خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا اقدام ترامپ علیه سپاه را به FATF ربط دادند؟!

محمد مهاجری در خبرآنلاین نوشت: «در روزهای اخیر و به دنبال متهم کردن سپاه پاسداران به تروریسم از سوی دولت آمریکا، عده‌ای با تکرار حرف‌های قدیمی و تکراری، این موضوع را بدون این که ربطی داشته باشد، بهFATF ربط داده‌اند. شبه‌استدلال آنها این است که چون آمریکا سپاه را تروریست خوانده، پیوستن به FATF عملاً بستن دست این نهاد انقلابی برای کمک به نهضت‌های انقلابی و آزادی‌بخش است و به همین دلیل باید از پیوستن به آن خودداری کرد.

این شبه استدلال، صرفاً توسل به احساسات و سوار شدن بر جوی است که در روزهای اخیر ایجاد شده و با توضیح زیر روشن می‌شود که کاملاً بی‌ربط است:

۱- آمریکا و برخی متحدانش در منطقه و به ویژه رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری کرده‌اند که ایران به FATF نپیوندد. این تلاش‌ها حتی در آخرین نشست در پاریس هم به صورت گسترده اعمال شد اما نتیجه‌ای نداشت. طبیعی است که آمریکا و ارتجاع منطقه به دنبال منزوی کردن ایران باشند.

۲- اصولاً آمریکا به عنوان یک ناقض همیشگی مقررات بین‌المللی، برای اعمال فشار و تحریم و… نیازی به FATF ندارد. مگر در سال ۱۳۵۸ و سال‌های بعد از آن که آمریکایی‌ها ایران را تحریم کردند،FATF وجود داشت؟

۳- در FATF مسئله ما اصلاً آمریکا نیست. مسئله ما کشورهایی است که متحد یا شریک تجاری ما هستند. روسیه و چین و ترکیه و عراق و هند و… هم خودشان عضو FATF هستند و هم مبادلات مالی‌شان با ایران بر اساس FATF صورت می‌گیرد. بنابراین، بهانه کردن آمریکا، فقط مشکلات تجاری – مالی کشورمان را افزایش می‌دهد.

۴- کمک سپاه پاسداران به نهضت‌های آزادی‌بخش چگونه صورت می‌گیرد؟ آیا این نهاد، بخشی از جمهوری اسلامی ایران است یا جدا از آن؟ قطعاً کسی سپاه را مجزا از ایران نمی‌داند. پس کمک سپاه به دیگران، عملاً کمک ایران است. تاکنون چنین کمک‌هایی صورت می‌گرفته و پس از این هم صورت خواهد گرفت، چه سپاه را متهم به تروریسم کنند یا نکنند، چه فرضا تحریم کنند یا نکنند، این روند متوقف نخواهد شد. و نکته مهم این که برای چنین کمک‌هایی که قطعاً توجیه استراتژیک دارد باید درآمد وجود داشته باشد تا هزینه کردنش مقدور باشد. کسب درآمد بدون FATF حتی از طریق کشورهای دوست آسان نیست.

۵- چنین کمک‌هایی برای سایر کشورها (حتی حامیان تروریسم) نیز وجود دارد و کسی نمی‌تواند از آن جلوگیری کند. درباره ایران هم هیچ محدودیتی قابل تصور نیست. ضمن این که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند در کنوانسیون‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، کشور ما برای خود حق تحفظ قائل است و این روند در موردFAFT نیز صادق است.

۶- این که به خاطر حضور آمریکا در FATF از حقوق خود بگذریم، مانند فردی است که مثلاً در تیم مقابلش، فردی را می‌بیند که با او اختلاف دارد و به همین دلیل از بازی قهر می‌کند! این فرد چه سودی از قهرش می‌برد؟ علاوه بر این آمریکا و حتی اسرائیل در برخی قراردادهای بین‌المللی حضور دارند و ایران نیز عضو آنهاست.

۷- آمریکا همه دنیا نیست. با این که یک ابرقدرت است اما نقاط ضعف بزرگی دارد و می‌توان از ضعف‌هایش بهره گرفت. حضور ایالات متحده در FATF- حتی اگر بپذیریم حضوری پررنگ است (که معلوم نیست چنین باشد) – نباید ما را به وحشت بیندازد. همان گونه که در ۴۰ سال اخیر در برابر او ایستاده‌ایم، در FATF می‌توانیم علاوه بر ایستادگی، منافعمان را هم بجوییم. گریز از مقابله با آمریکا فرار از حریف است و کسانی که در مخالفت با FATF کشور را به گریز از آمریکا تشویق می‌کنند، قطعاً نمی‌توانند در ردیف جربزه‌داران قرار گیرند.

۸- گاه به این استناد می‌شود که فلان آمریکایی گفته است از طریق FATF با ایران چنین و چنان می‌کنیم. این استناد واقعاً خنده‌دار است. دشمن برای مرعوب کردن ما به هر حیله‌ای متوسل می‌شود و این هم یکی از آنهاست. اصلاً FATF چنین آوردگاهی نیست. بر فرض هم که باشد، فرار از آن ضعف بزرگ و اعتراف به شکست است. اگر از دشمن بگریزیم او به دنبالمان می‌آید و در گوشه‌ای از ما خفت‌گیریمی‌کند. فرار، عزت نیست، ذلت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا