خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیر: نمی‌دانستم حجم تخلفات شهرداری اینقدر است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بی‌انضباطی مالی شهرداری گفت: حجم تخلفات به قدری بالاست که نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرد و شهردار تهران باید پاسخگوی وضع موجود باشد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرگزاری برنا، علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران درنشست خبری ظهر امروز خود درمورد مراکز بهاران، گفت: رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر طی نامه ای به کمیسیون بودجه و رییس سازمان رفاه عنوان کرده است که برنامه ساخت مراکزبهاران در بودجه امسال نبوده است.

وی افزود: برنامه ساخت مراکز بهاران برای نگهداری معتادان در بودجه امسال نبوده است و شهرداری تهران برای اجرای بهاران اجازه‌ای از شورا نگرفته است، باید هرگونه هزینه درشهرداری با اجازه شورا باشد.

دبیر افزود: از معاون فرهنگی شهرداری خواسته ایم مستندات خود دراین زمینه را اعلام کنند.

وی در ادامه با اشاره به حجم تخلفات در شهرداری و عدم عزم جدی مدیران برای حل این تخلفات گفت: من شخص قالیباف را مسئول این همه بی انظباطی مالی می‌دانم و شنیده ام که دو عضو شورای شهر کارت زرد به شهرداری نشان دادند.

دبیر در پاسخ به اصرار برخی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شما هم از ابزار قانونی اعضای شورا مبنی بر طرح سوال از شهردار استفاده می‌کنید، با بیان اینکه من به عنوان یک عضو ، اطلاعات مالی شهرداری را برای اولین بار برای بررسی به شورا آوردم گفت: من به دنبال اصلاح امور هستم و از همه ابزارهای قانونی برای اصلاح وضعیت استفاده می‌کنم.

وی گفت: امیدوارم مابقی اعضای شورا خود را بخواب نزنند چراکه آخرت آدم هم مهم است.

دبیر در مورد شایعه سهم خواهیش از شهردارتهران گفت: من دنبال چه سهم خواهی از شهرداری می‌توانم باشم.

دبیر با بیان اینکه شایعه شده من به دنبال انتصاب مدیران شهری هستم افزود: زمان این موضوع را ثابت می‌کند و محکم ایستادم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت خود به قالیباف را ادامه می‌دهید؟ با بیان اینکه من با این حجم بی انضباطی مالی و فساد تا آخرمبارزه می‌کنم، گفت: من نمی‌دانستم حجم تخلفات اینقدر است.

علیرضا دبیر در ادامه نشست خبری خود درخصوص تفاهم‌نامه مشترک شورا و شهرداری در مورد انتخاب حسابرس مشترک گفت: شهرداری تهران در شورای شهر سوم این تفاهم‌نامه مشترک را امضاء نمی‌کرد و سرانجام شورا در موضع قدرت این پیشنهاد را ارائه و شهردار تهران آن را امضاء کرد.

وی با بیان اینکه در حالت عادی حسابرس شورا دو ماه در سازمان یا منطقه مستقر و اسناد را به صورت رندوم بررسی می‌کند، گفت: آیا این بهتر نیست که حسابرس در طول سال کل اسناد را بررسی کند؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه چندی پیش سازمان بازرسی نامه‌ای زد و پیشنهاد کرد که برای عدم اتلاف منابع مالی یک حسابرس انتخاب شود، گفت: نحوه انتخاب حسابرس مهم است و حتی تصمیم گرفته‌ایم که به صورت نصف نصف شورا و شهرداری حق‌الزحمه حسابرس را پرداخت کنند.

دبیر با بیان اینکه در کمیته انتخاب حسابرس، رییس کمیسیون بودجه ریاست کمیته را برعهده دارد، ادامه داد: این پیشنهاد به نفع شهرداری و شورا بود چراکه به سمت شفاف‌سازی مالی حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رییس شورای شهر تهران درخصوص اعلام نظر نهایی این تفاهم‌نامه به تمامی کمیسیون‌ها نامه زده است، گفت: هنوز پاسخی از سوی کمیسیون‌ها درخصوص خوب یا بد بودن این تفاهم‌نامه ارائه نشده است اما قطعا این موضوع به نفع شورا است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص برخی انتقادات مبنی بر اینکه حسابرس شورا گریدهای لازم را برای بررسی وضعیت مالی شهرداری تهران ندارد، گفت: حسابرس شورا در سال 92 در دفتر مسجدجامعی که ریاست وقت شورا را برعهده داشت، با حضور 6 رییس کمیسیون انتخاب شد و این در حالیست که برخی معتقد بودند از آنجایی که حسابرس قبلی، چهار سال حسابرسی شهرداری را برعهده دارد، نباید دیگر حسابرسی کند و برهمین اساس اسامی 30 شرکت برتر گرید الف انتخاب شد و دست آخر پس از قرعه‌کشی حسابرس انتخاب شد و حتی من قرعه‌ای برنداشتم.

دبیر ادامه داد: در مورد انتخاب حسابرس سال 93 نیز در اتاق چمران حسابرس انتخاب شد و من نه پیشنهادی دادم و نه در رأی‌گیری شرکت کردم و این بد است که شهرداری تهران حسابرس را متهم می‌کند.

وی با بیان اینکه فساد را با حرف‌های قشنگ نمی‌توان جمع کرد و باید در عمل با فساد مبارزه کنیم، گفت: وقتی که شفافیت مالی کم باشد، فساد ایجاد می‌شود .

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه اهانت به حسابرس به مانند شکستن آیینه است که عیب‌ها و زیبایی‌های اطراف را نشان نمی‌دهد، گفت: قالیباف بارها در صحبت‌هایش عنوان کرده که در زمان مدیریت وی، حسابرسی‌اش از شهرداری آغاز شده اما باید بگویم که همیشه شهرداری حسابرسی می‌شده و از سال 75 سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری مورد حسابرسی قرار می‌گرفتند و از سال 82 شورای شهر نیز اقدام به حسابرسی از شهرداری کرده، اما شهرداری تهران همیشه مورد حسابرسی سازمان‌های مربوطه قرار گرفته است.

دبیر با بیان اینکه برخی مغایرت‌ها در گزارش حسابرس شهرداری نیز دیده می‌شود، گفت: جواب قانع‌کننده‌ای از سوی شهرداری درخصوص مغایرت‌ها نگرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا توسعه مترو با کندی پیش می‌رود گفت: در سال جاری 2200 میلیارد تومان درخصوص توسعه مترو بودجه اختصاص داده‌ایم اما اگر بیشتر از این بخواهیم برای توسعه مترو بودجه بگذاریم، قطعا از کارهای فرهنگی و عمرانی غافل می‌شویم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر دولت مشکل فاینانس خط 6 و 7 مترو را حل کند، کمک بزرگی به شهرداری و مردم کرده، گفت: اگر شهرداری بخواهد همه بودجه خود را صرف توسعه مترو کند، باید کارهای دیگر را تعطیل کند، اما باید بگویم که در شورای شهر چهارم مترو در اولویت اقدامات شهرداری قرار دارد.

باز کردن پرونده حسابرسی سال‌های قبل
دبیر درخصوص بازگشایی مجدد پرونده حسابرسی سال‌های قبل و پاسخ به برخی شائبه ها گفت: در شورای شهر هیچ موقع اطلاعات حسابرسی به این اندازه در اختیار شورا و خبرنگاران قرار نگرفته بود و در گذشته اصلا اطلاعاتی داده نمی‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرضا دبیر که همیشه یاور شهردار تهران بوده، تخلفات شهرداری را به یادآورده است، گفت: آیا من باید در برابر این حجم تخلفات سکوت کنم؟ بنده اول به صورت شفاهی و پس از آن به صورت کتبی تذکرات خود را اعلام کردم، اما هنگامی که پاسخی نشنیدم آن را در صحن شورای شهر اعلام کردم هرچند که من هنوز از بسیاری از پروژه‌های عمرانی شهر دفاع می‌کنم؛ اما نمی‌دانستم حجم بی‌انضباطی‌های مالی شهرداری اینقدر زیاد است.

دبیر با بیان اینکه شهردار تهران باید پاسخگوی وضع موجود باشد، گفت: حجم تخلفات به قدری بالاست که نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرد و من وظیفه‌ام این است که آن را بیان کنم؛ چراکه حجم بی‌انضباطی مالی غوغا می‌کند.

وی با بیان اینکه بی‌انضباطی مالی به مانند ویروس آنفلوآنزا و فساد ، بیماری آنفلوآنزاست، تصریح کرد: شورا باید تصمیم بگیرد که در برابر این حجم بی‌انضباطی چه می‌کند؟ و این در حالی است که هنوز حسابرسی از معاونت‌ها، 22 منطقه و برخی سازمان‌ها انجام نشده است و حتی برخی مناطق 4 ماه وقت خواسته‌اند که اسناد دیده نشده را در اختیار حسابرس قرار دهند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه گزارش حسابرسی سازمان رفاه هفته بعد بررسی می‌شود، اما در پیش‌نویس مردود شده است گفت: بدترین اتفاق آن است که حسابرس اعلام کند که اسناد در اختیار وی قرار نگرفته و رویت نشده است.

دبیر با بیان اینکه من بسیار با شهرداری تهران راه آمده‌ام، افزود: پارسال مشکل دیگری با شهرداری داشتیم که رسانه‌ای نشد و آن هم ساخت تونل میدان سپاه بود که با بانک پاسارگاد به توافقات نهایی رسیده بودند و در حالی که 6 الی 7 هزار میلیارد تومان هزینه صرف این تونل بود ومی‌خواستند این تونل را بسازند، اما زیر بار نرفتم، چراکه به نظرم توسعه مترو واجب‌تر بود.

وی با بیان اینکه ما بودجه سال آینده را انقباضی می‌بندیم، گفت: مسئولان شهرداری عنوان کردند که قرار است بانک پاسارگاد این تونل را بسازد اما قرار بود به جای آن تراکم و ملک بدهند که من مخالفت کردم و گفتم در صورتی شورا ساخت تونل را قبول می‌کند که به جای تهاتر، بهره‌برداری از این تونل به مدت معلوم به سرمایه‌گذار سپرده شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه از 18 سازمان شهرداری تهران 6 سازمان مشروط، دو مقبول، سه مردود و 7 شرکت عدم اظهارنظر داشتند، گفت: روز اول 14 الی 15 شرکت عدم اظهارنظر داشتند و در 5 مرحله این آمار کسب شده است و آیا این آخر شفافیت آنها است؟

هیچ شفافیت مالی در شهرداری نیست
دبیر با بیان اینکه با مقایسه گزارش دو حسابرس متوجه شدیم که برخی تخلفات در گزارش دو حسابرس شورا و شهرداری یکسان است، گفت: درخصوص فروش تپه‌های عباس‌آباد خود حسابرس شهرداری نیز این موضوع را اعلام کرده است.

وی با بیا اینکه جای سوال است که چرا مسئولان شهرداری پاسخ تذکر رییس کمیسیون سلامت را نمی‌دهند، گفت: شهردار تهران عنوان کرده که مجمع حسابرسان باید گزارش حسابرسی را تایید کند اما براساس قانون در شهرداری، بالاترین نهاد بالادستی که اجرایی نیست، می‌تواند این گزارش را تایید کند که مرجع بالادستی شهرداری شورای شهر است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با طرح این سوال که چرا حسابرسی نباید در عموم مردم قرار گیرد، گفت: گزارش حسابرسی‌ را روی سایت بگذارند چراکه شهرداری تهران ملک شخصی من یا شهردار نیست و مردم باید بدانند پول‌هایشان چگونه خرج می‌شود.

دبیر با بیان اینکه دیوان محاسبات آن مقدار سهمی که دولت در اختیار شهرداری قرار می‌دهد را محاسبه کند، گفت: شهرداری مدعی است که شفافیت مالی دارد اما من به عنوان رییس کمیسیون بودجه می‌گویم که هیچ شفافیت مالی در شهرداری نیست و آنها دنبال اصلاح امور نیز نیستد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حسابرسی‌های گذشته گشوده می‌شود، گفت: شورای شهر سوم، گزارش حسابرسی سال‌های قبل را بسته است و اگر شورای چهارم مایل است که گزارش سال‌های قبل باز شود، باید در این خصوص مصوبه‌ای داشته باشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه ارائه این حجم از اطلاعات اعضا درخصوص حسابرسی در تاریخ شورا بی‌نظیر است، گفت: عزم جدی برای اصلاح بی‌انضباطی مالی در برخی مدیران ارشد شهرداری وجود ندارد و آنها چشم‌هایشان را بر روی این موضوع بسته‌اند.

دبیر با بیان اینکه زمانی که من ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را قبول کردم، 42 مورد از پروژه‌هایی که آغاز شده بود، فاقد ردیف بودجه و کد بود، گفت: امروزه ما فاقد اینگونه تخلفات هستیم و توانسته‌ایم راه‌های اینگونه تخلفات را ببندیم و حالا به دنبال آن هستیم که موضوع مازاد را نیز حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه درخصوص وضعیت حسابرسی شهرداری به دنبال جواب قانع‌کننده‌ای از سوی مسوولان شهرداری هستیم اما تاکنون پاسخی ندادند گفت: من به عنوان یک عضو درخصوص بی‌انضباطی مالی شهرداری کوتاه نمی‌آیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا علیرضا دبیر اسناد تخلفات شهرداری را فاش می‌کند، گفت: یک الی دو تخلف نیست که بگویم بی‌خیال.

دبیر در حالی که گزارش چند صد صفحه‌ای از گزارشات تخلفات شهرداری را نشان خبرنگاران داد، گفت: این همه را چه کنم؟ آنها را قایم کنم؟ این در حالی است که هنوز گزارش حسابرسی مناطق نیامده است.

پاداش 380 میلیارد تومانی شهرداری به پلیس راهور
وی با بیان اینکه صورت‌های مالی عکسی از عملکرد یک سازمان است، گفت: سازمان‌های شهرداری باید صورت‌های مالی خود را با جزییات بیان کنند، اما برخی از سازمان‌ها این اطلاعات را منتشر نکرده و این اتفاق خوبی نیست و وقتی حسابرس از مسوولان شهرداری سندهای لازم را می‌خواهد، آنها می‌گویند که این مدارک لازم نیست.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص پاداش 380 میلیارد تومانی نیز گفت: شهرداری معتقد است که این پاداش را به پلیس راهور داده اما نگفته‌اند که این پاداش به چه منظور و چه زمانی و برچه اساسی ارائه شده است چراکه ما برای پلیس راهور بودجه لازم را منعقد کرده‌ایم.

دبیر با بیان اینکه وضعیت صورت‌های مالی شهرداری برای تمامی اعضا ارسال شده است، گفت: اگر عضوی بگوید که این صورت‌ها را ندارد، واقعیت را نگفته و حتی من معتقدم که باید وضعیت مالی شهرداری روی سایت قرار گیرد چراکه شهر برای مردم است.

وی با بیان اینکه آرزوی من این است که حسابرسی‌ها در صحن علنی و حتی به صورت پخش زنده در حضور مردم بررسی شود، گفت: با این حال تصمیم این مهم برعهده شهرداری است.

دبیر در پاسخ به این سوال که سرانجام حسابرسی‌ها چه می‌شود، گفت: من کار خود را به عنوان رییس کمیسیون برنامه و بودجه انجام دادم که مردم و اعضا بفهمند که چه اتفاقاتی رخ داده اما به جای همه اعضای شورای شهر نمی‌توانم تصمیم بگیرم و آنها باید تصمیم بگیرند که با این حجم بی‌انضباطی چه می‌کنند؟

دبیر با بیان اینکه شخص شهردار را مسوول بی‌انضباطی می‌دانم، گفت: شنیده‌ام که حافظی و قناعتی می‌خواهند موضوع کارت زرد به شهرداری مطرح کنند اما اجازه دهید گزارش حسابرسی مناطق شهرداری نیز واصل شود و امیدوارم برخی از اعضای شورا خود را به خواب نزنند . بنده دنبال اصلاح امور هستم و از همه ابزارهای قانونی یک عضو در راستای این اصلاح استفاده می‌کنم، چراکه معتقدم آخرت آدم‌ها نیز مهم است.

وی با بیان اینکه درخصوص وضعیت حسابرسی شرکت‌ها بارها با شخص قالیباف جلسه گذاشته‌ام، گفت: قالیباف تیم خود را مقید به پاسخ‌دهی کرده است و این هم پاسخ‌دهی‌شان.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص برخی اظهارات قالیباف مبنی بر اینکه به شورای شهر اجازه حسابرسی از شهرداری را داده گفت: قالیباف شهردار شورا است و باید تصمیمات شورا را اجرایی کند ، شرکت‌های شهرداری با پول چه کسی اداره می‌شود؟ شهردار تهران برای کیست؟ آیا شهر تهران ملک شخصی من یا قالیباف است! این چه حرفی است که می‌گوید که من گذاشته‌ام از شهرداری حسابرسی کنند؟! اعضای شورای شهر نیز باید حقوق خود را بدانند و از شهرداری پاسخ بخواهند.

وی با بیان اینکه چرا مهر محرمانه بر گزارش حسابرسی می‌خورد، گفت: از چه چیزی می‌ترسند؟ آیا مردم نباید از شهرداری سوال کنند که پول عوارض آنها چه می‌شود و باید مسوولان در پاسخ دادن دقت نظر داشته باشند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شایعه شده است علیرضا دبیر از شهرداری امتیازخواهی کرده و آیا از قالیباف حمایت می‌کند، گفت: اگر می‌دانستم حجم بی‌انضباطی‌های مالی آنقدر بالاست حمایت نمی‌کردم. من به دنبال چه امتیازی می‌توانم باشم، در حالی که تمام بودجه شهرداری در کمیسیون من تخصیص داده می‌شود و اگر من اهل بستن بودم اینجا نبودم.

دبیر با بیان اینکه من با کسی تعارف ندارم گفت: من منصوب کسی نیستم بلکه منتخب مردم هستم و اگر به دنبال امتیاز بودم تا اینجا نمی‌آمدم، هرچند یک تیم رسانه‌ای سعی دارد که بگوید موضوع شخصی است اما اینگونه نیست و من نمی‌دانستم حجم تخلفات اینقدر زیاد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجددا برای شهردار شدن قالیباف رای خواهید داد، گفت: باید بشینیم و با هم حرف بزنیم اما اگر شاید این حجم تخلفات را می‌دانستم رای نمی‌دانم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه من با بی‌انضباطی مالی و فساد مبارزه می‌کنم، گفت: با این حال اجازه نمی‌دهم اقدامات شهرداری بر زمین بماند چراکه موضوعات را با هم مخلوط نمی‌کنم و بی‌تقوایی است که موضوعات را با یکدیگر مخلوط کنم.

دبیر با بیان اینکه بارها شنیده‌ام که عنوان شده دبیر با شهرداری بسته است، گفت: زمان این مساله را ثابت می‌کند. حتی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه همسر من را با بن‌های شهروند دستگیر کرده‌اند و یا دبیر پیمانکار تونل توحید را معرفی کرده ، اینها بی‌تقوایی است.

وی افزود: حتی شایعه شده بود که بنده سیتیزن آمریکا هستم و باید بگویم که از 17 سالگی آمریکا اصرار داشت که برای آنها کشتی بگیرم و اگر من می‌خواستم این کار را انجام بدهم، در اوج به آن کشور سفر می‌کردم اما برای بالا بردن پرچم کشورمان در ایران ماندم و به نظرم مقابله با فساد و بی‌انضباطی مالی نیز به مانند پیروز شدن پرچم ایران در مسابقات است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص حمایت دو تن از ورزشکاران شورا از یکی از کاندیدای مجلس خبرگان نیز گفت: از این موضوع خبر ندارم اما بنده در بحث انتخابات دخالت نمی‌کنم.

دبیر درخصوص سرانجام بدهی شهرداری تهران به پیمانکارانش نیز گفت: بدهی شهرداری به پیمانکاران در حوزه املاک بسیار بیشتر از رقم‌های اعلام شده است و باید بگویم که شهرداری حدود 6000 میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است، اما درخصوص میزان بدهی پیمانکاران نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا