خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ آیت‌الله بیات زنجانی درباره‌ی صرف وجوهات برای سیل زدگان

آیت‌الله بیات زنجانی به استفتائی پیرامون صرف‌ وجوهات شرعیه برای سیل زدگان پاسخ دادند:

متن با استفتاء و پاسخ آن به نقل از کانال تلگرامی این مرجع تقلید به شرح زیر است:

حضور مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله بیات زنجانی با سلام و احترام؛
نظر به شرایط خطیر پیش آمده در مناطق سیل‌زده، نیاز مبرم مردم به کمک‌های امدادی و با توجه به شرایط ویژه‌ای که کارکنان و مدیران خدوم هلال‌احمر نسبت به محدودیت هزینه‌کرد و امدادرسانی برای جمعیت کثیری که خارج از کمپ‌های مستقر این سازمان هستند، تقاضا می‌گردد حکم شرعی را درمورد امکان برداشت و استفاده از وجوهات شرعی توسط نهادهای مردمی اعلام فرمایید: آیا این نهادها می‌توانند از منبع وجوهات مذکور جهت کمک به سیل‌زدگانی که خارج از کمپ‌های هلال‌احمر مستقر هستند استفاده کنند؟ و اگر جواب مثبت است، تا چه میزان اجازه‌ی برداشت و تخصیص وجود دارد، و مقلدین اجازه‌ی پرداخت وجوهات شرعی خود را به نهادهای مزبور دارا هستند یا خیر؟ خداوند یار و یاور همه‌ی درستکاران باد

با تشکر رضا هونجانی

شکرالله کلاه‌کج / پویش مردمی جوانان خوزستان

امید ممبینی/موسسه خیریه باب الحوائج خوزستان

پاسخ:

باسلام و تحیت؛

با توجه به حدیث معتبر مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمَّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ (اصول کافی، ج۲، ص۱۶۴)، مطمئنا یکی از بهترین مصارف وجوهات شرعی اعم از زکات، تبرعات، وجوه بریه و خمس، صرف آنها در رفع مشکلات برادران و خواهران بزرگواری‌ست که در اثر این رخداد، تمام یا اکثر امکانات زندگی را از دست داده‌اند.

بنابراین کمک به سیل‌زدگان از محل مجموعه وجوهات تا هر مقداری که فرد صلاح دانسته و نیاز ببیند، مطلوب و مبرئ ذمه است و مأجور خواهند بود إن‌شاءالله.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا