خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش: محدودیت سنی مانع تماشای رحمان 1400 نشد

محدودیت سنی فیلم‌های سینمایی معیاری استاندارد در سطح جهانی برای تشخیص تناسب موضوع، دیالوگ‌ها و حتی تصاویر فیلم با سن تماشاچیان است. این محدودیت مشخص می‌کند که چه افرادی می‌توانند یک فیلم را تماشا کنند. گزارش پبش‌رو محدودیت سنی و اعلام آن در تبلیغات فیلم «رحمان 1400» را بررسی کرده است. چند سینما، روابط عمومی سینماتیکت، مدیرپخش فیلمیران و تهیه‌کننده فیلم به سوالات انصاف نیوز پاسخ دادند. این فیلم شنبه شب 24ام فروردین ماه توقیف شد. خبرها حاکی از آن است این فیلم پس از اصلاحیه، دوباره اکران می‌شود.

گروه‌های مختلف سنی تماشاچیان پرده‌ی نقره‌ای هستند. سینمای ایران در این روزها شاهد فیلم‌هایی است که دیالوگ‌ها، شوخی‌ها و تکه‌های کلامی دارد که برای هرگروه سنی مناسب نیست.  همچنین صحنه‌های خشن، و به تصویرکشیدن برخی از معضلات اجتماعی در بعضی از فیلم‌ها برای هر گروه سنی توصیه نمی‌شود.

ایسنا در اردیبهشت‌ماه 97 به نقل از محمدرضا فرجی مدیر کل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی نوشت: «محدودیت سنی با توجه به محتوا و نوع فیلم از سوی شورای پروانه نمایش تعیین می‌شود و لازم الاجرا است.»

فرجی درباره‌ی محدودیت سنی فیلم‌ها و تبلیغات آنها می‌گوید: «فیلم‌هایی که برای اکرانشان محدودیت سنی مشخص می‌شود، در همه‌ی تبلیغات آن فیلم ملزم به اعلام آن هستند.»

فیلم‌های سینمایی رحمان 1400، چهارانگشت و متری شیش‌ و نیم هر کدام فضا و ژانر مختص به خودشان را دارند. این فیلم‎ها از گزینه‌های اکران نوروزی 98 بودند و به ترتیب برای افراد زیر 12 و 15 سال توصیه نمی‌شوند. با اینکه محدود کردن شرایط سنی برای بینندگان این فیلم‌ها از سوی شورای نمایش فیلم انجام می‌شود اما این محدودیت به گفته‌ی کارگزاران و سینماداران تنها در حد توصیه‌ای به مخاطبان است و در صف بلیت و سالن نمایش این فیلم‌ها کودکانی دیده می‌شوند که بی‌توجه یه این توصیه‌ها به تماشای فیلم می‌نشینند.

متن کامل گزارش از وضعیت اجرای قانون محدودیت سنی در سینماها درباره‌ی فیلم «رحمان 1400» را در ادامه می‌خوانید:

خبرنگار انصاف نیوز به عنوان یک تماشاچی به چند سینما در حوالی خیابان انقلاب و میدان ولیعصر رفت سوال کرد که آیا کودکی 7 ساله اجازه‌ی ورود به سینما برای دیدن فیلم رحمان 1400 را دارد یا خیر.

گیشه‌ی سینما بهمن در پاسخ به این سوال گفت: «مشکلی نیست، می‌تواند این فیلم را ببیند.» جواب سینما پارس نیز مثل سینما بهمن بود. مسئول کنترل بلیت آن سینما گفت: «مشکلی نیست.»

سینما مرکزی پاسخی متفاوت به سوال مطرح شده داد. مسئول گیشه‌ی آن سینما گفت: «من اطلاعی در مورد اجازه‌ی ورود یا عدم آن ندارم. مسئول کنترل بلیت، شما را راهنمایی می‌کند.» مسئول کنترل بلیت گفت: «خودت تصمیم گیرنده‌‌ای، ما فقط اطلاع رسانی می‌کنیم. فرهنگ خانواده‌ها باید به نحوی باشد که خودشان بچه‌ها را برای این فیلم‌ها به سینما نیاورند.»

سینما فلسطین نیز در جواب این سوال گفت: «هیچ مشکلی نیست.»

سینما قدس دیگر سینمایی بود که به این سوال پاسخ داد. گیشه‌ی آن سینما گفت: «آره، هیچ مشکلی نیست. فیلم فقط چند شوخی کلامی دارد که آن هم حذف خواهد شد. آن صحنه‌ها هفته‌ی آینده سانسور خواهدشد.» ادعای ممیزی خوردن رحمان 1400، پنج‌شنبه 22ام فروردین ماه توسط یکی از پرسنل گیشه‌ی آن سینما مطرح شد.

در هیچ یک از پوسترها، استندهای تبلیغاتی و استیکرهای فیلم هیچ اشاره‌ای به موضوع ممنوعیت سنی نشده است. ماده یک از فصل سوم دستورالعمل درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی می‌گوید که تمامی فاکتورهای تبلیغاتی یک فیلم باید محدودیت سنی را اعلام کنند. همچنین ماده دو همین فصل به این موضوع اشاره می‎کند که اطلاع‌رسانی باید واضح و در معرض دید باشد. تنها، بنر تبلیغاتی این فیلم در سردر سینماها به محدودیت سنی اشاره‌کرده است.

سینما مرکزی_ نصب اطلاعیه محدودیت سنی
سینما قدس_ عدم اطلاع رسانی از محدودیت سنی در استیکر
سینمابهمن_ عدم اطلاع رسانی در بنر فیلم (سردر)

سینما فلسطین_ پوستر تبلیغاتی_ عدم نصب اطلاعیه محدودیت سنی

سینما قدس_ بنر تبلیغاتی سردر که محدودیت سنی نصب شده‌است

پاسخ چند سینما: ما نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم

رضا محمدی مدیر داخلی سینما ایران درباره‌ی عدم اجازه‌ی ورود به کودکان زیر 12 سال به خبرنگار انصاف گفت: «ما نمی‌توانیم جلو مردم را بگیریم. این موضوع بستگی به سلیقه مردم دارد. ما در پوسترهای داخل سینما به محدودیت سنی این فیلم اشاره کرده‌ایم.»

او در پاسخ به این سوال که اعلام این محدودیت باید از جانب سینما یا پخش‌کننده فیلم باشد، این چنین گفت: «اعلام محدودیت می‌تواند از هر دو طرف باشد، اما بیش‌تر بر عهده‌ی فیلمیران پخش‌کننده‌ی فیلم است.»

کبریایی از پرسنل روابط عمومی پردیس سینمایی ملت درباره‌ی محدودیت سنی و نحوه اجرای آن به انصاف نیوز گفت: «درباره‌ی فروش اینترنتی هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. اما اگر فروش مربوط به گیشه باشد به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که این فیلم مناسب برای هر گروه سنی نیست. حتی در جلوی گیشه اطلاعیه‌ای نصب کرده‌ایم که فیلم رحمان 1400 محدودیت سنی دارد.»

خبرنگار انصاف روز پنج‌شنبه دوبار با مدیریت پردیس سینمایی ارگ تماس گرفت و هیچ‌کس پاسخگو نبود. گیشه‌ی پردیس ارگ به انصاف نیوز گفت: «محدودیت ورود سنی برای کودکان زیر هفت سال، قانونی اختصاصی این سنیماست. اما برای فیلم رحمان 1400 به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که این فیلم مناسب نیست.»

انصاف نیوز: «پس تکلیف سن 8 تا 12 چیست؟ یعنی به آنها اجازه‌ی ورود می‌دهید؟»

گیشه پردیس ارگ: « تاحدودی»

انصاف نیوز: «تاحدودی یعنی چی؟»

گیشه پردیس ارگ: «شما برای این موضوع با مدیریت صحبت کنید.»

گیشه پردیس سینمایی ارگ پس از این سوال از پاسخ دادن سوالات  طفره رفت و تماس تلفنی را قطع کرد.

گیشه پردیس سینمایی چارسو نیز به خبرنگار انصاف گفت: «ما نمی‌توانیم خانواده‌ها را مجاب به کاری کنیم. ما بر اساس وظیفه‌ای که داریم محدودیت سنی را ابلاغ می‌کنیم. ما نمی‌توانیم در تصمیم خانواده‌ها دخالت کنیم.»

روابط عمومی سینما تیکت: محدودیت سنی فقط یک توصیه است

آزادطلب مسئول محتوا و تبلیغات سینماتیکت درگفت‌وگویی درباره‌ی اجرای قانون محدودیت سنی و فروش بلیت به افراد زیر محدوده‌ی سنی گفت: «محدودیتی برای خرید بلیت وجود ندارد، این قانون فقط یک توصیه است. بنا به گفته‌ی آقای فرجی ما محدودیت سنی را بیان می‌کنیم، اما نمی‌توانیم جلوی خانواده‌ها را بگیریم.» او در ادامه گفت: «محدودیت سنی در داخل صفحه‌های فیلم‌ها مشخص شده است. بنابر توصیه‌ی ارشاد باید محدودیت سنی در صفحه‌ی هر فیلم زده شود. ما پیش از این محدودیت سنی را اعلام نمی‌کردیم اما اکنون اعلام می‌کنیم.»

او افزود: « پیش از عید ابلاغیه‌ای درباره‌ی اعلام محدودیت سنی فیلم‌ها به ما ابلاغ شد، ما هم این قانون را رعایت می‌کنیم. محدودیت سنی را اعلام می‌کنیم تا مردم از آن اطلاع داشته باشند.»

روابط عمومی فیلمیران: شورای تبلیغاتی فیلم باید محدودیت سنی را در تبلیغات ثبت کند

خانم اسدالهی یکی از پرسنل روابط عمومی فیلمیران در پاسخ به سوال انصاف نیوز درباره‌ی عدم اطلاع‌رسانی درباره‌ی محدودیت سنی در تمامی فاکتورهای تبلیغاتی رحمان 1400 گفت: « باید در این مورد با تهیه‌کننده و شورای تبلیغاتی فیلم صحبت ‌کنید. من این قضیه را پیگیری می‌کنم.»

مدیر پخش فیلمیران: رحمان 1400 ممیزی نخواهد خورد

خاقانی مدیر پخش فیلمیران در پاسخ به این سوال که چرا در تمامی فاکتورهای تبلیغاتی رحمان 1400، محدودیت سنی درج نشده است به انصاف نیوز گفت: «ما قبل از اعلام این ابلاغیه، 3هزار نسخه پوستر تبلیغاتی از این فیلم چاپ کردیم. آن پوسترها نه تنها در تهران حتی در شهرستان نیز پخش شده بود. پس از پخش این پوسترها به ما اعلام شد که باید تمامی فاکتورهای تبلیغاتی به محدودیت سنی اشاره کند. حتی ما بنرها را چاپ نکرده بودیم و محدودیت سنی را روی بنرها پس از اعلام ابلاغیه چاپ‌کردیم.»

او درباره اجازه سینماها مینی بر نصب اطلاعیه محدودیت سنی روی پوستر فیلم گفت: «هیچ محدودیتی از جانب ما وجود ندارد، آنها می‌توانند روی تمامی پوسترها خودشان آن اطلاعیه را بچسبانند.»

خاقانی درباره‌ی اینکه آیا محدودیت سنی باعث رونق یک فیلم می‌شود یا نه گفت: « وقتی محدودیت سنی برای یک فیلم تعریف می‌شود، درواقع برای آن فیلم تبلیغ می‌شود. این محدودیت باعث جذب مخاطب بیشتر برای آن فیلم می‌شود. نه تنها این فیلم حتی فیلم «خانم یایا» نیز به نحوی با این موضوع روبرو شد.»

وی درباره‌ی ادعای مطرح شده از سوی گیشه سینما قدس درباره‌ی سانسور رحمان 1400 در هفته‌ی آینده گفت: «خیر، فیلم پروانه نمایش گرفته و ممیزی نخواهد داشت.»

ادعای خاقانی صبح شنبه 24ام فروردین مطرح شد. این فیلم حدود 12 ساعت پس از ادعای مطرح شده‌ی خاقانی توقیف شد.

علی سرتیپی: محدودیت سنی باعث عدم رونق یک فیلم می‌شود

علی سرتیپی تهیه‌کننده و مدیرعامل موسسه‌ی بین‌المللی پخش فیلمیران درباره‌ی عدم اطلاع‌رسانی در تمامی فاکتورهای تبلیغاتی رحمان 1400در گفت‌وگویی به انصاف نیوز گفت: «نه اینگونه نیست. اگر مورد سوئی هست، مربوط به قبل است. ملزم بودن اعلام محدودیت سنی در تمامی تبلیغات حدود سوم یا چهارم فروردین، به ما ابلاغ شد که پس از آن، رعایت می‌کنیم.»

علی سرتیپی در مورد اجازه‌ی ورود کودکان زیر 12 سال به سینما برای این فیلم گفت: «ما برای کودکان زیر 12 فروش نداریم.»

تهیه‌کننده رحمان 1400 در پاسخ به این سوال انصاف نیوز که سینماها می‌گویند نمی‌توانند خانواده‌ها را ملزم به رعایت این موضوع کنند و این محدودیت تنها یک توصیه است، گفت: «آنچه که به ما ابلاغ شده، تنها یک توصیه است. مسئولین نگفته‌اند که عدم اجازه‌ی ورود حتما باید اجرا شود. این توصیه به مخاطبین همیشه می‌شود. معمولا این توصیه انجام می‌شود.»

او در پاسخ به اینکه آیا محدودیت سنی باعث رونق بیشتر یک فیلم می‌شود به انصاف نیوز گفت: «سال‌ها پیش تاثیری مثبت داشت اما امروزه نه اینگونه نیست. تاثیر منفی برای فیلم دارد.»

سرتیپی برخلاف خاقانی درباره‌ی تاثیر اعمال محدودیت سنی بر افزایش مخاطب فیلم‌ها معتقد بود: « محدودیت سنی به نفع فیلم نیست، به این خاطر که خانواده نمی‌تواند ببیند.»

رجبعلیان: محدودیت سنی در اسفندماه  اعلام شد

فاضل رجبعلیان دبیر شورای تبلیغاتی سازمان سینمایی در گفت‌وگویی به انصاف نیوز گفت: «سه فیلم از  اکران‌های نوروزی محدودیت سنی داشتند. ما سه فیلم را مجاب کردیم که محدودیت سنی 12 و 15 سال دارند و باید آن را اعمال کنند.»

او در پاسخ به ادعای تهیه‌کننده فیلم رحمان 1400 مبنی بر اعلام ابلاغیه در فروردین ماه گفت: «نه اینگونه نیست. ما 27ام اسفندماه سال گذشته به آنها ابلاغ کردیم که این فیلم محدودیت سنی دارد. نه تنها این فیلم بلکه این ابلاغیه به فیلم‌های متری شیش و نیم و چهارانگشت نیز ابلاغ شد.»

او درمورد عملکرد سینماها برای ورود افراد کمتر از 12 و 15 سال گفت: «سینماها بر اساس آیین‌نامه‌ی اجازه‌ی جلوگیری از ورود مخاطبین را ندارند. آنها وظیفه دارند به والدین اطلاع رسانی کنند که یک فیلم برای کودکان 9، 12، 15 یا 18 سال مناسب نیست. تصمیم‌گیری برای ورود این افراد بر عهده‌ی والدین است.»

این مسئول سازمان سینمایی گفت: «در هیچ جای دنیا این قانون اجباری نیست، بلکه به مخاطبین فقط توصیه می‌شود. الزام در هیچ کشوری وجود ندارد. ما به عنوان سازمانی وابسته به وزارت ارشاد وظیفه داریم تا اطلاع‌رسانی کنیم که یک فیلم برای مثال برای کودکی 9 ساله مناسب نیست.»

رجبعلیان در واکنش به اینکه آیا همه‌ی فیلم‌ها اطلاع‌رسانی برای محدودیت سنی را رعایت کرده‌اند، گفت: «شخصا طی تماس تلفنی به پخش کنندگان فیلم در 27ام اسفند محدودیت سنی را اعلام کردم. اعلام محدودیت سنی بسیار پیگیری می‌شود، بازرس‌های ما تخلفاتی از پخش‌کنندگان فیلم‌ها گزارش کردند. به‌دلیل گزارش تخلفات از سوی بازرسان سازمان دوباره با پخش‌کنندگان تماس گرفتم.»

او اضافه کرد: «با آقای خاقانی تماس گرفتم. در آن تماس گفتم که محدودیت سنی حتی روی کاغذ A4 چاپ شود و روی پوستر نصب شود. درباره‌ی استندهای تبلیغاتی نیز چنین درخواستی داشتم.»

او ادامه داد: «هنگامی که پروانه نمایش برای یک فیلم صادر می‌شود، محدودیت سنی ذیل آن درج می‌شود. چون این فیلم‌ها اکران نوروزی بودند، سال پیش محدودیت سنی هر سه فیلم ابلاغ شد. یک یا دو روز پیش از نمایش این محدودیت ابلاغ شده است. متاسفانه به دلیل تعطیلات نوروزی و عدم هماهنگی برخی از مراکز سینمایی در مورد اجرای این ابلاغیه احمال کرده‌اند.»

این مسئول سینمایی در پایان گفت: «آیین نامه‌ای جدید در مرحله امضا قرار دارد که باید توسط معاون وزیر امضا شود. پیش از تدوین آیین‌نامه جدید، آیین‌نامه‌ای قدیمی داشتیم.  آیین‌نامه‌ی قدیمی با دستورالعمل متخلفان تلفیق شده‌ و در آیین‌نامه جدید بصورت تجمیع شده ارائه می‌شود. سینماها و مراکز پخش از مفاد جدید مطلع خواهند شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا