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر جامعه به شمار می رفت.

افزایش انتقادها از رویکرد سیاسی صدا وسیما

به تدریج و از اواسط دهه هفتاد، رویکردهای صدا و سیما به خصوص رویکردهای سیاسی این سازمان با انتقادهاییمواجه شد. پس از روی کار آمدن دولت «سیدمحمد خاتمی» و قدرت گرفتن اصلاح طلبان در مجلس ششم، صدا و سیما از نگاه بسیاری به یکی از اصلی ترین کانون های نقد و مخالف خوانی علیه دولت و اصلاحاتی ها مبدل شد. در همین دوران بود که حتی برخی رسانه ها از راه ندادن «علی لاریجانی» رئیس وقت صدا و سیما به جلسات کابینه دولت به خاطر پخش یک برنامه خبر دادند؛ برنامه ای که در آن رئیس دولت اصلاحات مخاطب انتقاداتی تند قرار گرفت.

این وضعیت البته پس از روی کار آمدن «محمود احمدی نژاد» به یکباره تغییر کرد و صدا و سیما رویکردی متفاوت را در پیش گرفت. در این دوره لاریجانی جای خود را به «عزت الله ضرغامی» داد و سکان شورای عالی امنیت ملی را در دست گرفت تا به جای وی، ضرغامی با دستگاه عظیم صدا و سیما برای پوشش اقدامات و خدمات دولت سنگ تمام بگذارد.

ماه عسل احمدی نژاد با اصولگرایان به صورت اعم و مدیریت صدا و سیما به طور اخص، یکی دو سال پس از روی کار آمدن دولت دهم شباهت چندانی با دوره نهم اجرایی نداشت و به تدریج و آنچنان که رسانه ها می نوشتند دامنه ممنوع التصویری های صدا و سیما به حلقه پیرامونی احمدی نژاد نیز گسترش یافت.

با پایان کار ضرغامی و همچنین احمدی نژاد، دوره مدیریت «محمدسرافراز» که از آبان 93 شروع شد دوامی نداشت و کمتر از 2 سال ادامه یافت؛ چهره ای که گمانه زنی های گوناگونی درباره رویکردش در قبال دولت «حسن روحانی» مطرح می شد اما عملکرد صدا و سیما در خصوص پوشش مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نشان داد آنچه در این سازمان می گذرد چندان ارتباطی با سابقه و اندیشه مدیر ارشد آن ندارد.

این انگاره در دوره مدیریت «عبدالعلی علی‌عسگری» تقویت شده است خصوصا که اکنون جناح بندی ها در سازمان بزرگ صدا و سیما از نگاه برخی ناظران نمایانتر به چشم می خود تا جایی که گفته می شود چند طیف و گروه در معاونت ها و شبکه های سازمان ساز خود را می زنند و برنامه های خود را پیش می برند.

حتی این انگاره مطرح است که مدیریت ها در صدا و سیما به نوعی تابعی از وزن کشی میان گروه های مختلف در یک جناح همیشه غالب بر این سازمان بوده و رئیس صدا و سیما طی این سال ها به خصوص دوره اخیر نقش موازنه دهنده را ایفا می کند.

اختلاف علی عسگری با علی فروغی برسر عادل فردوسی پور

در روزهای پایانی سال گذشته بود که اختلاف نظر علی عسگری با «علی فروغی» مدیر شبکه سوم سیما بر سر ادامه فعالیت «عادل فردوسی پور» در برنامه پرمخاطب «نود» مورد توجه قرار گرفت. 27 اسفندماه علی عسگری از ادامه کار این مجری محبوب در برنامه 90 و شبکه سه خبر داد اما در کوتاه ترین زمان ممکن، فروغی نظر مافوق خود را برنتافت و مخالفت خود با ادامه کار فردوسی پور را علنی ساخت.

نکته جالب توجه اینکه بسیاری انتظار برکناری فروغی را می کشیدند اما رئیس صدا و سیما در دیدار نوروزی اخیر خود با کارکنان این سازمان از مدیر شبکه سه قدردانی و عملکرد مدیر جوان شبکه سه در ارائه برنامه‌های جدید را شجاعانه و هوشمندانه توصیف کرده است.
گذشته از این کش و قوس ها و علامت های سوالی که که پیش روی مدیریت این سازمان و بخش های مختلف آن وجود دارد، این روزها عملکرد صدا و سیما در بحبوحه سیل هدف انتقادات قرار دارد.

نکته نخستی که مطرح می شود اینکه این رسانه گویا با تاخیر فاز در واکنش به تحولات روبرو است؛ رسانه ای که با گذشت چند ساعت اقدام به اعلام اخبار مهم و پرحساسیت می کند، هنگام وقوع حوادث تاثربرانگیز از منا تا زلزله کرمانشاه، برنامه به اصطلاح شاد و مفرح خود را متوقف نمی کند و گویا در فضایی جدا از جامعه برنامه هایش ساخته و برای مخاطبانی غیر از شهروندان ایرانی پخش می شود.

فلسفه اصلی ورود نکردن صدا و سیما به واقعیات جامعه و انعکاس ندادن آلام و مصائب سیل زدگان مشوش نکردن اذهان عمومی عنوان می شود تا نکند آرامش روانی مردم به هم بریزد و جامعه دستخوش التهاب و تشویش گردد. با این حال هرگز این پرسش پاسخی نمی یابد که در اوضاع بحرانی چه رسانه ای باید اطلاع رسانی کند و نبض افکار عمومی را در دست بگیرد.

اکنون بسیاری از زوایای مختلف به نحوه پوشش رخدادهای سیل گسترده در کشور اعتراض دارند. این وضعیت سبب شده تا اعتماد مردم به صدا و سیما حتی در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها نیز دچار تزلزل شود.

در وقایع دی ماه سال 96 دیدیم که چطور یک کانال تلگرامی هر چند با دروغ پردازی توانست اثرگذاری به مراتب بیشتری از بسیاری از رسانه های سنتی ایفا کند. از همان زمان بود که بسیاری هشدار می دادند نقش رسانه های سنتی و رسمی برای جهت دادن به افکار عمومی و انعکاس واقعیات جامعه که با انتظارات مردم از رسانه همپیوند شده با چالش هایی جدی مواجه است.

بر اساس این هشدارها، رسانه های سنتی به ویژه صدا و سیما در صورت تداوم رویکردهای خود در صحنه های حساس و در کشاکش بحران ها، اثرگذاری مورد انتظار خود را برای مدیریت افکار عمومی و مرجعیت اطلاع رسانی از دست خواهند داد.

دهم فروردین ماه بود که برنامه ای از شبکه افق صدا و سیما درباره زندگی «محمدرضا شجریان» استاد سرشناس آواز ایران پخش شد؛ نگاهی به بازخوردهای پخش این برنامه نشان داد که طیف گسترده ای از نخبگان، صاحب نظران و قلم به دستان به صدا و سیما و هر آنچه در آن تولید می شود با دیده تردید می نگرند.

گسترش بی اعتمادی به این سازمان بر اثر عملکرد صدا و سیما در قبال حوادث مربوط به سیل این وضعیت را تشدید می کند و موجب می شود که این رسانه با همین فرمان در نهایت قافیه را در دنیای رو به گسترش اطلاعات و ارتباطات ببازد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا