خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل سکوت دولت روسیه در قبال اقدام آمریکا علیه سپاه

/ امیراحمدیان: در انتقاد از روسیه شتابزده عمل نکنیم /

روسیه از جمله کشورهایی است که هنوز از سوی دولت‌اش واکنشی به قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا نشان داده نشده، موضوعی که گمانه‌زنی‌هایی را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

اما دکتر بهرام امیر احمدیان ایران شناس و کارشناس حوزه‌ی روسیه، آسیای میانه و قفقاز درباره‌ی دلیل تعلل دولت این کشور برای اعلام موضع در مورد قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه‌ی آمریکا می‌گوید که «نباید شتابزده عمل کنیم و روسیه را به این زودی مورد انتقاد قرار دهیم، به نظر من روسیه و اتحادیه اروپا دارند فکر می‌کنند که چه موضعی اتخاذ کنند، چون ملاحظاتی دارند.»

نخستین واکنش رسمی روس‌ها به این موضوع تاکنون ازسوی عضو کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه بوده است. او اعلام کرد: «تصمیم ترامپ برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، امنیت خاورمیانه را به خطر انداخت.»

«آنتون ماروزوف» دوشنبه شب با بیان اینکه چنین اقدامی برخلاف عرف مناسبات بین المللی صورت گرفته است، به ایرنا گفته است: «قراردادن نام نیروهای مسلح یک کشور در فهرست سازمان های تروریستی اقدامی بی اساس است. متاسفانه سیاست دولت ترامپ در خاورمیانه بر مبارزه با تروریست ها استوار نشده است ضمن اینکه سپاه پاسداران در تامین ثبات منطقه نقش مهمی برعهده دارد.»

بهرام امیراحمدیان در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره تعلل در اعلام موضع از سوی دولت روسیه در این مورد گفت: به نظر من علت عدم اعلام موضع از سوی دولت روسیه در قبال این مساله که برای ایران بسیار مهم است ملاحظه‌کاری است. باید توجه کرد که اتحادیه اروپا هم هنوز موضع خاصی اتخاذ نکرده است.

ما عادت کرده‌ایم به محض اینکه مساله‌ای پیش می‌آید به فوریت اعلام موضع می‌کنیم بدون اینکه ملاحظه‌ای بر جوانب کار داشته باشیم؛ به نظر من آنها دارند فکر می‌کنند که چگونه پاسخ دهند.

وی افزود: زمانی دومای دولتی روسیه از ایران خواسته بود که راجع به انضمام شبه جزیره‌ی کریمه به روسیه و به رسمیت شناختن آن اعلام موضع کنند و مجلس شورای اسلامی پاسخ داده بود که این مساله میان خودتان است و موضوعی بین‌المللی نیست که ما بخواهیم اعلام موضع کنیم؛ شاید آنها هم ملاحظاتی دارند. نباید عجله کرد که روسیه به این زودی اعلام موضع کند، چون آنها مناسبات نزدیکی با غرب و آمریکا دارند و به نظر من منتظر هستند که جوانب مختلف کار را بسنجند و بعد اعلام موضع کنند.

این کارشناس حوزه‌ی روسیه در ادامه تاکید کرد: به نظرم نباید شتابزده عمل کرد و روسیه را بخاطر اینکه اعلام موضع نکرده و یا با ایران اعلام همدلی نکرده به باد انتقاد گرفت، باید صبر کرد.

او در پایان اضافه کرد: در هرحال آمریکا کار بسیار خلافی انجام داده و نکته این است که در مطبوعات نباید بگوییم ترامپ؛ ترامپ یک جریان است و یک فرد نیست، آنجا فرد که امپراطور و حاکم نیست، او عقبه‌ای دارد و با حزب و پارلمان و کنگره مناسباتی دارد. وقتی ما در مطبوعاتمان می‌نویسیم ترامپ درواقع مساله را کوچک کرده‌ایم.

آقای ترامپ نماینده‌ی کل آمریکا است و الان دیگر نباید او را تنها یک تاجر یا سرمایه‌دار ببینیم، ترامپ جریان آمریکا است و آمریکا در این دوره که دوره‌ی ریاست جمهوری اوست این موضع را اتخاذ کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نظرات مفت شما! حالا شما چرا خیلی زود در مورد روسها نتیجه گیری کردی؟ سپاه داره با روسها در سوریه کار میکنه! هر دو همکار هستند، اگه الان اظهار نظر نکنه پس کی میخاد اظهار نظر کنه؟! وقت گل نی؟

    5
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا