خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد به رسانه‌های ‌ایران در قبال ترامپ

رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل در یادداشتی تلگرامی با عنوان «پیشنهاد به رسانه‌های ‌ایران» درباره‌ی جلوگیری از بهانه‌جویی ترامپ نوشت:

۱) جریان جنگ طلب در واشنگتن – برای اینکه بتواند از قانون «مجوز توسل به نیروی نظامی سال ۲۰۰۱» علیه ایران استفاده کند،‌ باید نشان دهد ایران (یا سپاه) با القاعده و کسانی که در طراحی و اجرای حملات ۱۱ سپتامبر نقش داشته‌اند شراکت (همکاری) دارد.

۲) در شرایط فعلی، رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله نظامی به ایران محدود به اختیاراتِ “فرماندهی کُل قوا” ذیل ماده ۲ قانون‌ اساسی ایالات متحده است و به همین خاطر هم عملاً به عملیاتی که در واکنش به یک برخورد تصادفی یا یک حمله از جانب ایران (عملیات دفاعی) صورت می‌گیرد محدود است.

۳) اما اگر موفق شود ایران (یا سپاه) را زیر چتر قانون «مجوز توسل به نیروی نظامی سال ۲۰۰۱» (AUMF 2001) بکشاند، دست رئيس‌جمهور برای توسل به زور علیه ایران (بدون نیاز به اخذ مجوز جدید از کنگره) به شدت باز می‌شود.

۴) به همین خاطر، جریان جنگ‌طلب از هم‌اکنون در حال تدارک کمپین‌های تبلیغاتی گسترده‌ایست تا به وصل کردن ایران و سپاه به القاعده و شرکا، زمینهٔ روانی و سیاسی لازم را برای استناد به مجوز ۲۰۰۱ ایجاد کند.

۵) از سوی دیگر، برخی در کنگره در حال تدارک قانونی هستند که مانع اجرایی شدن این پروژه شوند به نحوی که با تصویب یک قانون جدید کاری کنند که رئيس‌جمهور نتواند بدون اخذ مجوز جدید از کنگره علیه ایران اقدام ‌کند.

۶) در این میان، اتکاء به فعل و انفعالات داخلی آمریکا برای کاهش احتمال جنگ کافی نیست و مهم است رسانه‌ها و دستگاه تبلیغاتی ایران هم برای خنثی‌سازی این اتهام تلاش کنند.

۷) یکی از این تلاش‌ها می‌تواند این باشد که اهل رسانه‌ در ایران مستندی درست کنند (با ترجمه انگلیسی) که در آن سابقهٔ‌ مبارزه ایران (سپاه) و القاعده و طالبان در افغانستان (پیش از ۱۱ سپتامبر) و همچنین نقش ایران در شکست طالبان و استقرار دولت جدید در کابل را به وضوح به نمایش بگذارد.

۸) نشان دادن اختلافات عمیق ایدئولوژیک و سابقه دشمنی دیرینه میان ایران و این گروه‌ها موضوعاتی است که افکار عمومی – و حتی بسیاری از دولتمردان غرب – از آن بی اطلاع است؛ و تا کنون هم هیچ تلاش تبلیغاتی جذاب و قابل ملاحظه‌ای برای روشنگری در این رابطه صورت نگرفته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا