خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل واشنگتن پست از تحولات سودان

واشنگتن پست نوشت: از آنجا که سودان با بحران‌های متعددی روبروست، یافتن راه برون‌رفت سیاسی فوری ضرورت دارد. اما شورای نظامی سودان که عملا قدرت را در دست دارد، تنها در شرایطی با رهبران معترض وارد مذاکره می‌شود که حامیانشان به “هرج و مرج” متوسل نشوند و باید دید ارتش سودان تا کجا مقابل معترضان کوتاه آمده و به آنها اجازه مانور می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، چهار ماه اعتراضات خیابانی در سودان راهی برای فوران تحولات سیاسی یافت و دست‌کم در ظاهر ماجرا، وضعیت کنونی پس از ۳۰ سال حاکمیت استبدادی عمر البشیر دستخوش تغییراتی شده است.

با این حال تا برچیده شدن قلب این رژیم راه درازی در پیش است. به نظر می‌رسد سودان اکنون رزمگاه قدرت میان جناح‌های مختلف ارتش سودان شده باشد؛ ارتشی که پنج‌شنبه گذشته به عمر البشیر پشت کرد و پایانی خیره‌کننده برای رهبری رقم زد که چندین دهه سرکوب بی‌رحمانه مخالفان را در یکی از بزرگترین کشورهای آفریقا مدیریت کرده بود.

تحلیلگران می‌گویند، از زمان بازداشت عمر البشیر به دست ارتشی که زمانی به او وفادار بود چهره‌های سرشناس رژیم او ظاهرا گوشه عزلت گزیدند و فرماندهان در پشت صحنه مانور می‌دهند. زک ورتین، از همکاران موسسه بروکینگز و مشاور ارشد سابق نماینده ویژه باراک اوباما در امور سودان گفت: چنین وضعیتی در زمان افول حاکمان مستند چندان ناآشنا نیست. شخصی که در راس بوده، برداشته شده است و اکنون مابقی این رژیم برای بقا تقلا می‌کنند.

پیروزی دیگر معترضان سودانی این است که روز شنبه ممنوعیت آمد و شد که شورای نظامی اعلام کرده بود از سوی ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر جدید این نهاد لغو شد. البرهان لحن سازش‌طلبانه دارد و به آنچه “انقلاب” توصیف می‌کرد، ادای احترام کرد. او همچنین با وعده پیگرد قانونی آن دسته از نیروهای امنیتی که در کشتار معترضان دست داشتند، تمام فرماندارانی که از سوی البشیر منصوب شده بودند، اخراج کرد.

بسیاری از معترضان همچنان شادمان هستند. بسیاری از مردم سودان تنها حکومت خودکامه البشیر را می‌شناختند و این تغییرات سریع، اگر گیج‌کننده نباشد، هیجان‌انگیز است. هنوز هم اصلی‌ترین تقاضای آنها یک دولت غیرنظامی است که محقق نشده است. جدول زمانی احتمالی برای کناره‌گیری ارتش سودان همچنان محل مناقشه است.

رئیس جدید شورای نظامی سودان که جمعه گذشته روی کار آمد، کمکی به رفع این نگرانی‌ها نمی‌کند. به اعتقاد او گذار به حاکمیت مدنی ممکن است تا دو سال به طول بینجامد. این مساله با واکنش فوری معترضان روبرو شد.

جمعیت شاغلین سودان که اعتراضات را رهبری می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: تایید داریم که انقلاب ما ادامه دارد و تا زمان دستیابی به هدفش از مسیرش عقب‌نشینی نکرده و منحرف نخواهد شد… درخواست‌های مشروع مردم ما انتقال قدرت به یک دولت مدنی است.

البرهان چهره شناخته شده‌ای در میان نظامیان سودانی نیست و تا همین اواخر هدایت بخش پیاده‌نظام را بر عهده داشت که به جذب نیرو برای جنگ به نفع جناح‌های متحد عربستان در جنگ داخلی یمن کمک می‌کرد. گرچه انتصاب او تسکین موقتی است اما سوالات اصلی همچنان پا بر جاست و مهمترین آنها این است که سرنوشت البشیر چه خواهد شد؟

ایالات متحده هم که رژیم عمر البشیر را مرتبا به نقض‌های حقوق بشری مجازات می‌کرد، عمدتا سکوت اختیار کرده است. سودان همچنان در لیست آمریکایی کشور حامی تروریسم باقی مانده است، بسیاری از رهبران رژیم سابق در لیست تحریم‌ها قرار دارند و جای سفیر آمریکا در خارطوم خالیست.

آشوب کنونی توجه بسیاری از سودانی‌ها را از بحران اقتصادی وخیم کشورشان منحرف کرده است. از زمان بازداشت البشیر، مرزها و حریم هوایی سودان بسته شده است و وضعیت اسفبار کنونی کمبود کالاها تشدید شده است و هر روز همه چیز گران‌تر می‌شود. خصوصا وضعیت سوخت و گندم بحرانی است.

با توجه به اینکه سودان با بحران‌های متعددی روبروست، یافتن راه برون‌رفت سیاسی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. شورای نظامی سودان عملا کنترل این کشور را در دست دارد و تاکید می‌کند تنها در صورتی با رهبران معترضان وارد مذاکره می‌شود که حامیان آنها از “هرج و مرج” دست بکشند. این مساله سوالاتی را درباره مدت زمانی که ارتش خویشتنداری خواهد کرد و به معترضان اجازه ادامه کارشان را می‌دهد، ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا