خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش| آیا برنج‌های خارجی سالم هستند؟

چندی پیش، مهدی محمودیان، فعال اجتماعی با انتشار تصویری از یک برند برنج خارجی پخته شده توضیح داده بود که بوی نامطبوع و رنگ قرمز برنج کاملا غیرطبیعی بوده و اعتراض به فروشگاه محل فروش آن هم سبب نشده تا باقی برنج‌ها جمع‌آوری شوند و همچنان فروخته می‌شوند.

برنج‌های خارجی در تمام این سال‌های اخیر حرف و حدیث‌های فراوانی حول خود داشتند.

انصاف نیوز برای پیگیری این موضوع ضمن گفت‌وگو با مهدی محمودیان به گفت‌وگو با پنج بنکدار برنج درباره‌ی برنج‌های خارجی و کیفیت و سلامت آها پرداخته است که در ادامه میخوانید:

محمودیان پانزدهم اسفندماه با انتشار تصویری از برنجی پخته شده که رنگی مایل به قرمز داشت، در اینستاگرام خود نوشته بود: «طبق روال، روز دوشنبه سیزده اسفندماه دو برنج با مارک ستایش از فروشگاه جانبو شعبه یوسف‌آباد تهران خریداری کردیم تا برای یک مورد امور خیریه پخته شود. متاسفانه بعد از اینکه درب دیگ را بازکردیم بویی شدیدا نامطلوب منتشر شد. بقدری که امکان استفاده از برنج وجود نداشت. یک قابلمه کوچک از برنج رو به فروشگاه بردیم و بوی بد به نحوی بود که مدیر فروشگاه ضمن عکس گرفتن از برنج که به سرخی می‌زد، خواهش کرد قابلمه رو به بیرون ببریم و قول داد موضوع رو پیگیری کنه.

ما دو گونی برنج از مارک دیگری از همان فروشگاه خریدیم و مجددا پختیم که متاسفانه برنج دوم هم همین بو را می‌داد اما خیلی کم‌تر و البته قابل تحمل. از دیروز حداقل به 20شماره تلفن از بازرسی وزارت بهداشت تا تعزیرات حکومتی دانشگاه شهید بهشتی و آزمایشگاه غذا و دارو اداره بهداشت تهران و هر شماره‌ای که یافتم، تماس گرفتم یا پاسخی ندادند و یا به بخشی دیگر حواله دادند.

مجددا به فروشگاه جانبو مراجعه کردم و امیدوار بودم حداقل آن برنج از روی میزها جمع شده باشد که با وقاحت هنوز آن برنج آنجا فروخته می‌شد و مسئول فروشگاه گفت هرکاری دلتان می‌خواهد بکنید. و گویی مطمئن بود هیچ مسئولی ظاهرا به فکر سلامتی مردم نیست. گفت اگر کسی را پیدا کردید شکایت کنید. من مقداری از برنج را در پلاستیکی دربسته در فریزر نگه داشتم. در صورت لزوم برای آزمایشگاه حتی حاضرم با هزینه شخصی برنج مورد آزمایش قراربگیرد اما دریغ هیچ محلی برای شکایت. مشخصات ثبت شده برروی گونی برنچ نشان می‌دهد شرکت صنعت پخش مژده وارد کننده آن می‌باشد که نه با شماره‌هایی که در سایت داشتند امکان ارتباط وجود نداشت.»

مهدی محمودیان در توضیح این ماجرا و پیگیری‌هایش به خبرنگار انصاف گفت: «یکی از شماره‌هایی که خیلی زنگ زدم شماره 190 بود، اما هیچ‌کس پاسخگو نبود.»

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه پس از توییت کردن این ماجرا پیامی از یکی از کارکنان فروشگاه جانبو دریافت کرده است، درباره آن پیام می‌گوید: «یکی از کارکنان فروشگاه جانبو گفت که پیامم را برای یکی از پرسنل بازرسی ارسال کرده است و مسئول بازرسی قول پیگیری داده و بابت مشکل پیش آمده متاسف است.»

خبرنگار انصاف نیوز در گزارشی میدانی وضعیت این برنج را در مناطق مختلف شهر تهران بررسی کرده ‌است. پنج بنکدار به سوال خبرنگار درباره‌ی کیفیت و سابقه‌‌ی این برند برنج پاسخ دادند. بعضی از آنها  از کیفیت خوب برنج ستایش و مژده گفتند و بعضی دیگر نیست ایراداتی را به برنج‌های خارجی وارد دانستند.

یکی از بنکداران درباره‌ی مصرف برنج هندی گفت: «حدود ده سال قبل با توجه به مناسب بودن قیمت برنج‌های وارداتی نسبت به برنج ایرانی، برنج‌های پاکستانی و به‌ویژه برنج هندی مصرف‌کننده بسیاری داشتند. با توجه به افزایش نرخ برنج خارجی، مردم روی به مصرف برنج ایرانی آوردند. اما برنج ایرانی دوباره با افزایش قیمت روبرو شده است و حدس می‌زنم مصرف برنج خارجی دوباره افزایش یابد.»

این بنکدار درباره کیفیت آن دو برند برنج گفت: « وقتی این حرف را شنیدم، تعجب کردم تا کنون با چنین موردی درباره‌ی برنج ستایش روبه‌رو نشده‌ام.»

از سوی دیگر این بنکدار تاکید کرد: «البته من هیچ‌گاه برنج وارداتی مصرف نمی‌کنم. بهترین برنج، برنج ایرانی است.»

او با خنده ادامه داد:« مگر دیوانه‌ام برنجی به جز برنج ایرانی مصرف کنم. من تنها فروشنده هستم و هیچگاه مصرف کننده‌ی برنج‌های خارجی نخواهم بود.»

یکی از فروشندگانی که تنها برنج ایرانی می‌فروخت درباره‌ی کیفیت برنج‌های هندی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «این آشغال‌ها فقط اسم‌شان برنج است.»

یکی دیگر از بنکداران در این باره گفت: «با توجه به اینکه سیاست خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید محصولات با حجم انبوه است یا محصولاتی را خریداری می‌کنند که مدت زمان مصرف آنها رو به پایان است تا با قیمت پایین‌تری بفروشند، حدس می‌زنم که برنج در فروشگاه خراب شده است.»

باشگاه خبرنگاران جوان در آبان ماه سال 92 درباره‌ی هفت برنج آلوده در بازار نوشت. که نام برنج ستایش نیز در این لیست آمده بود.

با شماره‌های شرکت صنعت پخش مژده مندرج در سایت و روی محصول تماس گرفته شد اما هیچ‌کس پاسخگو نبود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اتفاقا بنده چندی قبل یک کیسه10کیلویی ازاین برنجهای وارداتی بااسم((داریوش))ازهمین فروشگاههای زنجیره ای گرفتم که بدلیل طعم وبوی بسیارنامطبوع اصلا قابل مصرف نبود.ظاهرا دراین کشورسلامتی محصولات وارداتی برای کسی اهمیتی ندارد.جالب اینکه چندی پیش درخبرهاآمده بودافغانستان مرغهای صادراتی مارابه بهانه غیربهداشتی بودن برگشت داده بود!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا