خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ذوالنور به افشای ویدیو سخنرانی سه مقام ارشد سپاه در ۸۸

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده وقت ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در واکنش به ویدیوی منتشر شده از سخنان فرماندهان سپاه بعد از انتخابات سال ۸۸، می‌گوید: دغدغه داشتن و رصد تحولات جامعه، دخالت سپاه در سیاست نیست.

ایرنا نوشت: به‌تازگی، برای اولین بار ویدیویی از سخنرانی سه مقام ارشد سپاه پاسداران بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در جمع فرماندهان و اعضای این نهاد، در فضای مجازی منتشر شده است.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه در پایان سخنانش تأکید می‌کند: «ما دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم. نظام، انقلاب و مردم دیگر تحمل ندارند که در یک مقطع چهارساله یا هشت‌ساله جریانی روی کار آید که با ارزش‌ها، اعتقادات، انقلاب، ایمان، باور و مذهب مردم بازی کند. مردم نمی‌توانند این را تحمل کنند. اگر ما درست عمل کنیم و این اعتماد را در مردم ایجاد کنیم، در همه صحنه‌ها چه در صحنه مبارزات سیاسی در انتخابات آینده و چه در صحنه‌های عملی، دولت و نظام را کمک کنیم که به این اهداف برسیم تا امیدواری در مردم ایجاد شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج است که باید به‌صورت همه‌جانبه و گسترده جریان اصولگرایی که فعلاً حاکم است و با لطف و عنایت خدا و مبارزات بی‌امان مقام معظم رهبری حاکم شده، حمایت کند و ان‌شاءالله این ادامه پیدا کند. اگر خواهان پیشرفت کشور همراه با عدالت هستیم، این مسئله لازم و اجتناب‌ناپذیر است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده وقت ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز در بخشی از سخنان خود می‌گوید: «سپاه باید اتاق فکر داشته باشد، طرح‌ها و برنامه‌ها و پیشنهادهایی را آماده کند و به دستگاه‌های مربوطه دهد. در این ماجرای فتنه، ابهت سپاه مشکلات را حل کرد، اما مشکلات عدیده‌ای بود که سپاه به آمادگی بیشتری احتیاج دارد که بتواند با غائله‌های این شکلی با سرعت برخورد کند. چالش اصلی ما در آینده همین مسائل است. انتخابات به شکل تهدید علیه انقلاب شکل می‌گیرد، آن هم در قالب وضعیت نارنجی. اگر وضعیت انتخابات عادی یا زرد بود، اصلاً نیاز به نگرانی سپاه نبود، ولی متأسفانه در سال‌های اخیر چون دشمن وارد عرصه شده، نتیجه این شده که ما در انتخابات به‌خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری تهدیدی که علیه انقلاب جلوه می‌کند به رنگ نارنجی است و به سمت قرمز پیش می‌رود. با توجه به وضعیت نارنجی و قرمز، نقش سپاه و بسیج قبل و بعد از انتخابات باید کاملاً از هم جدا شود.»

سعیدی در پایان سخنانش از حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور دعوت می‌کند که برای پاسخگویی به سؤال‌های حضار پشت تریبون حاضر شود اما ویدیوی این جلسه پرسش و پاسخ منتشر نشده است. ذوالنور که اکنون نماینده قم در مجلس است، در سال ۸۸ جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه بود. ایرناپلاس در تماس با مجتبی ذوالنور درباره این جلسه گفت‌وگو کرده است.

او در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره این جلسه می‌گوید: سپاه وظیفه‌اش حفظ انقلاب و دستاوردهای انقلاب است. در هر عرصه‌ای که انقلاب و دستاوردهای آن به خطر بیفتد سپاه مأموریت حفظ انقلاب و دستاوردهای آن را دارد. اگر منظور از دخالت سپاه در سیاست حفظ انقلاب، دغدغه داشتن و رصد تحولات جامعه و خط و خطوطی که ممکن است انقلاب را کمک کند یا به آن آسیب برساند، باشد، این دخالت سپاه در سیاست نیست. اگر منظور از دخالت سپاه در سیاست اینهاست، خوب معلوم است که همه باید این دخالت را داشته باشند. اما اگر منظور زیر پرچم این یا آن گروه رفتن و سینه زدن است، باید گفت که خیر؛ سپاه هیچ‌گاه این‌گونه وارد نشده و نخواهد شد.

ایرناپلاس: سخنرانی‌هایی اخیراً از مسئولان سپاه منتشر شده که مربوط به بعد از انتخابات سال ۸۸ است. در این سخنرانی‌ها که شما هم در آن حضور داشتید، آقای جعفری صراحتاً از لزوم حمایت سپاه از اصولگرایان سخن می‌گویند.

ذوالنور: چه کسی گفته، من بودم؟

ایرناپلاس: در آن جلسه آقای سعیدی در پایان صحبت‌هایشان اعلام می‌کنند که سخنران بعدی آقای ذوالنور است و به سؤال‌ها پاسخ می‌دهند.

ذوالنور: من یادم نمی‌آید چه بوده والله. همه جلساتی که من می‌روم مهم است. قبل از ورود به مجلس، سالی هزار جلسه سخنرانی در کشور داشتم

ایرناپلاس: ظاهراً جلسه فرماندهان سپاه با هادیان سپاه بوده که به فاصله چند هفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ برگزار شده است.

ذوالنور: الان من یادم نمی‌آید چه بوده.

ایرناپلاس: اما جلسه مهمی است.

ذوالنور: همه جلساتی که من می‌روم مهم است. قبل از ورود به مجلس، سالی هزار جلسه سخنرانی در کشور داشتم. من الان درباره این جلسه که شما می‌گویید یادم نمی‌آید. اگر سؤال مشخصی دارید بپرسید.

ایرناپلاس: سؤال مشخص من این است که آیا این سخنرانی‌های فرماندهان و مسئولان سپاه به معنای دخالت این نهاد در سیاست نیست؟

ذوالنور: خیر. سپاه وظیفه‌اش حفظ انقلاب و دستاوردهای انقلاب است. در هر عرصه‌ای که انقلاب و دستاوردهای آن به خطر بیفتد سپاه مأموریت حفظ انقلاب و دستاوردهای آن را دارد. اگر منظور از دخالت سپاه در سیاست حفظ انقلاب، دغدغه داشتن و رصد تحولات جامعه و خط و خطوطی که ممکن است انقلاب را کمک کند یا به آن آسیب برساند، باشد این دخالت سپاه در سیاست نیست. اگر منظور از دخالت سپاه در سیاست اینهاست خوب معلوم است که همه باید این دخالت را داشته باشند. اما اگر منظور زیر پرچم این یا آن گروه رفتن و سینه زدن است، باید گفت که خیر! سپاه هیچ‌گاه این‌گونه وارد نشده و نخواهد شد.

ایرناپلاس: آقای جعفری در همان سخنرانی که شما هم بودید در بخشی از صحبت‌هایشان دقیقاً بر لزوم حمایت سپاه و بسیج از اصولگرایان تأکید می‌کنند. ایشان می‌گویند: «سپاه و بسیج است که باید به‌صورت همه‌جانبه و گسترده جریان اصولگرایی که فعلاً حاکم است و با لطف و عنایت خدا و مبارزات بی‌امان رهبری حاکم شده، حمایت کند و ان‌شاءالله ادامه پیدا کند. اگر خواهان پیشرفت کشور هستیم این مسئله لازم و اجتناب‌ناپذیر است». این سخنان مصداق دخالت سپاه در سیاست نیست؟

ذوالنور: من والله اینکه شما می‌فرمایید آقای جعفری چنین مطلبی گفته یا نه یادم نمی‌آید. من خبر ندارم.

ایرناپلاس: گذشته از اینکه این صحبت را چه کسی و کجا انجام داده، آیا بیان چنین سخنانی مصداق دخالت نیروهای نظامی در سیاست نیست؟

ذوالنور: اصل صحبت را من خبر ندارم.

ایرناپلاس: این سخنرانی به‌صورت ویدیو منتشر شده است.

ذوالنور: من ندیدم و یادم نمی‌آید.

ایرناپلاس: اما من به یک ویدیو استناد می‌کنم.

اگر منظور از دخالت سپاه در سیاست حفظ انقلاب، دغدغه داشتن و رصد تحولات جامعه و خط و خطوطی که ممکن است انقلاب را کمک کند یا به آن آسیب برساند، باشد، این دخالت سپاه در سیاست نیست‌
ذوالنور: آن سند پشت تلفن، برای شماست. نمی‌توانم درباره چیزی که ندیده‌ام صحبت کنم.

ایرناپلاس: برخی افراد از این فیلم به‌عنوان سند دخالت سپاه در سیاست یاد می‌کنند.

ذوالنور: مگر نمی‌گویید فیلم هست. این فیلم را به گوشی من به همین خط بفرستید تا درباره‌اش صحبت کنم.

ایرناپلاس: شما بعد از انتخابات سال ۸۸ جلسه توجیهی با فرماندهان و هادیان سپاه داشتید؟

ذوالنور: من مطلقاً چنین جلسه‌ای را یادم نمی‌آید، من جلسات متعددی با بسیج، سپاه، سربازان، ارتش، روحانیون و دانشجویان داشتم، ولی چنین جلسه‌ای که شما می‌فرمایید اصلاً در خاطرم نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا