خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد از یک «بی احترامی» به شورایاری‌ها

این نوع حذف از سراهای محله، بی احترامی بود

«از بین 2500 شورایار فقط 80 نفر در کمیته انضباطی شورایارها پرونده دارند که شامل سه درصد از کل مجموعه می‌شود، بیشتر این پرونده‌ها هم به دلیل سکونت نداشتن شورایارها در محل است اما با وجود اینها سرای محلات را به دلیل فساد بعضی از شورایارها از آنها گرفته‌اند.»

اینها بخشی از صحبت‌های حسین خسرونژاد در گفت‌وگو با انصاف نیوز است. او بیش از ده سال سابقه‌ی فعالیت در شورایاری و هیات امنای محلات را دارد و می‌گوید اگر کار شورایاری‌ها در سراهای محله به شهرداری سپرده شود، شهرداری نیاز به پنج هزار نیروی جدید خواهد داشت.

خسرو نژاد در پاسخ به اینکه آیا شورایاری نسبت به دوره‌ی محمدباقر قالیباف تغییر کرده یا نه به انصاف نیوز گفت: «به نظرم نسبت به زمان آقای قالیباف سیستم شورایاری تغییر رویکردی نکرده است. این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، در حال حاضر 352 محله در تهران داریم که حدود 2500 شورایار دارد، با اینحال در کمیته انضباطی شورایاری‌ها 80 پرونده وجود دارد؛ این یعنی فساد در شورایاری‌ها کم‌تر از ده درصد است، من نمی‌گویم فساد کار درستی است اما درصد طبیعی است.

بخش اعظم شورایارها آدم‌های پاک‌دستی بودند که به نفع محله‌ها کار کردند، بیشتر این پروند‌ه‌ها به دلیل سکونت نداشتن شورایارها در آن محله بوده است و نه بخاطر دزدی و فساد شورایارها. به نظرم شورایارها از پاکدست‌ترین افرادی بودند که در سازمان‌های داوطلب کار کردند.»

خسرونژاد ادامه داد: «چیزی که من اطلاع دارم تمام پرونده‌های شکایت شورایاری به روز است و برای همه‌ی آن پرونده‌ها حکم در نظر گرفته شده است، بخشی از این پرونده‌ها هم مربوط به دوره‌ی آقای طلایی است.

روز اول که می‌خواستند سرای محله‌ها را راه‌اندازی کنند از شورایاری‌ها خواهش کردند که در این زمینه همکاری کنند به این ترتیب سرای محلات شکل گرفت، به نظر من سرای محلات باید در اختیار منتخبین محلات قرار گیرد. اگر در حال حاضر سرای محلات زیر نظر شهرداری قرار گیرد باید پنج هزار نفر نیرو به حقوق بگیران شهرداری اضافه شود، در صورتی که شورایاری‌ها به صورت داوطلبانه فعال‌اند.

یکی از راهکارها این است که سرای محلات توسط شورایاری‌ها اداره شود که بازوی نظارتی شورای شهر می‌‌شود و آن مدیر محل است که کارهای اجرایی را می‌کند. این نوع حذف شورایاری‌ها از سراهای محله، بی احترامی بود؛ شان شورایاری‌ها رعایت نشد.

شورایاری یک انجمن داوطلبانه و غیر سیاسی است که به نفع محلات کار می‌کند و بیست سال از تشکیل آن گذشته است، دیگر یک نهال جوان نیست بلکه یک نهال جا افتاده است که بخشی از مردم آن را می‌شناسند. اگر قرار است به سمت محله‌محوری برویم شورایاری‌ها بهترین نهادی است که می‌تواند این کار را انجام دهد. برای مثال اگر سیل اخیر در تهران آمده بود و هلال احمر قصد کمک رسانی را داشت، شورایاری‌ها چون اطلاعات کاملی از محلات دارند می‌توانستد کمک کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا