خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد از “تلاش عامدانه” برای نشر خبر دروغ درباره سیل

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با انتقاد از انتشار اخبار دروغ درباره سیل فضای مجازی گفت: متاسفانه اخبار نادرست و تلاش عامدانه برخی افراد در زمینه نشر اخبار دروغین درباره سیل موجب افزایش مشکلات شده است و این موضوع در سفری که به منطقه پلدختر داشتم به طور کامل مشهود بود.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مردم استان لرستان در جریان بازدید از این استان بیان کرد: در ارتباط با جوامعی که به نوعی در سیل آسیب دیدند، اقدامات مختلفی صورت گرفته که از مهم‌ترین آن می‌توان به تامین امنیت جانی مردم اشاره کرد، به طوریکه برخی افراد که به هشدارها برای تخلیه توجه نمی‌کردند حتی با حکم قضایی را از خانه‌های در معرض خطر خارج کردند.

وی با بیان اینکه مردم باید به هشدارهای سازمان مدیریت بحران و هواشناسی توجه کنند، تاکید کرد: وقتی اعلام می‌شود مردم محل سکونت خود را ترک کنند باید نسبت به این موضوع اقدام کنند.

ابتکار با اشاره به اینکه افرادی که به طور کلی زندگی و سرپناه خود را از دست دادند باید تامین نیازهای اولیه آنها مورد توجه باشد، گفت: بازدیدهای به عمل آمده از اسکان‌های اضطراری و چادرهای افراد آسیب‌دیده مناطق، حاکی از آن است که امکانات اولیه مانند چادر، غذا و پتو با تلاش هلال احمر، دستگاه‌های دولتی و هدایای مردمی به صورت گسترده در حال توزیع است، گرچه ممکن است برخی از مناطق هنوز این امکانات را دریافت نکرده باشند، اما دولت، استانداری و فرماندهی استان لرستان به طور جدی پیگیر هستند، به ویژه آنکه بر احیای زیرساخت‌ها نیز تمرکز دارند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه به توزیع بسته‌های بهداشتی موردنیاز زنان مناطق سیل زده اشاره کرد و افزود: اقلام بهداشتی مورد نیاز زنان به صورت گسترده توزیع شده و در بازدید از انبارهای کمک‌های مردمی مشخص بود و همچنان این بسته‌ها در راه است.

ابتکار با بیان اینکه زنان به طور خاص در امدادرسانی فعالیت می‌کنند، افزود: بازدید از ستاد سازمان‌های مردم نهاد نشان داد که زنان در زمینه امدادرسانی به مردم بسیار فعال هستند.

بنابر اظهارات وی، یکی از مسائل با اهمیت برای معاونت زنان امدادرسانی به زنان باردار بوده که براساس گزارش فعالان این عرصه از دانشگاه علوم پزشکی لرستان در جلسه‌ای که برگزار شد، از ابتدای بحران سیل تاکنون ۴۶ زن باردار ساکن منطقه پلدختر و روستاهای اطراف آن بدون مشکل زایمان کرده و در حال حاضر کمک و خدمات مورد نیاز بعد از زایمان را دریافت می‌کنند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه گزارش مورد نظر از سوی “پروین آستی”، مدیرگروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی و دکتر “مینا رحیمی”، رییس گروه سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی لرستان ارائه و قرار شد برای ارتقای این حوزه همکاری صورت گیرد، گفت: خوشبختانه شاهد مرگ و میر مادر و کودک در اثر زایمان طی این مدت نبوده‌ایم، علت این اتفاق برنامه‌ریزی صحیح بخش بهداشت استان لرستان است.

ابتکار در پاسخ به این سوال که آیا گل و لای مناطق سیل زده موجب بروز بیماری‌های عفونی برای زنان و دختران شده است؟ گفت: گروه‌های اعزامی از دانشکده علوم پزشکی متوجه این موضوع هستند البته هنوز گزارشی از بیماری‌های عفونی میان زنان دریافت نکرده‌ایم، اما در جلسه‌ای که برگزار شد در این باره نیز صبحت شد.

به گفته وی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، مدیریت شرایط و نیازهای روانی مردم مناطق سیل زده است. این معاونت از دو سال گذشته تاکنون قصد داشته طرح ارتقاء تاب آوری اجتماعی را در استان‌های مختلف از جمله لرستان اجرا کند. در همین راستا جمعیت قابل توجهی از تسهیل‌گران برای کمک به مردم و ارتقاء سطح تاب آوری در مقابل آسیب‌ها تربیت شده‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده معتقد است که طرح تاب آوری اجتماعی به جوامع محلی کمک می‌کند تا از طریق ارتقاء سطح تاب آوری، با شناخت روش‌ها و شیوه‌های صحیح، اعتماد به نفس و خودباوری بیشتر برای مقابله با مشکلات راهکارها و راه‌حل‌هایی را بیابند و از مشکلات عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح تاب آوری اجتماعی با همکاری تسهیلگران و تشکل‌ها در مناطق سیل‌زده اجرایی خواهد شد، گفت: بعد از تکمیل امداد رسانی‌های اولیه این طرح و مداخله‌های روانی قابلیت اجرایی دارند، به طور حتم تسهیل‌گران برای این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی دارند و در اولین فرصت که شرایط فراهم شود این طرح در مناطق اجرا خواهد شد. معاونت زنان و خانواده نیز برای اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در مناطق سیل زده به طور ویژه حمایت می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: باتوجه به اینکه بازسازی مناطق مسکونی تخریب شده نیاز به زمان دارد، در جلسه امروز استاندار لرستان اعلام کردند مردم آسیب دیده تا زمانی که مسئله مسکن آنها مشخص شود اماکنی را برای خود اجاره کنند، اجاره بهای این اماکن توسط استانداری تامین می‌شود.

ابتکار ادامه داد: بسیاری از خانه‌های تخریب شده منطقه پلدختر در مسیر رودخانه بنا شده بود و از نظر علمی و حتی قوانین موجود از ابتدا ساخت آنها در این مسیرها اشتباه بوده است.

معاون رییس جمهور در ادامه ضمن انتقاد از انتشار اخبار دروغین در فضای مجازی گفت: متاسفانه اخبار نادرست و تلاش عامدانه برخی افراد در زمینه نشر اخبار دروغین درباره سیل موجب افزایش مشکلات شده است. این موضوع در سفری که به منطقه پلدختر داشتم به طور کامل مشهود بود این در حالیست که اطلاع رسانی صحیح موجب کاهش فشارهای روانی خواهد شد؛ به نظر بهتر است مردم از طریق رسانه‌های رسمی اخبار را پیگیری کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا