خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش انگلیسی احمدی نژادی های دیروز و امروز

محمدحسین لطف‌اللهی در یادداشتی با عنوان “چالش انگلیسی احمدی نژادی های دیروز و امروز” در روزنانه‌ی آرمان نوشت: «چرا باید اعتراض یک ایرانی به دخالت‌های انگلیس در امور ایران، به طور خشن و مخفیانه، آن هم در تهران مورد برخورد و محاکمه قرار گیرد؟» این متن قسمتی از بیانیه دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران در سیزدهم فروردین 1397 در واکنش به روند رسیدگی به پرونده اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی، رئیس دفتر و معاون اجرایی او در دوران ریاست جمهوری است. مشایی هم 25 اسفند 1396 مقابل سفارت انگلستان حاضر شده و ضمن به آتش کشیدن حکم دادگاه حمید بقایی، خطاب به حاضران در جمع گفته بود: «در گذشته جهان صدها هزار و بلکه میلیون‌ها نفر به دستور امپراتور انگلستان کشته شدند، به زندان رفتند، شکنجه شدند و اکنون هم آزادی‌خواهان زیادی به دستور ملکه انگلیس در زندانند.» وی با انتساب صدور حکم محکومیت حمید بقایی به ملکه انگلستان مدعی شده بود که بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا در سفر به ایران این دستور ملکه را به برخی مسئولان ابلاغ کرد. فردای آن روز، روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود متقابلا یاران رئیس‌جمهور سابق را عوامل دولت انگلستان معرفی کرد و نوشت: «همه آنچه را که انگلیس می‌خواهد، این جماعت بی‌کم و کاست انجام داده‌اند، بنابراین کم‌شعورترین آدم‌ها هم باور نمی‌کنند که این جماعت عامل انگلیس نباشند.»

روایت لطف‌ا… میثمی از همکاری‌ها با انگلیس

بهاری‌ها نیز در واکنش به پاتک کیهان بیکار ننشستند و با انتشار نامه عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد که در سال 1392 خطاب به حسین شریعتمداری به مدیرمسئول کیهان پاسخ دادند. مشاور رئیس دولت دهم در این نامه با اشاره به خاطرات لطف‌ا… میثمی در کتاب «از نهضت آزادی تا مجاهدین» مدعی همکاری حسین شریعتمداری با شرکتی انگلیسی شد و خطاب به او نوشت: «آقای حسین شریعتمداری پیش از زندانی شدن، با یک شرکت انگلیسی همکاری می‌کرده است. این خبر که تا امروز با سکوت آقای حسین شریعتمداری مواجه شده، سوالاتی را در ذهن اینجانب ایجاد کرد که مایل بودم شخصا چند و چون آنها را از آقای مدیرمسئول روزنامه کیهان بپرسم». لطف‌ا… میثمی از اعضای سابق نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق ایران در قبل از انقلاب، در پاسخ به سؤالی در خصوص جزئیات همکاری مدیرمسئول کیهان با شرکتی انگلیسی به «آرمان» می‌گوید: «من جزئیات بیشتری نسبت به چیزی که در کتاب خاطرات نوشته شده به یاد ندارم اما تمام آنچه نوشته شده را تأیید می‌کنم.»

امیری فر: احمدی‌نژاد می‌گفت انقلاب 57 کار انگلیس بود

به‌رغم این مجادلات که در گذشته نه‌چندان دور اتفاق افتاده، به نظر می‌رسد دور جدید درگیری‌ها و ایراد اتهامات میان این دو جریان آغاز شده است. عباس امیری‌فر یکی از روحانیان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری صبح دیروز در یادداشتی که در سایت انصاف نیوز منتشر شد این ادعا را مطرح کرد. عبدالرضا داوری، مشاور رئیس دولت دهم در واکنش به این اظهارنظر پیش‌نماز سابق نهاد ریاست جمهوری به «آرمان»گفت: «صحبت‌های آقای امیری‌فر کذب محض است و مشخص می‌شود که او این مطالب را در اختیار سایت‌های خبری قرار داده بود. چنین جلسه‌ای هیچ‌گاه وجود نداشته و مطالبی که تحت این عنوان به آقای احمدی‌نژاد نسبت داده می‌شود دروغ است.» داوری تأکید دارد که «عباس امیری‌فر هیچ‌گاه از نزدیکان و محارم راز محمود احمدی‌نژاد نبوده و از سه سال پیش در جلسات نزدیکان رئیس دولت نهم و دهم حاضر نشده است». او اضافه می‌کند: «این اظهاراتی که به آقای احمدی‌نژاد منسوب می‌شود، ابتدا در سایتی به نام بصریت مطرح شد. آقای جوانفکر این اظهارات را تکذیب کرد و آقای امیری‌فر دوباره با زبانی تندتر ادعاهای پیشین خود را تکرار کرد. من برای سایت‌های خبری متأسف هستم که منبع خبری‌شان کسی مانند آقای امیری‌فر است که صرفا به دلیل تخریب چهره رئیس‌جمهور سابق جمهوری اسلامی از بیان هیچ ادعایی ابایی ندارد.» علی‌اکبر جوانفکر دو روز قبل با مذبوحانه و انحرافی خواندن ادعاهای فوق در واکنش به مطالبی که سایت بصیرت مطرح کرده بود، نوشت: «همزمان با طرح مطالبات بحق مردم از زبان دکتر احمدی‌نژاد، یک جریان رسانه‌ای وابسته به برخی نهادهای امنیتی، چنین ادعا و القا کرده است که رئیس‌جمهور سابق، انگلیس را عامل پشت پرده اتفاقات گذشته و شکل‌گیری انقلاب می‌داند. بر اساس این ادعای کذب و انحرافی که رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی نیز آن را با آب و تاب بسیار منتشر کرده‌اند، تمام مسئولان بر اساس خط انگلیسی حاکم شده‌اند. آنها یا وابسته به انگلیس هستند یا انگلیس به صورت مستقیم یا با واسطه آنها را مدیریت می‌کند. تعجب‌آور است که رسانه‌های وابسته به یک نهاد امنیتی به جای ردیابی و شناسایی نشانه‌های آشکار مداخلات استعمار پیر در مسائل داخلی ایران، در تلاش برآمده‌اند تا بر پرسش‌های منطقی و اصولی مطرح پیرامون این موضوع حساس و مهم سرپوش بگذارند.»

علاقه به بریتانیا؟!

البته این ادعاهایی که رئیس‌جمهور پیشین نسبت به رابطه برخی سران کشور با انگلستان مطرح می‌کند، تنها محدود به جلسات خصوصی نمی‌شود. پیش از این محمود احمدی‌نژاد در شانزدهم آبان 1396 با انتشار ویدئویی در کانال تلگرامی دولت بهار وابسته به دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم، مدعی شده بود که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک افسر اطلاعاتی بریتانیا دیدار داشت. او گفته بود:‌ «آن آقا(نماینده) قبل از اینکه برود مجلس دوبار با این فرد(افسر اطلاعاتی بریتانیا) توی مونیخ ملاقات کرده بدون حضور سفیر، بدون حضور کارشناس وزارت خارجه و بدون حضور مترجم رسمی و ملاقات محرمانه. بعد جالب است، گزارش داریم که بهار۹۰ همان آقا آمده تهران با همان آقا ملاقات کرده و گفته ما می‌دانیم شما ۱۸ماه بیشتر برای زدن دولت فرصت ندارید، باید بجنبید!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا